MENU

Καταρρέει το «Starbucks effect»: Η κρίση που ταρακουνά τις τιμές ακινήτων στις πιο hot γειτονιές των ΗΠΑ

Επενδυτές και μεσίτες βλέπουν τις αποχωρήσεις της Starbucks σαν κρυφό δείκτη για το μέλλον των πόλεων

Η Starbucks, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα ονόματα στον χώρο του καφέ και σημείο αναφοράς σε αμέτρητες γειτονιές, κλείνει εκατοντάδες καταστήματα σε ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Και το μήνυμα είναι σαφές: καμία περιοχή δεν είναι “άτρωτη”, είτε μιλάμε για προάστια είτε για κεντρικά αστικά σημεία.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και CEO της εταιρείας, Brian Niccol, το πλάνο περιλαμβάνει το κλείσιμο καταστημάτων που είναι οικονομικά μη βιώσιμα ή που δεν μπορούν να προσφέρουν την εμπειρία που περιμένουν οι πελάτες.

«Εντοπίσαμε καταστήματα όπου δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε το περιβάλλον που περιμένουν οι πελάτες και οι συνεργάτες μας, ή όπου δεν υπάρχει προοπτική κερδοφορίας. Αυτές οι τοποθεσίες θα κλείσουν», ανέφερε σε πρόσφατη ανακοίνωση.

Starbucks και «εφέ γειτονιάς»

Παραδοσιακά, η Starbucks επιλέγει περιοχές με έντονη κίνηση και μεσαία προς υψηλή εισοδηματική τάξη. Η παρουσία της θεωρούνταν συχνά δείκτης ότι μια γειτονιά «ανεβαίνει».

Ο ειδικός ακινήτων Todd Drowlette, που στο παρελθόν είχε συνεργαστεί με τη Starbucks για την ανεύρεση νέων σημείων και σήμερα εκπροσωπεί μεγάλη αλυσίδα Dunkin’ Donuts στη Νέα Υόρκη, εξηγεί:

«Όλοι θέλουν ευκολία και ανέσεις κοντά στο σπίτι τους. Μια φίρμα όπως η Starbucks έδινε πάντα προστιθέμενη αξία σε μια περιοχή».

Μάλιστα, το φαινόμενο αυτό ονομάστηκε «Starbucks effect»: η παρουσία ενός καταστήματος θεωρούνταν σημάδι αναβάθμισης και αυξανόμενων αξιών ακινήτων.

Ωστόσο, η αναστροφή της εικόνας —δηλαδή τα κλεισίματα— μπορεί να στείλει αντίθετα μηνύματα: λιγότερη ζήτηση, μειωμένη κίνηση πεζών και πιθανή υποχώρηση αξιών.

Ο Drowlette προειδοποιεί:

  • Ένα μεμονωμένο κλείσιμο ίσως να μη φέρει ζημιά.
  • Αν όμως κλείσουν δύο ή περισσότερα καταστήματα σε μια περιοχή, τότε μπορεί να ξεκινήσει αρνητική τάση για τις αξίες ακινήτων.
  • Επιπλέον, «η Starbucks έχει χάσει το στοιχείο αποκλειστικότητας που είχε πριν 10 χρόνια».

Τι λένε τα δεδομένα;

Μια μελέτη του 2019 στη Νέα Υόρκη έδειξε:

  • Η παρουσία Starbucks συσχετίζεται με αύξηση εμπορικών ενοικίων κοντά στα καταστήματα.
  • Για τα οικιστικά ακίνητα, το αποτέλεσμα ήταν πιο περιορισμένο (μόλις +2,3%).

Συμπέρασμα: Η Starbucks ενισχύει κυρίως την εικόνα μιας εμπορικής ζώνης, χωρίς να επηρεάζει άμεσα τις τιμές κατοικίας, αλλά αντικατοπτρίζει τις γενικότερες οικονομικές και κοινωνικές τάσεις.

Πού κλείνουν καταστήματα;

Ήδη έχουν καταγραφεί μαζικά λουκέτα σε:

  • Φιλαδέλφεια (5 καταστήματα, με εργατικές διαμαρτυρίες)
  • Βόρεια Βιρτζίνια & Ουάσινγκτον DC (τουλάχιστον 16 καταστήματα, 9 μόνο στην πρωτεύουσα)
  • Βαλτιμόρη (6 καταστήματα)
  • Πολιτείες όπως Καλιφόρνια, Τέξας και Όρεγκον.

Οι εργαζόμενοι δηλώνουν μπερδεμένοι και ανήσυχοι. Σε ορισμένες περιπτώσεις έμαθαν για το κλείσιμο είτε μέσω της εφαρμογής Starbucks είτε από τοπικά ΜΜΕ, πριν καν ενημερωθούν επίσημα.

Η μεγαλύτερη εικόνα

Οι παράγοντες που πιέζουν την αλυσίδα είναι πολλοί:

  • Μείωση πωλήσεων εντός καταστημάτων
  • Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών (προτίμηση στα drive-thru)
  • Ανταγωνισμός από άλλες αλυσίδες
  • Μεταπανδημικές αλλαγές στον τρόπο ζωής στις πόλεις
  • Πιέσεις από εργατικά σωματεία

Παρά τα λουκέτα, η εταιρεία ανακοινώνει ότι θα κλείσει περίπου 1% των καταστημάτων στη Β. Αμερική μέσα στο 2025, ενώ θα επενδύσει σε ανακαίνιση 1.000 καταστημάτων με πιο «ζεστό» και σύγχρονο σχεδιασμό.

Σχετικά Άρθρα