Σε πολύ προχωρημένες συζητήσεις βρίσκονται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο ΟΣΕ με τη γερμανική Deutsche Bahn, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή».
Βασικό αντικείμενο των επαφών αποτελεί η ανάληψη του ρόλου Technical Manager (τεχνικού μάνατζερ) του ΟΣΕ, στο πλαίσιο ενός μεγάλου προγράμματος ανασυγκρότησης και αναβάθμισης του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος, χωρίς να αλλάζει κάτι στο καθεστώς και τις δραστηριότητες της Hellenic Train, καθώς οι Γερμανοί θα έχουν ρόλο σε θέματα ανασυγκρότησης και εκπαίδευσης.
Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται η δημιουργία μιας νέας σιδηροδρομικής κουλτούρας με έμφαση στην ασφάλεια, στη λογοδοσία, στην τεχνολογική και ψηφιακή αναβάθμιση, στην αποτελεσματική διαχείριση έργων και την εξωστρέφεια του συστήματος, ενώ εφόσον «κλειδώσει» οριστικά, η συμφωνία θα στοιχίσει 5 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι άξονες της γερμανικής παρέμβασης:
1. Η στρατηγική ανάπτυξης και ολοκλήρωσης του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο σήμερα είναι 2.000 χλμ. και ο στόχος είναι να αναπτυχθεί περαιτέρω, συνδέοντας λιμάνια, συνοριακές γραμμές της χώρας και βιομηχανικές περιοχές.
2. Οι Γερμανοί θα μεταφέρουν τεχνογνωσία για την εγκαθίδρυση ολοκληρωμένων διαδικασιών ασφαλείας και διαχείρισης κινδύνων.
Θα δρομολογηθούν αλλαγές στα πρωτόκολλα ασφαλείας, στη συντήρηση του δικτύου και στην εκπαίδευση του προσωπικού – 30 υψηλόβαθμα στελέχη των γερμανικών σιδηροδρόμων θα εγκατασταθούν στην Αθήνα.
3. Τα στελέχη των Γερμανών θα αναλάβουν και να εκπαιδεύσουν τα στελέχη πρώτης γραμμής του ΟΣΕ στο πώς θα λειτουργούν τόσο καθημερινά όσο και σε έκτακτες συνθήκες, ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια ακόμη και όταν έχουμε διαχείριση κρίσης.
4. Θα αναλάβουν να εφαρμόσουν ένα καινοτόμο μοντέλο προληπτικής συντήρησης με αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης και έξυπνων συστημάτων παρακολούθησης.
5. Εφόσον η συμφωνία ολοκληρωθεί, ο σχεδιασμός προβλέπει την τοποθέτηση συνολικά 30 έμπειρων στελεχών της Deutsche Bahn σε κρίσιμες θέσεις – «κλειδιά», που θα συνεργαστούν με την ελληνική ομάδα σε ένα μοντέλο «συνυπογραφής» (twinning), διασφαλίζοντας τη μεταφορά τεχνογνωσίας σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας και διοίκησης και λειτουργώντας ως «σκιώδη» στελέχη.