MENU

Αποσφραγίζονται οι οικονομικές προσφορές για τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

Το έργο, το κόστος του οποίου υπολογίζεται στα 105 εκατ. ευρώ, διεκδικούν πέντε κατασκευαστικές εταιρίες

Σε κρίσιμο σημείο εισέρχεται ένα από τα σημαντικότερα έργα φοιτητικής μέριμνας της περιφέρειας, καθώς ο διαγωνισμός για την κατασκευή φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας περνά στην τελική του φάση. Το άνοιγμα των δεσμευτικών προσφορών αναμένεται εντός της τρέχουσας εβδομάδας, εξέλιξη που ανοίγει τον δρόμο για τη συμβασιοποίηση του έργου μέσα στο 2026 και την έναρξη της υλοποίησής του, έπειτα από μακρά περίοδο ωρίμανσης.

Το έργο εντάσσεται στο ευρύτερο πρόγραμμα ανάπτυξης φοιτητικών εστιών μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, με το οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί να απαντήσει στο οξύ στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν χιλιάδες φοιτητές σε ολόκληρη τη χώρα. Ωστόσο, στην περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας, η παρέμβαση αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς καλείται να στηρίξει έναν πολυδιασπασμένο ακαδημαϊκό χάρτη και μια περιφέρεια που βρίσκεται σε φάση μετάβασης.

Στην επόμενη φάση του διαγωνισμού έχουν προκριθεί πέντε μεγάλα σχήματα του κατασκευαστικού και παραχωρησιακού κλάδου, όπως ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ, Metlen και ΑΤΕΣΕ, γεγονός που καταδεικνύει το ισχυρό ενδιαφέρον της αγοράς για το έργο και δημιουργεί προσδοκίες για ανταγωνιστικές προσφορές.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, μετά τη συγχώνευσή του με το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, αριθμεί σήμερα περίπου 19.000 ενεργούς φοιτητές και ερευνητές, με το διαθέσιμο απόθεμα φοιτητικών εστιών να περιορίζεται μόλις σε 528 κλίνες. Το ποσοστό κάλυψης παραμένει εξαιρετικά χαμηλό, της τάξης του 3%, αποτυπώνοντας τη διαχρονική υστέρηση των υποδομών στέγασης στην περιοχή.

Δημιουργία συγκροτημάτων με 750 κλίνες σε τέσσερις πόλεις

Το υπό δημοπράτηση έργο προβλέπει την ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών σε τέσσερις πόλεις όπου αναπτύσσεται το Πανεπιστήμιο: Κοζάνη, Φλώρινα, Καστοριά και Πτολεμαΐδα. Συνολικά θα δημιουργηθούν 750 νέες κλίνες, με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα να εντοπίζεται στην Κοζάνη (350 κλίνες), ενώ 150 κλίνες προβλέπονται στη Φλώρινα, 150 στην Καστοριά και 100 στην Πτολεμαΐδα.

Πέραν των χώρων διαμονής, το έργο περιλαμβάνει κοινόχρηστους χώρους μελέτης, κουζίνες, χώρους αναμονής, εστίασης και διοίκησης, καθώς και ειδικά διαμορφωμένες υποδομές για άτομα με αναπηρία. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στη διαμόρφωση των περιβαλλόντων χώρων, με πράσινο και λειτουργικές εξωτερικές υποδομές.

Η σύμβαση ΣΔΙΤ καλύπτει το σύνολο του κύκλου ζωής των εγκαταστάσεων, δηλαδή τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη συντήρηση και την τεχνική διαχείριση. Ο χρόνος κατασκευής εκτιμάται έως τρία έτη, ενώ η περίοδος λειτουργίας φτάνει τα 27 χρόνια, διασφαλίζοντας μακροχρόνια στήριξη της φοιτητικής στέγασης στην περιοχή.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η υλοποίηση του έργου αναμένεται να αυξήσει το ποσοστό των φοιτητών που θα μπορούν να διαμένουν σε εστίες έως και το 10%, βελτιώνοντας ουσιαστικά την πρόσβαση στη φοίτηση και ενισχύοντας την ελκυστικότητα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Αναπτυξιακό αποτύπωμα στις τοπικές οικονομίες

Πέρα από τη φοιτητική μέριμνα, το έργο εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει και ως μοχλός τοπικής ανάπτυξης, ενισχύοντας την οικονομική δραστηριότητα στις πόλεις όπου χωροθετούνται οι εστίες και συμβάλλοντας στη συνολική αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Σε μια περιφέρεια που αναζητά νέο παραγωγικό και κοινωνικό προσανατολισμό, οι πανεπιστημιακές υποδομές αποκτούν ρόλο στρατηγικής σημασίας.

Οι φοιτητικές εστίες της Δυτικής Μακεδονίας αποτελούν, έτσι, ένα από τα πιο ώριμα και κρίσιμα στοιχήματα του νέου κύματος ΣΔΙΤ στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, με το επόμενο διάστημα να κρίνεται καθοριστικό για τη μετάβαση από τον σχεδιασμό στην πράξη.

Περισσότερες ειδήσεις

Τροχοπέδη για την ανάπτυξη των ΣΔΙΤ η μεγάλη χρονική διάρκεια ωρίμανσής τους

Φοιτητικές εστίες και 2.000 νέες τουριστικές κλίνες η διπλή επενδυτική στρατηγική της Premia Properties

«Στοίχημα» για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους η ανάληψη μεγάλων έργων παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ στα Βαλκάνια

Σχετικά Άρθρα