MENU

Στο τελικό στάδιο με την κατάθεση οικονομικών προσφορών εισέρχονται οι διαγωνισμοί για τα logistics parks σε Φυλή και Γκόνο

Με την υλοποίηση των δύο έργων, η Ελλάδα αποκτά μεγάλες, οργανωμένες και σιδηροδρομικά διασυνδεδεμένες υποδομές, με χωροταξική τάξη, οικονομίες κλίμακας και πραγματικές δυνατότητες διεθνούς εμπορευματικής διασύνδεσης

Σε φάση ωρίμανσης και επιτάχυνσης περνούν δύο από τα σημαντικότερα έργα εμπορευματικών υποδομών της χώρας, τα logistics parks σε Γκόνο και Φυλή, τα οποία εκτιμάται ότι θα αναδιατάξουν τον χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών, ενισχύοντας τη διαμετακομιστική δυναμική της Ελλάδας σε Βαλκάνια και ανατολική Ευρώπη.

Πρόκειται για δύο projects με διαφορετικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά αλλά κοινή στόχευση: Την ανάπτυξη ενός σύγχρονου δικτύου μεταφορών που θα αξιοποιεί ολοκληρωμένα λιμάνια, σιδηρόδρομο και οδικές αρτηρίες, μειώνοντας το κόστος logistics και εξυπηρετώντας ταχύτερα τον εμπορευματικό κύκλο.

Στη Θεσσαλονίκη, η διαδικασία για το εμπορευματικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, σε έκταση 672.000 τ.μ., εισέρχεται σε τελικό στάδιο, καθώς ο ανταγωνιστικός διάλογος οδεύει προς ολοκλήρωση, με μια ολιγοήμερη παράταση περίπου μίας εβδομάδας ύστερα από αίτημα της Goldair. Η εταιρεία ζήτησε επιπλέον χρόνο ώστε η οικονομική της πρόταση να είναι πιο ολοκληρωμένη και τεχνικά άρτια, ενώ ο δεύτερος διεκδικητής παραμένει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, με βασικό μέτοχο τον Ιβάν Σαββίδη. Αμέσως μετά την τυπική ολοκλήρωση της διαδικασίας, ΓΑΙΑΟΣΕ και επενδυτικά σχήματα περνούν στη φάση των δεσμευτικών προτάσεων, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή, ο οποίος θα διαχειριστεί την παραχώρηση για τουλάχιστον 30 χρόνια και θα υλοποιήσει επένδυση ύψους περίπου 260 εκατ. ευρώ.

Επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης Εμπορικού Σταθμού ΟΣΕ και λιμανιού Θεσσαλονίκης

Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός πολυτροπικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών, το οποίο θα αξιοποιεί την υφιστάμενη, αλλά εγκαταλελειμμένη εδώ και χρόνια, σιδηροδρομική σύνδεση με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η αναβάθμιση της γραμμής και η επαναλειτουργία της θεωρούνται κομβικές, καθώς το project σκοπεύει να λειτουργήσει ως βασικός κρίκος στη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη, ενισχύοντας τον ρόλο του λιμανιού και δημιουργώντας ένα ενιαίο logistics οικοσύστημα στη Βόρεια Ελλάδα. «Το αποτύπωμα του έργου θα είναι ισχυρό, κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά», τονίζει ο πρόεδρος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Κωνσταντίνος Κεσεντές στο συνέδριο της Prodexpo, υπογραμμίζοντας ότι η επένδυση θα δημιουργήσει περίπου 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, θα στηρίξει την τοπική ανάπτυξη και θα μειώσει τις εκπομπές μέσω στροφής στη σιδηροδρομική μεταφορά και αξιοποίησης ΑΠΕ. Παράλληλα, όπως σημειώνει, η Πολιτεία αξιοποιεί με διαφάνεια ένα ανενεργό στρατόπεδο, μετατρέποντάς το σε υποδομή στρατηγικής σημασίας, με μακροχρόνιο όφελος για την οικονομία.

Σύντομα η κατάθεση προσφορών για το logistics park στη Φυλή

Την ίδια στιγμή, στην Αττική, ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό πάρκο της Φυλής μπαίνει στην τελική ευθεία, καθώς το επόμενο διάστημα αναμένεται η κατάθεση προσφορών. Το ενδιαφέρον είναι υψηλό, με πέντε σχήματα να παραμένουν ενεργά στη διαδικασία, διεκδικώντας την αξιοποίηση έκτασης 412.000 τ.μ. μέσω παραχώρησης τουλάχιστον 35 ετών. Το έργο υλοποιείται από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) και αποσκοπεί στη δημιουργία ενός σύγχρονου, «πράσινου», τεχνολογικά προηγμένου εθνικού κέντρου logistics, ικανού να εξυπηρετεί κρίσιμους εμπορευματικούς όγκους προς όλη τη χώρα αλλά και προς το εξωτερικό.

Η περιοχή τοποθετείται σε πλεονεκτική θέση πάνω στην Αττική Οδό, με άμεση πρόσβαση στον Κηφισό, στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας και την Ολυμπία Οδό, ενώ βρίσκεται και σε μικρή απόσταση από το λιμάνι του Πειραιά, γεγονός που ενισχύει τον ρόλο της Φυλής ως φυσικού κόμβου για το εθνικό δίκτυο μεταφορών. Η επένδυση αναμένεται να αποτελέσει αναπτυξιακή ένεση για τη δυτική Αττική, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, προσφέροντας οργανωμένη χωροθέτηση για logistics και αναβαθμίζοντας ένα κρίσιμο τμήμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας της περιοχής.

Με τα δύο projects να βαδίζουν σταδιακά προς το στάδιο των δεσμευτικών προσφορών και στη συνέχεια των συμβάσεων, η αγορά των logistics παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, καθώς η υλοποίησή τους εκτιμάται ότι θα προσφέρει στη χώρα κάτι που σήμερα λείπει, δηλαδή μεγάλες, οργανωμένες, σιδηροδρομικά διασυνδεδεμένες υποδομές, με χωροταξική τάξη, οικονομίες κλίμακας και πραγματικές δυνατότητες διεθνούς εμπορευματικής διασύνδεσης. Η Θεσσαλονίκη και η Αττική μπορούν έτσι, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, να διεκδικήσουν ουσιαστικό ρόλο στον μεταφορικό χάρτη της νοτιοανατολικής Ευρώπης, μειώνοντας το μεταφορικό κόστος, επιταχύνοντας τις ροές εμπορευμάτων και καθιστώντας την Ελλάδα πιο ανταγωνιστική, πιο πράσινη και πιο εξωστρεφή στον στρατηγικό τομέα των logistics.

Σχετικά Άρθρα