MENU

Ξεκινά εντός του Δεκεμβρίου η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis

H Εγνατία Οδός αποτελεί τον πλέον παραμελημένο μεγάλο αυτοκινητόδρομο της χώρας, η παραχώρηση του οποίου στον ιδιώτη επενδυτή – διαχειριστή αναμένεται να εξασφαλίσει τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμισή του

Η έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis αναμένεται να ολοκληρωθεί κανονικά στα τέλη Δεκεμβρίου, όπως διαβεβαίωσε για ακόμη μια φορά από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος. Όπως ανέφερε, η μοναδική αιτία της καθυστέρησης παραμένει η πιστοποίηση των περίπου 60 σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου, μια απαίτηση που εκκρεμεί εδώ και χρόνια και που η Εγνατία Οδός Α.Ε. άφησε να χρονίσει παρά τις προειδοποιήσεις και τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις.

Ο υφυπουργός σημείωσε ότι η παραχώρηση θα αποφέρει δημοσιονομικό όφελος 1,2 δισ. ευρώ και ότι η λειτουργία του άξονα θα αποκτήσει, επιτέλους, επίπεδα ασφάλειας και αξιοπιστίας αντίστοιχα με αυτά της Αττικής Οδού. Ξεκαθάρισε ωστόσο πως η σύμβαση δεν είναι επιλογή της σημερινής κυβέρνησης, ούτε καν πρωτοβουλία της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά μια μνημονιακή δέσμευση που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ και υλοποιείται αποκλειστικά μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (νυν Υπερταμείο). Το Ταμείο είναι ο παραχωρητής και έχει ήδη καταλήξει στην προσφορά της κοινοπραξίας, με το τίμημα να κατευθύνεται στο δημόσιο χρέος μετά την προβλεπόμενη παρακράτηση.

Πίσω όμως από τη θεσμική διαδικασία αναδεικνύεται ένα ευρύτερο πρόβλημα, καθώς η Εγνατία Οδός είναι σήμερα ίσως ο πιο παραμελημένος μεγάλος αυτοκινητόδρομος της χώρας. Παρά το τεράστιο μήκος και τη στρατηγική της σημασία για τη Βόρεια Ελλάδα, ο άξονας έχει αφεθεί για χρόνια χωρίς συνεκτικό σχέδιο συντήρησης και αναβάθμισης. Το οδόστρωμα εμφανίζει εκτεταμένες φθορές, με μεγάλα τμήματα να χρειάζονται πλήρη ανακατασκευή. Οι γέφυρες έχουν μικρές ή μεγαλύτερες τεχνικές υστερήσεις που προκύπτουν από την ηλικία και την εντατική χρήση, ενώ οι σήραγγες, πάνω από 60, με μήκος που σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνά τα 500 μέτρα, παρουσιάζουν ελλείψεις στον εξοπλισμό ασφάλειας, στα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, στα συστήματα πυρασφάλειας και στον εξαερισμό. Προηγούμενες μελέτες κατέγραψαν προβλήματα που έμεναν σε εκκρεμότητα επί χρόνια, ενώ, όπως είπε ο υφυπουργός, δεν είχε καν ελεγχθεί η επιτελεστικότητα των εγκατεστημένων συστημάτων, παρότι αυτό αποτελεί βασική ευρωπαϊκή υποχρέωση.

Ο παραχωρησιούχος θα ολοκληρώσει τη διαδικασία κατάταξης των σηράγγων

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το Υπερταμείο απέστειλε στο Ελεγκτικό Συνέδριο την τροποποίηση της σύμβασης, με την οποία η ευθύνη ολοκλήρωσης της κατάταξης των σηράγγων περνά πλέον στον μελλοντικό παραχωρησιούχο. Αν η τροποποίηση εγκριθεί, θα φτάσει στη Βουλή προς κύρωση μαζί με τις απαιτούμενες νομοθετικές αλλαγές. Ο υφυπουργός έκανε σαφές ότι η διαδικασία πλέον δεν μπορεί να επιστρέψει πίσω.

Ταυτόχρονα αποκάλυψε ότι απέρριψε διαδοχικές προτάσεις ύψους 140 εκατ. ευρώ για ασφαλτοστρώσεις που έφερνε στο Δ.Σ. της εταιρείας η Εγνατία Οδός Α.Ε. «Δεν θα παραδώσουμε έτοιμο έργο στον παραχωρησιούχο», είπε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι οι μεγάλες παρεμβάσεις στο οδόστρωμα θα γίνουν με δαπάνες του αναδόχου, όπως προβλέπει η σύμβαση.

Στην τοποθέτησή του ο κ. Ταχιάος υπογράμμισε ότι η Εγνατία υστερεί πλέον σχεδόν σε όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τους υπόλοιπους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Η συντήρηση είναι αποσπασματική, τα συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας θεωρούνται ξεπερασμένα, η υποδομή στις σήραγγες δεν ανταποκρίνεται στα διεθνή πρότυπα και σημαντικά συμπληρωματικά έργα, όπως το τμήμα Χαλάστρα – Πολύκαστρο/Εύζωνοι, εκκρεμούν για πάνω από μια δεκαετία, με επιπτώσεις τόσο στην οδική ασφάλεια όσο και στη λειτουργία του άξονα προς τα σύνορα.

Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε και τον ρόλο των φορέων εποπτείας, η Εγνατία Οδός Α.Ε. δεν θα έχει ρόλο τεχνικής παρακολούθησης της παραχώρησης, καθώς αυτό ανήκει στον ανεξάρτητο μηχανικό, όπως συμβαίνει σε όλες τις παραχωρήσεις. Το Δημόσιο, μέσω της Διεύθυνσης Δ17 του Υπουργείου Υποδομών, θα έχει τον πλήρη έλεγχο του συμβατικού και χρηματοοικονομικού σκέλους.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, ο Νίκος Ταχιάος υπογράμμισε ότι η παραχώρηση είναι πλέον μια διαδικασία ώριμη, κρίσιμη και αναγκαία. «Η Εγνατία αποτελεί τον σημαντικότερο οδικό άξονα της Βόρειας Ελλάδας και δεν μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί με όρους εγκατάλειψης», ανέφερε, επισημαίνοντας ότι μόνο μέσα από ένα δομημένο μοντέλο διαχείρισης και ιδιωτικών επενδύσεων ο αυτοκινητόδρομος θα μπορέσει να φτάσει τα επίπεδα ασφάλειας και ποιότητας που απαιτούνται.

Περισσότερες ειδήσεις

Στην τελική ευθεία η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού – Εποπτεία της σύμβασης από την Εγνατία Οδός ΑΕ ζητούν οι εργαζόμενοί της

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας κατά 66,2% στα 463,9 εκατ. ευρώ το 9μηνο – «X-Factor» οι Παραχωρήσεις

«Στοίχημα» για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους η ανάληψη μεγάλων έργων παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ στα Βαλκάνια

Σχετικά Άρθρα