Ως απολύτως αναγκαία κίνηση που αποτρέπει πιθανή εκτροχίαση του χρονοδιαγράμματος του έργου αποτελεί η κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών για την κύρωση της νέας τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι. Το έργο, το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη τρέχουσα υποδομή στην Κρήτη, βρίσκεται σε κομβικό σημείο, καθώς η επίλυση εκκρεμοτήτων, κυρίως όσων σχετίζονται με τα συστήματα αεροναυτιλίας και τη χωροθέτηση του ραντάρ, θα καθορίσει και τον ρυθμό ολοκλήρωσής του.
Η τροποποίηση που κυρώνεται με το νομοσχέδιο αφορά τη Σύμβαση Παραχώρησης της 24ης Νοεμβρίου 2025, η οποία συμπληρώνει την αρχική σύμβαση που είχε επικυρωθεί το 2019. Η σύμβαση συνδέει το Ελληνικό Δημόσιο με την εταιρεία Παραχώρησης «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν το Δημόσιο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR. Στόχος της τροποποίησης είναι η αποσαφήνιση κρίσιμων προβλέψεων σχετικά με την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, στοιχείο απολύτως καθοριστικό για την έγκαιρη λειτουργία του νέου αεροδρομίου.
Βασική αλλαγή αποτελεί η ξεκάθαρη οριοθέτηση των ευθυνών μεταξύ Δημοσίου και Παραχωρησιούχου σε περιπτώσεις καθυστερήσεων που συνδέονται με τον εξοπλισμό, με τρόπο ώστε να μην υπάρχουν ασάφειες ως προς τις αποζημιώσεις και τις ποινικές ρήτρες. Παράλληλα, ορίζεται ότι η κυριότητα του εξοπλισμού θα μεταβιβάζεται απευθείας στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας με την έκδοση της Βεβαίωσης Περαίωσης Εργασιών, απαλλαγμένη από κάθε φόρο, τέλος ή εισφορά. Η ΥΠΑ αποκτά επίσης τη δυνατότητα να αναθέτει στην εταιρεία Παραχώρησης, όποτε το κρίνει απαραίτητο, την προμήθεια ανταλλακτικών ή την εκτέλεση εργασιών συντήρησης των συστημάτων αεροναυτιλίας, ώστε να εξασφαλίζεται η αδιάλειπτη λειτουργία τους μέχρι και την πλήρη επιχειρησιακή ωρίμανση του αεροδρομίου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και η ρύθμιση που επιτρέπει τη μετάβαση των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης από τον υφιστάμενο Κρατικό Αερολιμένα Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης» στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας του. Η πρόβλεψη αυτή διασφαλίζει ότι δεν θα υπάρξει κανένα επιχειρησιακό κενό στη μετάβαση μεταξύ των δύο υποδομών, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές επιπτώσεις στη λειτουργία των αεροπορικών εταιρειών και στην εξυπηρέτηση των επιβατών. Από τη στιγμή της υποκατάστασης της ΥΠΑ από τη νέα εταιρεία αεροδρομίου, οι εταιρείες που προσφέρουν επίγειο χειρισμό (ground handling) σε ένα αεροδρόμιο θα κληθούν να συμμορφωθούν με τον κανονισμό επίγειας εξυπηρέτησης του νέου αερολιμένα.
Την ώρα που το θεσμικό πλαίσιο οριστικοποιείται, το έργο στο Καστέλι προχωρά σε έντονο ρυθμό, έχοντας ήδη φτάσει περίπου στο 65% της συνολικής υλοποίησης. Η ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικός βραχίονας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, εκτιμά ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν στο τέλος του 2026, με τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις να μπορούν να πραγματοποιηθούν το 2027. Ωστόσο, ο τελικός χρόνος λειτουργίας θα κριθεί από τις δικαστικές αποφάσεις για τη χωροθέτηση του ραντάρ στον λόφο Παπούρα. Η συγκεκριμένη τοποθεσία θεωρείται από την ΥΠΑ ως η τεχνικά ασφαλέστερη λύση, με τον κ. Αναστασίου να επισημαίνει ότι δεν υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο.
Σε τεχνικό επίπεδο, το έργο ήδη διαμορφώνεται ως μία από τις πλέον σύγχρονες αεροπορικές υποδομές της Μεσογείου. Η έκταση των 6.030 στρεμμάτων περιλαμβάνει έναν διάδρομο μήκους 3.200 μέτρων και πλάτους 60 μέτρων, ο οποίος πλαισιώνεται από παράλληλο τροχόδρομο ίδιου μήκους και πλάτους 45 μέτρων. Η διάστρωση της τελικής επιφάνειας των οδοστρωμάτων για προσγείωση, απογείωση και στάθμευση έχει ήδη ολοκληρωθεί κατά 96%. Ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών, έκτασης 410.000 τ.μ., διαθέτει 39 θέσεις κατηγορίας C και δυνατότητα διαμόρφωσης MARS για επιπλέον ευελιξία, καθώς και θέσεις για ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα.

Δίπλα στον διάδρομο υψώνεται ο νέος αεροσταθμός, μια εγκατάσταση επτά επιπέδων και συνολικής επιφάνειας 83.572 τ.μ., πιστοποιημένη με LEED Silver και ολοκληρωμένη κατά 60%. Το κτιριακό συγκρότημα συμπληρώνεται από δέκα υποστηρικτικά κτίρια που φιλοξενούν την Πυροσβεστική, την Αστυνομία, τις υπηρεσίες συντήρησης και τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης. Παράλληλα, κατασκευάζονται ο υποσταθμός 150 kV, οι δεξαμενές νερού, το σύστημα βιολογικού καθαρισμού, η εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και το υπόγειο σύστημα hydrant για τον ανεφοδιασμό των αεροσκαφών, ενώ έχουν δρομολογηθεί και οι υποδομές για τη διαχείριση των απορριμμάτων του αεροδρομίου. Ο νέος πύργος ελέγχου, ύψους 44 μέτρων και επιφάνειας 4.555 τ.μ., βρίσκεται επίσης σε προχωρημένο στάδιο και αναμένεται να παραδοθεί στην ΥΠΑ την άνοιξη του 2026 για εγκατάσταση συστημάτων και πιστοποίηση.
Με τις εργασίες να εξελίσσονται ταχύτερα από τον μέσο όρο αντίστοιχων έργων, αλλά και με τις εκκρεμείς προσφυγές να παραμένουν καθοριστικός παράγοντας, το Καστέλι βρίσκεται ίσως στην πιο κρίσιμη καμπή της πορείας του. Η νέα τροποποίηση της σύμβασης επιχειρεί να κλείσει όλα τα ανοιχτά μέτωπα γύρω από τον εξοπλισμό αεροναυτιλίας, ενώ το κατασκευαστικό σκέλος διαμορφώνει πλέον έναν αερολιμένα που αναμένεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη νοτιοανατολική Μεσόγειο.
Περισσότερες ειδήσεις
Ξεκινά εντός του Δεκεμβρίου η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis