Η Τεχεράνη επανέλαβε σήμερα πως έχει σκοπό να διατηρήσει τον έλεγχο των Στενών του Ορμούζ, παρά την ανακοίνωση της Ουάσιγκτον για αναστολή κάποιων από τις κυρώσεις της.
Οι συνομιλίες που διεξήχθησαν το σαββατοκύριακο στην Ελβετία επέτρεψαν να τεθούν «πολύ στέρεες βάσεις για να καταλήξουμε επιτυχώς σε οριστική συμφωνία», έκρινε με ικανοποίηση χθες ο Αμερικανός αντιπρόεδρος, James David (JD) Vance, ανακοινώνοντας παράλληλα τη δίμηνη αναστολή των αμερικανικών κυρώσεων στο ιρανικό πετρέλαιο.
Ωστόσο ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν, ο Mohammad Bagher Ghalibaf, τόνισε χθες (22/6) ότι τα Στενά του Ορμούζ δεν θα επανέλθουν στην προπολεμική κατάσταση, αλλά θα είναι η χώρα του αυτή που θα συνεχίσει να «διαχειρίζεται» τη θαλάσσια οδό στρατηγικής σημασίας, ανέφερε κρατικό μέσο ενημέρωσης.
Οι διελεύσεις από τα Στενά του Ορμούζ, από τα οποία διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες το 20% του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου που καταναλώνονται σε παγκόσμια κλίμακα, ήταν ελεύθερες από οποιονδήποτε έλεγχο προτού οι ΗΠΑ και το Ισραήλ επιτεθούν στο Ιράν την 28η Φεβρουαρίου. Όμως «η διαχείριση των Στενών του Ορμούζ δεν θα είναι ποτέ αυτή που ήταν πριν από τον πόλεμο», επέμεινε ο κ. Ghalibaf, τονίζοντας πως το Ιράν θα είναι αυτό που θα τα «διαχειρίζεται».
Η Τεχεράνη ανέφερε εξάλλου σήμερα πως κατέληξε σε συμφωνία στην Ελβετία με τους Αμερικανούς για την «άμεση» αποδέσμευση ιρανικών πόρων αξίας 12 δισ. δολ. που είχαν παγώσει στο εξωτερικό. Θα διατεθούν «σε δυο δόσεις των 6 δισ.», διευκρίνισε στο πρακτορείο ειδήσεων IRNA ο επικεφαλής της ιρανικής αντιπροσωπείας στις τεχνικές συνομιλίες, Kazem Gharibabadi.
Ο κ. Vance τόνισε από την άλλη πως η χώρα του θα εξασφαλίσει πως όποιοι πόροι τυχόν αποδεσμευτούν «δεν θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας».
«Θα κάνω ό,τι πρέπει να κάνω» εάν το Ιράν δεν τηρήσει τη συμφωνία με τις ΗΠΑ, «απάντησε» με δηλώσεις του χθες ο Αμερικανός πρόεδρος, Donald Trump. «Εάν το Ιράν δεν τηρήσει τη συμφωνία ή εάν (σ.σ. οι Ιρανοί) δεν συμπεριφέρονται σωστά, θα κάνω ό,τι πρέπει να κάνω», είπε ο Trump σε δημοσιογράφους.
Όσο το Ιράν μας σέβεται, δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα, συμπλήρωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, εκφράζοντας παράλληλα την ικανοποίησή του για το άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ.
Περισσότερες ειδήσεις
Στενά του Ορμούζ: Αυτοί είναι οι όροι χορήγησης των αδειών διέλευσης
Συμφωνία ΗΠΑ και Ιράν σε οδικό χάρτη για την επίτευξη οριστικής συμφωνίας σε 60 ημέρες