Στην έκδοση της απόφασης σχετικά με το αίτημα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης για την έκφραση γνώμης αναφορικά με το έργο: «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΠΛΑΤΑΝΙΑΣ – ΚΙΣΣΑΜΟΣ» προχώρησε το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά, κατά την Τακτική Δημόσια Συνεδρίασή του.
Το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά λοιπόν, ανάβει… πράσινο φως για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, με προϋπόθεση την πρόβλεψη των ακόλουθων αναγκαίων προτάσεων:
- Παρακαμπτήρια οδός Δ.Κ. Πλατανιά: Σύμφωνα με το εκπονημένο ΣΒΑΚ Δήμου Πλατανιά, απαιτείται η κατασκευή παρακαμπτήριας οδού, με ταυτόχρονη δημιουργία κυκλικού κόμβου, στη συνδετήρια οδό ΒΟΑΚ – ΠΕΟ. Έχει ήδη ανατεθεί από το Δήμο Πλατανιά, προκαταρκτική μελέτη για την υλοποίηση της πρότασης, η οποία θα αποσυμφορήσει τον κεντρικό ιστό και θα ενισχύσει την ασφάλεια.
- Κατασκευή ισόπεδου κυκλικού κόμβου (round about) στο σημείο συμβολής της ΠΕΟ στο Γεράνι, με τη συνδετήρια οδό από τον Α/Κ Πλατανιά. Έχει εκπονηθεί η σχετική μελέτη από τον ΟΑΚ ΑΕ. Η σκοπιμότητά του κρίνεται αναγκαία για την ασφαλέστερη διευθέτηση του αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου που διοχετεύεται από τον ΒΟΑΚ στο σημείο αυτό.
- Παράκαμψη του οικισμού Καλυδωνίας και της προβληματικής γεωλογικά περιοχής Μαυρομούστακου, με μετατόπιση της χάραξης νοτιότερα και δημιουργία σήραγγας, αν τυχόν απαιτηθεί, από τη Χ.Θ. 7+000 (Μαυρομούστακο) έως την Χ.Θ. 10+000 (διασταύρωση προς Ροδωπού) και ταυτόχρονη μετατόπιση του Α/Κ Καλυδωνίας.
- Μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος που συναντάται στη νέα χάραξη, από την Καλυδωνία (Χ.Θ. 9+400) έως το Κολυμβάρι (Χ.Θ. 11+600), το οποίο στο πρόσφατο παρελθόν έχει δώσει σημαντικά πλημμυρικά φαινόμενα στον οικισμό Κολυμβαρίου. Η νέα μελέτη, επί της ουσίας το καταργεί, με απρόβλεπτες συνέπειες. Θεωρούμε ότι πρέπει να προηγηθεί μελέτη οριοθέτησης και διευθέτησης του ρέματος αυτού, σε όλο το μήκος του, από τον οικισμό Καλυδωνίας έως τη συμβολή του με το Σπηλιανό ρέμα.
- Δημιουργία παράλληλων οδών για τη διασύνδεση των κόμβων Α/Κ Κολυμπάρι – Α/Κ Ταυρωνίτη και Α/Κ Ταυρωνίτη – Α/Κ Πλατανιά, με αξιοποίηση υφιστάμενου οδικού δικτύου και δημιουργία νέων τμημάτων, ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση σε τοπικούς προορισμούς, ιδιοκτησίες και παραλιακές ζώνες, όπως αναλυτικά, με συντεταγμένες, περιγράφονται στην παράγραφο Στ) 2. της παρούσας. Το πλάτος του παράλληλου και βοηθητικού οδικού δικτύου θα πρέπει να προβλεφθεί στα 7 μέτρα τουλάχιστον.
- Αντιπλημμυρικά έργα: Να ληφθεί υπόψη και η υλοποίηση έργων διευθέτησης σε όλα τα ποτάμια και ρέματα που διασταυρώνονται με τον νέο ΒΟΑΚ, για την προστασία οικισμών, αγροτικής γης και υποδομών. Επίσης, στις Κάτω Διαβάσεις θα πρέπει να προβλεφθεί ο διαχωρισμός της διέλευσης των ρεμάτων από αυτήν του οδικού δικτύου, όπως αναλυτικά, με συντεταγμένες, περιγράφεται στην παράγραφο Στ) 4. της παρούσας.
