MENU

Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρόμων – Ποιες είναι οι νέες αλλαγές και πού δίνεται έμφαση

Στο επίκεντρο οι ασφαλιστικές δικλείδες για την κυκλοφορία των τρένων και η αυστηρή αξιολόγησης του προσωπικού

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, από τον αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη.

Στο επίκεντρο εισέρχονται ριζικές τομές στο μοντέλο λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρόμου, δικλείδες ασφαλείας για την κυκλοφορία των τρένων αλλά και αυστηρή αξιολόγηση για το προσωπικό.

Οι πιο σημαντικές παρεμβάσεις

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στόχος του παρόντος νομοσχεδίου είναι η αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρόμων, με το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας να λειτουργεί ως κέντρο εποπτείας του συστήματος, η βελτίωση των μηχανισμών ελέγχου της ποιοτικής λειτουργίας τους και η διασφάλιση της αποτελεσματικής και καθολικής εποπτείας του συνόλου του σιδηροδρομικού δικτύου.

Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής πλατφόρμας Railway.gov.gr, η οποία θα περιλαμβάνει το Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων, ένα σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών και εφαρμογή καταγραφής εντολών και παραβάσεων.

Ζητείται επίσης η διασφάλιση της ουσιαστικής αξιολόγησης του προσωπικού που ασκεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο και η παροχή λειτουργικής και επιχειρησιακής ευελιξίας στον νέο εθνικό σιδηροδρομικό φορέα με την επωνυμία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία».

Στα… σκαριά βρίσκεται επίσης συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις για την αξιολόγηση της καταλληλότητας του προσωπικού ασφαλείας. Ορίζεται Προϊστάμενος Αμαξοστοιχίας, ιδρύεται Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου, ενώ αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για παραβάσεις του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Το νομοσχέδιο επεκτείνει επίσης τη δυνατότητα πρόσβασης στις εγκαταστάσεις εκπαίδευσης για προσωπικό σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και του Διαχειριστή Υποδομής, ενώ διευρύνεται και το πλαίσιο πιστοποίησης υπευθύνων για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού.

Εποπτικοί φορείς και σχέδιο έκτακτης ανάγκης

Στο ίδιο επίπεδο κρισιμότητας κινείται και η ενίσχυση των εποπτικών θεσμών, με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ να αποκτούν αυξημένους πόρους, εργαλεία και αυτονομία για να επιτελούν ουσιαστικά το έργο τους στον τομέα της ασφάλειας και της συμμόρφωσης.

Για πρώτη φορά προβλέπεται και η σύνταξη ενός Ενιαίου Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων. Το σχέδιο, το οποίο θα εκπονηθεί από ευρεία διυπουργική επιτροπή, θα περιλαμβάνει σαφείς οδηγίες και διαδικασίες αντίδρασης, συντονισμού και καταγραφής, καθώς και μέτρα για την υποστήριξη των εμπλεκόμενων σε περιπτώσεις κρίσης.

Σε θεσμικό επίπεδο, αποσαφηνίζεται πως το καθεστώς προστασίας επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος περιλαμβάνει και πρόσωπα τρίτων εταιρειών που βρίσκονται εντός της αμαξοστοιχίας, όπως εργαζόμενοι στα κυλικεία.

Χθες (12/6) το energodromio.gr μετέδιδε:

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση τέθηκε από χθες (11/6) το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τον τίτλο: «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών και της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε. και λοιπές διατάξεις».

Όπως έκανε γνωστό μέσω ανακοίνωσής του, ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025 και ώρα 09:00.

Στο πλαίσιο αυτό καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός εταίρος και κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρω νομοσχεδίου.

Σχετικά Άρθρα