Gen X και Millennials επιστρέφουν στο… πατρικό — Η στεγαστική κρίση φέρνει πιο κοντά τις γενιές
Από επιλογή ανάγκης σε κοινωνικό φαινόμενο – Η συγκατοίκηση πολλών γενεών «εκτοξεύεται» στις ΗΠΑ
Από: Newsroom
Σε μια εποχή όπου η ιδιοκατοίκηση γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη, οι Αμερικανοί βρίσκουν έναν παλιό, αλλά αποδεδειγμένα αποτελεσματικό τρόπο να τα βγάλουν πέρα: την πολυγενεακή συγκατοίκηση. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από τη National Association of Realtors® (NAR), σχεδόν 1 στις 5 αγορές κατοικιών (17%) το 2024 αφορούσε σπίτια σχεδιασμένα να φιλοξενούν περισσότερες από μία γενιές της ίδιας οικογένειας – επίδοση που αποτελεί ιστορικό υψηλό.
Από γονείς που φιλοξενούν ξανά τα ενήλικα παιδιά τους, μέχρι millennials που μετακομίζουν κοντά στους γηράσκοντες γονείς τους, η τάση αντικατοπτρίζει μια βαθιά οικονομική και κοινωνική μεταβολή στον τρόπο με τον οποίο ορίζεται το «σπίτι».
«Η ραγδαία άνοδος των πολυγενεακών νοικοκυριών αποκαλύπτει κάτι βαθύτερο: την ανάγκη για στήριξη, εξοικονόμηση και επαναπροσδιορισμό της οικογένειας σε δύσκολους καιρούς», επισημαίνει η Amethyst Marroquin, ερευνήτρια της NAR.
Η Gen X πρωταγωνιστεί – Όταν οι ενήλικες γίνονται πάλι.. συγκάτοικοι με τους γονείς
Η λεγόμενη “sandwich generation”, δηλαδή η Γενιά Χ (γεννημένοι 1965–1980), βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο αυτής της ραγδαίας μεταστροφής. Σύμφωνα με την έκθεση “2025 Home Buyers and Sellers Generational Trends”, η συγκεκριμένη γενιά κατέχει το 21% των πολυγενεακών αγορών κατοικιών – το μεγαλύτερο ποσοστό από κάθε άλλη ομάδα.
Ακολουθούν:
οι νεότεροι baby boomers (60–69 ετών) με 15%,
και οι παλαιότεροι millennials (35–44 ετών) με 12%.
Για να καταλάβουμε το μέγεθος της αλλαγής: το 2013, η Gen X είχε μόλις 12% συμμετοχή στην πολυγενεακή αγορά. Μέσα σε μία δεκαετία, η αύξηση είναι εντυπωσιακή.
Αντίστοιχα, οι παλαιότεροι millennials εμφανίζουν σταδιακή άνοδο – από 9% το 2018, έφτασαν 12% το 2025.
«Το κόστος κατοικίας έχει φτάσει σε δυσθεώρητα επίπεδα. Οι αγοραστές σκέφτονται πιο στρατηγικά και συμμαχούν με την οικογένεια», σημειώνει η Hannah Jones, αναλύτρια της Realtor.com®. «Μια πολυγενεακή αγορά μπορεί να μειώσει αισθητά τα έξοδα και να προσφέρει πρακτική στήριξη.»
Οικονομία ή ανάγκη; Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους
Το 35% των αγοραστών που προχώρησαν σε πολυγενεακή αγορά, επικαλέστηκαν ως βασικό κίνητρο την εξοικονόμηση κόστους – όταν το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 15% το 2015.
Τα υψηλά επιτόκια, οι αυξημένες τιμές ακινήτων και οι περιορισμένες επιλογές στην αγορά, ωθούν ολοένα και περισσότερους ανθρώπους να επιστρέφουν στην οικογένεια – κυριολεκτικά.
Εντυπωσιακά στατιστικά της NAR:
Το 21% των αγοραστών δήλωσαν ότι τα ενήλικα παιδιά τους επέστρεψαν στο πατρικό, σε σύγκριση με 11% πριν 10 χρόνια.
Το 20% ανέφερε ότι τα παιδιά ποτέ δεν έφυγαν από το σπίτι, ενώ το 2015 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 7%.
«Η συγκατοίκηση με ενήλικα παιδιά δεν είναι πια στίγμα – είναι στρατηγική επιβίωσης σε ένα σκληρό οικονομικό τοπίο», αναφέρει η Marroquin.
Από ανάγκη σε φροντίδα: Οι Millennials υποδέχονται ξανά τους γονείς τους
Η πολυγενεακή κατοίκηση δεν είναι μονόδρομος από πάνω προς τα κάτω. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα:
Το 35% των παλαιότερων millennials (35–44 ετών) δήλωσε ότι αγόρασε σπίτι για να φιλοξενήσει και να φροντίσει τους ηλικιωμένους γονείς του.
Επιπλέον, σχεδόν 1 στους 3 ανέφερε πως ήθελε απλώς να περνά περισσότερο χρόνο με τους γονείς του, όσο εκείνοι βρίσκονται στα «χρυσά τους χρόνια».
Όπως υπογραμμίζει η Marroquin, καθώς η οικονομική πίεση και οι κοινωνικές αλλαγές επιμένουν, οι πολυγενεακές λύσεις διαβίωσης δεν αποτελούν πλέον προσωρινή επιλογή, αλλά σταθερή τάση στην αγορά ακινήτων.