Η Πελοπόννησος βρίσκεται σήμερα μπροστά σε μια σπάνια συγκυρία αναγέννησης των υποδομών της. Έργα που για χρόνια έμεναν στάσιμα, ημιτελή ή ξεχασμένα αποκτούν ξανά δυναμική, ενώ ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και σειράς φορέων δείχνει μια περιοχή που αναδιατάσσει τον χάρτη των μεταφορών της. Από τον ιστορικό σιδηρόδρομο και τα περιφερειακά αεροδρόμια έως τους νέους οδικούς άξονες, διαμορφώνεται ένα τοπίο που μπορεί να αλλάξει ουσιαστικά τόσο την καθημερινότητα των κατοίκων όσο και το οικονομικό αποτύπωμα της νότιας Ελλάδας.
Το τελευταίο διάστημα η συζήτηση για το ιστορικό μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου έχει επιστρέψει δυναμικά στο προσκήνιο. Τα 431 χιλιόμετρα αυτής της μοναδικής για την Ευρώπη σιδηροδρομικής κληρονομιάς βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο, με την Ελληνική Εταιρία Περιβάλλοντος – Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ) και Ελβετούς ειδικούς να προωθούν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβίωσης, σύγχρονα, «πράσινα» τρένα και πλήρης αποκατάσταση σταθμών και γραμμών. Παραμένει, ωστόσο, ανοιχτό το ζήτημα της κρίσιμης μελέτης σκοπιμότητας του υπουργείου Υποδομών, μια απαραίτητη προϋπόθεση για να προχωρήσει το πρώτο λειτουργικό τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη. Το κόστος επανενεργοποίησης που εκτιμάται στα 15 εκατ. ευρώ, θεωρείται μικρό σε σχέση με την αξία της γραμμής, η οποία σύμφωνα με τις ελβετικές μελέτες προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, τα δύο βασικά αεροδρόμια της Πελοποννήσου βρίσκονται σε αντίθετες, αλλά εξίσου σημαντικές τροχιές εξέλιξης. Στη Δυτική Πελοπόννησο, ο Άραξος παραμένει μια πύλη με τεράστιες δυνατότητες, αλλά χρόνια υποαξιοποιημένη. Ενώ σήμερα στηρίζεται κυρίως σε charter πτήσεις από την Ευρώπη, η προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων δημιουργεί προσδοκίες για μια συνολική αναβάθμιση. Μια ιδιωτική διαχείριση θα μπορούσε να μεταμορφώσει το αεροδρόμιο σε βασικό κόμβο για Αχαΐα και Ηλεία, διπλασιάζοντας την επιβατική κίνηση και ενισχύοντας μια τουριστική αγορά που παραμένει undervalued, παρότι διαθέτει ισχυρό αναπτυξιακό δυναμικό.
Στον αντίποδα, η Καλαμάτα αποτελεί ήδη ένα από τα success stories της ελληνικής περιφέρειας. Με 350.000 – 400.000 επιβάτες ετησίως και σταθερή διεύρυνση των διεθνών συνδέσεων, το αεροδρόμιο έχει αναδειχθεί σε μοχλό ανάπτυξης για τη Μεσσηνία. Το νέο επενδυτικό σχήμα Fraport – Κοπελούζος – Κωνσταντακόπουλος προχωρά σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αναβάθμισης, όπως νέο terminal, εκσυγχρονισμένες υποδομές και αυξημένη χωρητικότητα. Η Καλαμάτα φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως ισχυρό hub για ολόκληρη τη νότιο Πελοπόννησο, από Λακωνία και Αρκαδία έως τον δυτικό άξονα της Ηλείας.
Στον τομέα των οδικών έργων, το ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, που υλοποιεί η Αktor, βρίσκεται ίσως στο πιο κρίσιμο σημείο του. Το έργο, συνολικού ύψους 239,2 εκατ. ευρώ, έχει λάβει παράταση ολοκλήρωσης για τα τέλη του 2028, με την απώτατη ημερομηνία το 2029. Παρ’ όλα αυτά, το κατασκευαστικό αντικείμενο προχωρά με ρυθμούς που θεωρούνται ικανοποιητικοί: Eκτεταμένα χωματουργικά σε όλο το μήκος, παρακάμψεις σε Καλαμάτα και Νερόμυλο, θεμελιώσεις σε βασικές γέφυρες όπως της Μουρτιάς, του Τυφλού, της Βελίκας και του Ριζόμυλου, αλλά και την κατασκευή της εντυπωσιακής κοιλαδογέφυρας Γ3. Οι γέφυρες Γ1 και Γ2 υλοποιούνται με τις απαιτητικές μεθόδους αναρρίχησης και προβολοδόμησης, ενώ η 26ετής περίοδος συντήρησης μετά την παράδοση αποτελεί καινοτομία που εγγυάται υψηλό επίπεδο λειτουργίας – κάτι που σπανίζει στα ελληνικά έργα.
Λίγο πιο βόρεια, στην Αχαΐα, ένα ακόμη έργο που ταλαιπώρησε επί χρόνια την περιοχή μπαίνει στην τελική ευθεία. Το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου, από το Μιντιλόγλι έως τον Αλισσό, ολοκληρώνεται και παραδίδεται στις 4 Δεκεμβρίου. Οι απαραίτητες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τις τελικές συνδέσεις προκαλούν προσωρινή όχληση, ωστόσο σηματοδοτούν το τέλος μιας μακράς περιόδου καθυστερήσεων και αντιπαραθέσεων. Με την παράδοση του τμήματος, η Δυτική Πελοπόννησος αποκτά έναν άξονα μεγάλης σημασίας για την οδική ασφάλεια, την τουριστική κινητικότητα και τις τοπικές οικονομίες.
Όλα αυτά τα έργα συνθέτουν την εικόνα μιας Πελοποννήσου που αλλάζει. Από την αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρόμου έως την αναβάθμιση των αεροδρομίων και την προώθηση νέων οδικών αξόνων, η περιοχή μπαίνει σε μια νέα εποχή.
Περισσότερες ειδήσεις
Έμφαση του ΥΠΟΜΕ σε έργα υποδομών στην Πελοπόννησο – Ποια βρίσκονται στο επίκεντρο
Restart για τα ελληνικά λιμάνια με επενδύσεις 1 δισ. ευρώ και νέες παραχωρήσεις σε ιδιώτες