Μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, η συζήτηση για τις οδικές υποδομές μετακινείται αναπόφευκτα στο πιο δύσκολο και πολυαναμενόμενο τμήμα του δυτικού άξονα, την επέκταση Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα. Πρόκειται για ένα έργο που επί δεκαετίες παραμένει σε εκκρεμότητα, όμως πλέον βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο, καθώς το υπουργείο Υποδομών το χαρακτηρίζει ως τον νέο μεγάλο στόχο που πρέπει να δρομολογηθεί.
Η πολυπλοκότητα του έργου είναι εμφανής σε κάθε στάδιο. Το πέρασμα από τον Αλφειό, όπως και η διαδρομή μέσα από την περιοχή του Καϊάφα, αποτελούν τα δύο κρίσιμα τεχνικά σημεία που καθορίζουν τόσο το κόστος όσο και τη χάραξη. Η παραμονή στη σημερινή διαδρομή ανεβάζει τον προϋπολογισμό περίπου στα 700 εκατ. ευρώ, ενώ η εναλλακτική ορεινή λύση, που παρακάμπτει τον Καϊάφα μέσω σήραγγας, μπορεί να οδηγήσει τον συνολικό λογαριασμό κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Παράλληλα, επειδή το έργο σχεδιάζεται να υλοποιηθεί μέσω παραχώρησης, η κυβέρνηση βρίσκεται σε στενή συνεργασία με την Ολυμπία Οδό ώστε να εξεταστούν τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά μοντέλα.
Παρά ταύτα, τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν υπάρξει η απαραίτητη έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι Βρυξέλλες εξετάζουν διεξοδικά τη βιωσιμότητα του έργου και το κατά πόσο τα κυκλοφοριακά δεδομένα δικαιολογούν μια τόσο μεγάλη δημόσια και ιδιωτική επένδυση. Χωρίς το ευρωπαϊκό «ναι», η επέκταση Πύργος – Τσακώνα δεν μπορεί να μπει σε τροχιά υλοποίησης.
Την ίδια στιγμή, στο επίκεντρο της κυβερνητικής ατζέντας για το 2026 βρίσκεται ο οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι, ένα έργο που επιχειρεί να θεραπεύσει μια χρόνια υστέρηση στην πρόσβαση προς την Ευρυτανία. Το υπουργείο έχει αποφασίσει να το υλοποιήσει ως δημόσιο έργο, ακολουθώντας το μοντέλο που εφαρμόστηκε επιτυχώς στον άξονα Μπράλο – Άμφισσα. Αυτή η επιλογή επιτρέπει ταχύτερη ωρίμανση, λιγότερες θεσμικές καθυστερήσεις και πιο καθαρό πλαίσιο διαγωνισμών. Ήδη, μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, δείχνοντας ότι το έργο διαθέτει τόσο τεχνική όσο και οικονομική ωριμότητα. Συγκεκριμένα υπάρχουν έξι σχήματα, τα οποία είναι: ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, ΜΕΤΚΑ – Aktor, Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ, ΙΝΤΕΡΚΑΤ – Εργοδομική Βοιωτίας – ΕΡΓΟΚΑΤ και TRACE – ΤΕΚΑΛ – ΕΛΙΚΑ.
Ο νέος άξονας, μήκους 28 χιλιομέτρων, θα ενισχύσει αποφασιστικά τον ρόλο της οδικής αρτηρίας που συνδέει τη Λαμία με το Καρπενήσι και στη συνέχεια με το Αγρίνιο. Πρόκειται για μια παρέμβαση που εκτιμάται ότι θα άρει οριστικά την οδική απομόνωση της περιοχής και θα βελτιώσει ουσιαστικά τη συνδεσιμότητα στη δυτική πλευρά της Στερεάς Ελλάδας. Η εκτιμώμενη αξία του έργου «Οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι –Αγρίνιο, τμήμα: Σύνδεση παράκαμψης Μακρακώμης – ανατολικού μετώπου σήραγγας Τυμφρηστού» φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, ενώ η διάρκεια της σύμβασης τοποθετείται στους 54 μήνες.
Σε μια περίοδο όπου αρκετά έργα αναγκαστικά «παγώνουν» λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, τα δύο αυτά μέτωπα αποτελούν για το υπουργείο Υποδομών τις πιο καθαρές και ώριμες προτεραιότητες. Η ολοκλήρωση της Πελοποννήσου και η αναβάθμιση της Ευρυτανίας δημιουργούν μια νέα αναπτυξιακή εικόνα, αρκεί βέβαια οι τεχνικές και ευρωπαϊκές προϋποθέσεις να επιτρέψουν τη μετάβαση από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση.
Στην τελική ευθεία μπαίνει και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καθώς την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση στη Βουλή η τροποποιημένη σύμβαση, μετά και τον απαιτούμενο έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η βασική αλλαγή που εισάγεται αφορά τη μεταφορά της ευθύνης κατάταξης και πιστοποίησης των σηράγγων από την Εγνατία Οδός Α.Ε. στον παραχωρησιούχο, δηλαδή στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS, εξέλιξη που ουσιαστικά ξεμπλοκάρει την τελική ενεργοποίηση της 35ετούς σύμβασης.
Περισσότερες ειδήσεις
Ξεκινά εντός του Δεκεμβρίου η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis