Την ενίσχυση και διεύρυνση του χάρτη των εθνικών υποδομών, με στόχο την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Ελλάδας, προανήγγειλε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, κατά την ομιλία του στην εναρκτήρια εκδήλωση του 8ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025.
Ο κ. Δήμας παρουσίασε τους τέσσερις βασικούς άξονες της στρατηγικής του Υπουργείου για την ανάκαμψη της χώρας μέσω των υποδομών και των μεταφορών:
Στον πρώτο άξονα, ο υπουργός τόνισε πως η κυβέρνηση αξιοποιεί κάθε διαθέσιμο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο, επεκτείνοντας παράλληλα το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, το οποίο εκτιμάται ότι θα κινηθεί κοντά στο 1 δισ. ευρώ φέτος.
Παράλληλα, υλοποιούνται σημαντικά έργα μέσω συμπράξεων παραχώρησης και εξασφαλίζονται ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για κρίσιμες παρεμβάσεις, όπως η αποκατάσταση οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών που επλήγησαν από θεομηνίες. Ειδική αναφορά έγινε και σε μεγάλες δωρεές από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών προς ενίσχυση των δημόσιων σχολείων στις πληγείσες περιοχές, καθώς και στο πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου” για την ανακαίνιση του κτιριακού δυναμικού των σχολείων.
Συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών – Το παράδειγμα της Γερμανίας
Δεύτερος άξονας είναι η συντήρηση και αναβάθμιση των υποδομών, όπου ειδικά στο σκέλος των μεταφορών συνεπάγεται επίπονη προσπάθεια. «Ακούμε συχνά κριτική για τους χρόνους, αλλά πρόκειται για μια εξαιρετικά δαπανηρή και χρονοβόρα διαδικασία, όπως γνωρίζετε. Και προς απόδειξη αυτού, παραπέμπω στο παράδειγμα της Γερμανίας. Της ισχυρότερης οικονομίας της Ευρωζώνης, η οποία έσπαγε ρεκόρ εξαγωγών όταν εμείς είχαμε κλειστές τράπεζες και σήμερα έχει ανάγκη ένα πολυετές πρόγραμμα-μαμούθ για την αναβάθμιση των γηρασμένων υποδομών της. Στη χώρα μας, η προσπάθεια αυτή έχει ξεκινήσει από το 2019 και συνεχίζεται με σχέδιο, ενώ ήδη αποδίδει καρπούς, όπως το βλέπουμε στο πεδίο των συγκοινωνιών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Δεν είμαστε ακόμη στο σημείο που θα επιθυμούσαμε, αλλά σίγουρα έχουν γίνει άλματα σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν», επεσήμανε ο κ. Δήμας.
Νέα έργα και επενδύσεις στις υποδομές
Ο τρίτος άξονας αφορά την εντατική παραγωγή νέων υποδομών, με τον υπουργό να επισημαίνει ότι μέσα στον επόμενο χρόνο αναμένεται η ολοκλήρωση εμβληματικών έργων, όπως:
Παράλληλα, προχωρούν σημαντικά projects όπως: το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), η υπερυψωμένη λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη, το έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, η παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος – Άμφισσα, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τα έργα Ιωάννινα – Κακκαβιά, Δράμα – Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Στον τέταρτο άξονα, δίνεται έμφαση σε μια νέα γενιά έργων. Πρόσφατα ανακοινώθηκε το έργο στη Μεταμόρφωση (έξοδος Αττικής Οδού), ενώ προγραμματίζεται ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά.
Διαχείριση υδάτινων πόρων και συνεργασία με την ΕΕ
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέδειξε τη σημασία της διαχείρισης των υδάτινων πόρων ως βασικό μέσο προστασίας από την κλιματική κρίση και ενίσχυσης του πρωτογενούς τομέα. Προχωρούν τα έργα στα φράγματα Μπραμιανών, Ασωπού και Τσικνιά, ενώ ωριμάζουν οι διαδικασίες για τα φράγματα Ενιπέα και Ταυρωνίτη.
Επιπλέον, αναφέρθηκε σε εθνικές πρωτοβουλίες σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως:
Ολοκληρώνοντας, ο κ. Δήμας επισήμανε ότι οι παραπάνω πρωτοβουλίες ενδυναμώνουν τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας, επιτρέποντας την καλύτερη διαχείριση των μετακινήσεων και της μεταφοράς αγαθών, χάρη στην ενίσχυση και την επέκταση του χάρτη των εθνικών υποδομών.