- Κατασκευή δικτύων: Να προβλεφθεί η κατασκευή νέων δικτύων αποχέτευσης, ύδρευσης, άρδευσης, τηλεπικοινωνιών και κάθε άλλης αναγκαίας υποδομής κοινής ωφέλειας καθ’ όλο το μήκος του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά, ώστε το έργο να ανταποκρίνεται πλήρως στις σύγχρονες απαιτήσεις λειτουργικότητας, ασφάλειας και βιώσιμης ανάπτυξης. Τα παραπάνω έργα μπορούν να υλοποιηθούν εντός της ζώνης κατάληψης για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ.
- Αντιθορυβικά πετάσματα, θα πρέπει να προβλεφθούν τόσο κατά την κατασκευή, περιμετρικά του εργοταξίου, όσο και κατά τη λειτουργία του έργου, πλησίον των οικισμών Πλατανιά, Γερανίου, Πύργου Ψηλονέρου, Μάλεμε, Ταυρωνίτη, Καμισιανών, Κολυμβαρίου και Καλυδωνίας.
- Πρόβλεψη για ηλεκτροφωτισμό σε όλο το μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου.
- Εξέταση της ένστασης για αποδοχή της πρότασης και της τεχνικής λύσης που έχει υποβληθεί από τον κο Μιχαήλ – Γεώργιο Μητσοτάκη για τη Χ.Θ. 24+614 έως τη Χ.Θ. 24+616.
- Εξέταση της ένστασης για τη Χ.Θ. 5+000 που έχει υποβληθεί από την ομάδα που εκπροσωπείται από τον κο Χρήστο Καρτάκη, αναγκαιότητα που επιβεβαιώθηκε και στην αυτοψία με το κλιμάκιο της Περιφέρειας.
Αναφορικά με τα διόδια, ο Δήμος Πλατανιά εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση στην επιβολή «διοδίων εξοικείωσης» κατά τη φάση κατασκευής του έργου. Σχετικά με την επιβολή διοδίων κατά τη φάση λειτουργίας του έργου, επισημαίνουμε ότι στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων λειτουργεί ένα και μόνο μητροπολιτικό κέντρο, η πόλη των Χανίων, όπου συγκεντρώνονται οι βασικές δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, το Γενικό Νοσοκομείο, οργανισμοί, εμπορικές δραστηριότητες και λοιπές υποδομές. Κατά συνέπεια, οι μόνιμοι κάτοικοι των περιφερειακών Δήμων δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται με διόδια για τις τακτικές μετακινήσεις τους προς και από την πόλη των Χανίων.
Όπως αναφέρεται, ο Δήμος Πλατανιά αναμένει την αποδοχή των τεκμηριωμένων θέσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, με στόχο τη βελτιστοποίηση του έργου, καθώς και τις Τεχνικές Παρεμβάσεις που τεκμηριωμένα πρότεινε, τόσο για την παράκαμψη του Οικισμού της Καλυδωνίας όσο και για τη δημιουργία παράλληλου οδικού δικτύου από την Δ.Ε. Πλατανιά έως την Δ.Κ. Σταλού Χανίων, καθώς η υφιστάμενη Παλαιά Εθνική Οδός (ΠΕΟ) δεν μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτικό οδικό δίκτυο, δεδομένου ότι διέρχεται μέσω περιοχών με ήδη υψηλό βαθμό οικιστικής και τουριστικής πυκνότητας.
Στις εν λόγω περιοχές, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση είναι έντονη, με χιλιάδες υφιστάμενα κτίρια και δραστηριότητες, καθιστώντας αδύνατη την αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας μέσω της ήδη κορεσμένης κυκλοφοριακά Παλαιάς Εθνικής Οδού.