Αεροπορικές υποδομές υψηλού επιπέδου που θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στον ελληνικό τουρισμό αποκτά η Ελλάδα. Από τα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια μέχρι τα περιφερειακά, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μπαράζ έργων εκσυγχρονισμού που φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τον χάρτη των αερομεταφορών της χώρας. Στην καρδιά του σχεδίου βρίσκονται η μεγάλη επέκταση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, η αναβάθμιση του αερολιμένα Καλαμάτας και ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων από το Υπερταμείο.
Το έργο επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση των τελευταίων ετών στις αεροπορικές υποδομές. Με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, στοχεύει να αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου από 26 σε 40 εκατομμύρια επιβάτες μέχρι το 2032.
Η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το κυρίως κατασκευαστικό αντικείμενο, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, αναμένεται να εκκινήσει μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Η οριστική ανάδειξη αναδόχου τοποθετείται χρονικά στο πρώτο τρίμηνο του 2026, με τις εργασίες να ξεκινούν εντός του ίδιου έτους, σηματοδοτώντας την έναρξη της μεγαλύτερης αναβάθμισης που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στο αεροδρόμιο.
Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η φάση του Early Contractor Involvement (E.C.I.), της «Πρώιμης Εμπλοκής Αναδόχου», που επιτρέπει τη συνεργασία των υποψηφίων αναδόχων με τη σχεδιαστική ομάδα του ΔΑΑ και τους μελετητές, ώστε να οριστικοποιηθούν οι τεχνικές προδιαγραφές και τα οικονομικά μεγέθη.
Στην πρώτη φάση, ύψους περίπου 650 εκατ. ευρώ, προβλέπεται η δημιουργία νέας πτέρυγας 81.000 τ.μ., 32 επιπλέον θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών και ενός νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης. Παράλληλα, θα αναδιοργανωθούν πλήρως οι χώροι επιβατών, με στόχο μια πιο λειτουργική και φιλική εμπειρία. Η μελέτη έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία «Anemos» με τη συμμετοχή της Arup, ενώ η σχεδίαση δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα και τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.
Ο ΔΑΑ, που εξυπηρέτησε 31,9 εκατ. επιβάτες το 2024, φιλοδοξεί μέσα από αυτή τη μεγάλη επένδυση να ενισχύσει τη θέση του ως διεθνής κόμβος της ΝΑ Ευρώπης. Οι κοινοπραξίες ΤΕΡΝΑ – Redex, Άβαξ –ΜΕΤΚΑ και Aktor βρίσκονται ήδη στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, επιβεβαιώνοντας το υψηλό ενδιαφέρον της αγοράς.
Στο Καστέλι Κρήτης το μεγαλύτερο έργο νέας υποδομής στη χώρα
Ακόμη πιο φιλόδοξο είναι το έργο στην Κρήτη, όπου προχωρά με ταχύ ρυθμό το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελίου. Πρόκειται για υποδομή που θα αντικαταστήσει το κορεσμένο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου, με προϋπολογισμό περίπου 750 εκατ. ευρώ.
Το έργο, που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ – GMR, περιλαμβάνει τερματικό σταθμό 94.000 τ.μ., διάδρομο 3.200 μέτρων και δυνατότητα εξυπηρέτησης 10 εκατ. επιβατών ετησίως, με προοπτική να φτάσει τα 18 εκατομμύρια κατά τη διάρκεια της παραχώρησης. Ήδη έχει ολοκληρωθεί κατά 60%, ενώ η πρόοδος στους διαδρόμους αγγίζει το 80% και στον αεροσταθμό το 55%.
Στο εργοτάξιο απασχολούνται 860 εργαζόμενοι και 700 μηχανήματα, αριθμός που αναμένεται να υπερβεί τους 1.500 με την έναρξη των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών.
Παράλληλα, προχωρά η κατασκευή νέας οδικής σύνδεσης που θα ενώνει τον Βόρειο με τον Νότιο Οδικό Άξονα της Κρήτης, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα του νησιού και δημιουργώντας νέο αναπτυξιακό τόξο γύρω από το Ηράκλειο.
Την ίδια ώρα, το ζήτημα της τοποθέτησης του ραντάρ στον λόφο Παπούρα έχει οδηγήσει τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας σε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας ακύρωση δύο αποφάσεων που, κατά τη δημοτική αρχή, παραβλέπουν τη σημασία των αρχαιολογικών ευρημάτων. Η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει την προσπάθεια εξισορρόπησης ανάμεσα στην ανάπτυξη και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Πύλη στην Πελοπόννησο το αεροδρόμιο Καλαμάτας
Μέχρι το τέλος του 2025 ή το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026, το Υπερταμείο αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει ολοκληρώσει την παράδοση του αεροδρομίου της Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» στη νέα κοινοπραξία που θα αναλάβει τη διαχείρισή του.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο εγχείρημα που σηματοδοτεί τη μετάβαση του διεθνούς αερολιμένα σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού, υπό τη διαχείριση τριών ισχυρών παραγόντων της αγοράς: Της Fraport Greece (51%), του ομίλου Κοπελούζου (24,5%) και του ομίλου Κωνσταντακόπουλου (24,5%).
Μέσα στα πρώτα τρία χρόνια προβλέπονται εκτεταμένες παρεμβάσεις στον τερματικό σταθμό, νέος εξοπλισμός, βελτιώσεις σε αποχέτευση και κλιματισμό, καθώς και σύγχρονες λύσεις για την επιβατική εξυπηρέτηση. Ο στόχος είναι το αεροδρόμιο να λειτουργήσει ως κόμβος τουρισμού υψηλής ποιότητας, εξυπηρετώντας τις αυξανόμενες πτήσεις charter και τη δυναμική ανάπτυξη της Μεσσηνίας και της Μάνης.
Αναβάθμιση 22 περιφερειακών αεροδρομίων
Παράλληλα, το Υπερταμείο (HCAP) προωθεί τον μεγάλο διαγωνισμό για την αξιοποίηση και αναβάθμιση 22 περιφερειακών αεροδρομίων σε όλη τη χώρα, πέραν των 14 που διαχειρίζεται ήδη η Fraport Greece.
Το σχέδιο, που αναμένεται να κινητοποιήσει επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, προβλέπει τη βελτίωση τερματικών, διαδρόμων και συστημάτων ασφαλείας, με στόχο να ενισχυθεί η συνδεσιμότητα των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών. Στρατηγικά, η προσέγγιση αυτή μετατρέπει τα περιφερειακά αεροδρόμια σε μοχλούς ανάπτυξης για τον τουρισμό, την απασχόληση και τις τοπικές οικονομίες.