Με την υπογραφή της απόφασης για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης, το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης μπαίνει και επισήμως σε φάση υλοποίησης, επεκτείνοντας τον ΒΟΑΚ προς τα δυτικά και εντάσσοντάς το στη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης του άξονα Χανιά – Ηράκλειο. Η εξέλιξη αυτή αυξάνει το συνολικό μήκος του παραχωρούμενου αυτοκινητοδρόμου από τα 157 στα 187 χιλιόμετρα, προσθέτοντας περίπου 30 χλμ. νέας χάραξης και ολοκληρώνοντας λειτουργικά τον σχεδιασμό του έργου στη Δυτική Κρήτη.
Το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά αποτελεί προαίρεση της σύμβασης παραχώρησης και ενεργοποιείται μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία έγινε την περασμένη εβδομάδα. Η απόφαση αυτή άνοιξε τον δρόμο για την τυπική ένταξη του έργου στη σύμβαση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και για την έναρξη της διαδικασίας ωρίμανσης των τελικών μελετών. Το κόστος του έργου εκτιμάται μεταξύ 200 και 250 εκατ. ευρώ, ενώ η υπογραφή του φέρνει πιο κοντά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
Κατά την τελετή υπογραφής, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας επισήμανε ότι με την ενεργοποίηση της προαίρεσης υλοποιείται στην πράξη ο σχεδιασμός που είχε παρουσιαστεί τον Μάιο, με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το βασικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Όπως ανέφερε, ο ΒΟΑΚ αποκτά πλέον ενιαία μορφή αυτοκινητοδρόμου από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως την Κίσσαμο Χανίων, συνολικού μήκους 187 χιλιομέτρων, αποτελώντας τον πρώτο αυτοκινητόδρομο με αυτά τα χαρακτηριστικά που κατασκευάζεται σε νησιωτική περιοχή.
Ιδιαίτερη σημασία απέδωσε ο υπουργός στο γεγονός ότι το δικαίωμα προαίρεσης ασκείται περίπου έξι μήνες νωρίτερα από το χρονικό περιθώριο που προβλέπεται στη σύμβαση. Η επιλογή αυτή, όπως σημείωσε, καλύπτει βασικές προϋποθέσεις για την εκκίνηση της παραχώρησης και επιτρέπει να ξεκινήσει η κατασκευή στο μεγαλύτερο και πιο απαιτητικό τμήμα του έργου. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι ο ΒΟΑΚ βρίσκεται ήδη σε φάση υλοποίησης, με εργασίες σε εξέλιξη τόσο στα δημόσια έργα από τον Άγιο Νικόλαο έως τη Νεάπολη όσο και στο τμήμα ΣΔΙΤ από τη Νεάπολη έως τη Χερσόνησο.
Στο σκέλος της παραχώρησης, τις τελευταίες ημέρες έχουν ξεκινήσει τα πρώτα εργοτάξια στις παρακάμψεις Χανίων και Ρεθύμνου, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ακολουθήσει και η παράκαμψη του Ηρακλείου. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε κρίσιμα σημεία του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, όπως στα τμήματα Χανιά – Κολυμπάρι και Ηράκλειο – Λινοπεράματα, με πρόβλεψη για αντίστοιχα έργα σε πέντε ακόμη σημεία εντός του 2026.
Υπενθυμίζεται ότι το νέο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχει συνολικό μήκος 30,4 χιλιομέτρων και ξεκινά από τον κόμβο Καλουδιανών, στην είσοδο της Κισσάμου, καταλήγοντας στον ανισόπεδο κόμβο Βαμβακόπουλου, όπου συνδέεται με τον βασικό κορμό προς Χανιά και Ηράκλειο. Η χάραξη ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη σημερινή Εθνική Οδό 90, ωστόσο σε αρκετά σημεία προβλέπεται νέα όδευση, προκειμένου να αντιμετωπιστούν γεωμετρικοί περιορισμοί, έντονες υψομετρικές διαφορές και πολεοδομικές πιέσεις.
Περίπου το 69% του μήκους του δρόμου θα κατασκευαστεί με ενσωμάτωση ή παράλληλη όδευση της υφιστάμενης οδού, ενώ το υπόλοιπο 31% χωροθετείται εκτός αυτής. Η επιλογή αυτή περιορίζει τις απαλλοτριώσεις και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, επιτρέποντας παράλληλα την εφαρμογή γεωμετρικών χαρακτηριστικών που αντιστοιχούν σε ταχύτητα μελέτης 100 χλμ./ώρα. Ο νέος άξονας θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και σύγχρονες προδιαγραφές οδικής ασφάλειας.
Το τεχνικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ανισόπεδους και ισόπεδους κόμβους, γέφυρες, σήραγγες, ανισόπεδες διαβάσεις, οχετούς και εκτεταμένα έργα αντιστήριξης, καθώς και όλες τις απαραίτητες παρεμβάσεις στο δευτερεύον και τοπικό οδικό δίκτυο. Ήδη έχουν ξεκινήσει ορισμένες αρχικές εργασίες, όπως σήμανση και οργάνωση εργοταξίων, ωστόσο ο κύριος όγκος των κατασκευών αναμένεται να ξεκινήσει από το 2026, με την πλήρη ενεργοποίηση της σύμβασης.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος χαρακτήρισε την υπογραφή της προαίρεσης ως το ουσιαστικό εναρκτήριο λάκτισμα για την επιτάχυνση της παραχώρησης, επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο τμήμα είναι εκείνο που συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο και ήταν κρίσιμο για τη χρηματοδότηση του έργου. Με την άσκηση της προαίρεσης – όπως ανέφερε – ο παραχωρησιούχος αποκτά τη δυνατότητα να κλείσει τις χρηματοδοτικές του εκκρεμότητες, διασφαλίζοντας τόσο τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα όσο και τη συμβολή του Δημοσίου.
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Δημήτριος Αναγνώπουλος τόνισε ότι η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί την ολοκλήρωση μιας μακράς διαγωνιστικής διαδικασίας και ότι στο επόμενο διάστημα θα καθοριστεί η ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, η οποία θα ορίσει και τον πενταετή ορίζοντα υλοποίησης του έργου, με δυνατότητα παράδοσης επιμέρους τμημάτων νωρίτερα στους χρήστες.
Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης αφού χαρακτήρισε τη συμφωνία για την προαίρεση της Κισσάμου ως αποτέλεσμα διεκδικήσεων ετών, επισημαίνοντας την αυξημένη επισκεψιμότητα της περιοχής και την ανάγκη αποσυμφόρησης του υφιστάμενου δρόμου, επανέλαβε ότι για την Περιφέρεια ΒΟΑΚ σημαίνει Κίσσαμος – Σητεία, ζητώντας να δοθεί προτεραιότητα και στα ανατολικά τμήματα του άξονα.
Από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Μάνος Μουστάκας σημείωσε ότι η άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης δεν ήταν μόνο συμβατικά αναγκαία αλλά και συγκοινωνιακά ουσιώδης, καθώς ολοκληρώνει τη λειτουργική συνέχεια του έργου προς τα δυτικά, υπογραμμίζοντας παράλληλα τον βαθμό δυσκολίας και τις απαιτήσεις συνεργασίας που συνοδεύουν ένα έργο τέτοιας κλίμακας.
Περισσότερες ειδήσεις