Τα Plug-in Hybrid ηλεκτρικά οχήματα (PHEVs) εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερους ρύπους που συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη σε σχέση με τα επίσημα στοιχεία, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε σήμερα (16/10).
Τα αυτοκίνητα αυτά, που συνδυάζουν ηλεκτρική μπαταρία και κινητήρα εσωτερικής καύσης, προωθήθηκαν από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ως “ο καλύτερος συνδυασμός δύο κόσμων” – μεγάλης αυτονομίας με χαμηλότερες εκπομπές, σε σχέση με τα παραδοσιακά οχήματα.
Ωστόσο, σύμφωνα με την μη κερδοσκοπική οργάνωση Transport and Environment (T&E), τα PHEVs εκπέμπουν στην πράξη μόλις 19% λιγότερο CO₂ από τα συμβατικά βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα — αντί για 75% λιγότερο, όπως δείχνουν οι εργαστηριακές μετρήσεις.
Η έκθεση βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα από τους μετρητές κατανάλωσης καυσίμου 800.000 οχημάτων που κυκλοφόρησαν στην Ευρώπη μεταξύ 2021 και 2023.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το 2023, οι πραγματικές εκπομπές CO₂ των PHEVs ήταν 4,9 φορές υψηλότερες από τα πρότυπα εργαστηριακά τεστ — ενώ το 2021 η απόκλιση ήταν 3,5 φορές.
«Οι πραγματικές εκπομπές ανεβαίνουν, ενώ οι επίσημες κατεβαίνουν», τονίζει η Sofía Navas Gohlke, ερευνήτρια της T&E και συν-συγγραφέας της μελέτης.
«Το χάσμα αυτό μεγαλώνει, και είναι σοβαρό πρόβλημα. Στην ουσία, τα plug-in hybrid ρυπαίνουν σχεδόν όσο και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.»
Η βασική αιτία αυτής της τεράστιας απόκλισης εντοπίζεται στον λεγόμενο “utility factor” – δηλαδή τον λόγο των χιλιομέτρων που διανύονται σε ηλεκτρική λειτουργία σε σχέση με το σύνολο των χιλιομέτρων.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι μόνο το 27% των διαδρομών γίνεται πραγματικά με ηλεκτρική ενέργεια, ενώ οι επίσημες εκτιμήσεις υποθέτουν ποσοστό 84%!
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη ανακοινώσει δύο διορθώσεις στον τρόπο υπολογισμού του utility factor, ωστόσο – όπως σημειώνει η T&E – αυτές θα μειώσουν το χάσμα αλλά δεν θα το εξαλείψουν.
Ακόμη και όταν τα οχήματα κινούνται σε “ηλεκτρική” λειτουργία, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι εκπομπές παραμένουν σημαντικά υψηλότερες από τα επίσημα στοιχεία, επειδή οι ηλεκτροκινητήρες δεν είναι αρκετά ισχυροί ώστε να λειτουργούν χωρίς τη βοήθεια του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα με τα δεδομένα, περίπου το ένα τρίτο της απόστασης σε “ηλεκτρική λειτουργία” εξακολουθεί να διανύεται με καύση ορυκτών καυσίμων.
Ο Patrick Plötz, επικεφαλής του τμήματος Ενεργειακής Οικονομίας στο Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research, χαρακτήρισε τη μελέτη «πολύτιμη συμβολή» μετά από χρόνια αβεβαιότητας και ελλιπών δεδομένων για τις πραγματικές εκπομπές.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν πέρα από κάθε αμφιβολία ότι το χάσμα μεταξύ επίσημων και πραγματικών εκπομπών PHEV είναι πολύ μεγαλύτερο από εκείνο των βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων οχημάτων», σημείωσε.
«Οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής σχετικά με τα PHEVs πρέπει να γίνει με εξαιρετική προσοχή και στη βάση αυτών των δεδομένων.»
Το θέμα επανέρχεται δυναμικά και πολιτικά, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν την Ε.Ε. να χαλαρώσει τους στόχους CO₂.
Η απαγόρευση πώλησης νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035 βρίσκεται υπό έντονο lobbying και αντίσταση από κράτη με ισχυρή βιομηχανία αυτοκινήτου.
«Δεν πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση το 2035», δήλωσε ο Γερμανός Καγκελάριος Friedrich Merz, υποσχόμενος να κάνει «ό,τι περνά από το χέρι του» για να το αποτρέψει.
Άλλοι Γερμανοί αξιωματούχοι πρότειναν τα plug-in hybrids ως “εύλογη ευελιξία” στη νομοθεσία.
Η έκθεση υπολόγισε ότι η υποεκτίμηση των εκπομπών PHEV επέτρεψε σε τέσσερις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αποφύγουν πρόστιμα άνω των €5 δισ. μεταξύ 2021 και 2023, εμφανίζοντας τεχνητά χαμηλότερους μέσους όρους CO₂.
Την ίδια στιγμή, οι οδηγοί PHEV πληρώνουν περίπου €500 περισσότερα ετησίως για καύσιμα σε σχέση με ό,τι θα προέκυπτε από τα “εργαστηριακά” δεδομένα.
«Οι τολμηρές υποσχέσεις των κατασκευαστών για τα plug-in hybrid είναι προφανώς εκτός πραγματικότητας», δήλωσε ο Colin Walker, αναλυτής μεταφορών του Energy and Climate Intelligence Unit.
«Οι καταναλωτές εξαπατώνται πιστεύοντας ότι αγοράζοντας PHEV βοηθούν το περιβάλλον και εξοικονομούν χρήματα. Στην πραγματικότητα, τα PHEVs δεν είναι πολύ καλύτερα από τα απλά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα — ούτε σε κατανάλωση, ούτε σε εκπομπές, ούτε σε κόστος λειτουργίας.»