Έλλειμμα επικοινωνίας, ανάγκη εξυγίανσης και πιεστικά οικονομικά δεδομένα συνθέτουν την εικόνα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN. Ο ίδιος επισήμανε ότι, παρά τη σοβαρή δουλειά της διοίκησης, «το πρόβλημα δεν διαγράφεται» και χωρίς στοχευμένη παρέμβαση «σε κάποιους μήνες τα ΕΛΤΑ δεν θα μπορούν να πληρώσουν τους μισθούς των εργαζομένων».
Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι στη σύσκεψη που είχε προηγηθεί με τους συναρμόδιους υπουργούς και το Υπερταμείο, ζητήθηκε από τη διοίκηση των ΕΛΤΑ να προχωρήσει σε ένα σχέδιο εξυγίανσης, αφού όμως προηγηθεί επεξήγηση των λόγων και των εναλλακτικών επιλογών προς το κοινό.
«Αυτό δεν έγινε ποτέ», τόνισε, επισημαίνοντας ότι οι επικοινωνιακοί χειρισμοί γύρω από την παρουσίαση του προβλήματος και την ενημέρωση της κοινής γνώμης «δεν ήταν καθόλου επαρκείς».
Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης υπογράμμισε ότι η κρίση βιωσιμότητας των ΕΛΤΑ δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο. «Η ταχυδρομική αγορά φθίνει σε όλη την Ευρώπη», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι «τα καταστήματα των ταχυδρομείων κλείνουν το ένα μετά το άλλο».
Σύμφωνα με τον ίδιο, στη Μεγάλη Βρετανία τα φυσικά καταστήματα έχουν κλείσει στο 100% και λειτουργούν πλέον μόνο μέσω πρακτορείων και συνεργατών, ενώ σε Δανία και Σουηδία το ποσοστό των καταστημάτων που έχουν κλείσει αγγίζει το 60–70%.
Στην Ελλάδα, όπως είπε, το 2023 έγιναν παρεμβάσεις με κλείσιμο καταστημάτων και αντικατάστασή τους από πρακτορεία, ωστόσο τα διαθέσιμα στοιχεία αποδεικνύουν το δυσανάλογο κόστος:
Τα καταστήματα αποφέρουν μόλις το 10% των εσόδων των ΕΛΤΑ, ενώ επιβαρύνουν με το 50% των εξόδων.
Απαντώντας στο ερώτημα γιατί τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να ενισχυθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, ο κ. Χατζηδάκης εξήγησε ότι από το 2008 λειτουργούν σε καθεστώς ελεύθερης αγοράς, γεγονός που απαγορεύει τις κρατικές επιδοτήσεις σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το κράτος μπορεί να στηρίξει οικονομικά μόνο την καθολική υπηρεσία, καθώς τα ΕΛΤΑ είναι ο μοναδικός φορέας που εξυπηρετεί όλη την επικράτεια. Ωστόσο, προσφυγές ανταγωνιστών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εμπόδισαν την καταβολή των σχετικών αποζημιώσεων, επιτείνοντας τη χρηματοδοτική πίεση.
Ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε ότι, για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, προτείνεται νέο λειτουργικό μοντέλο χωρίς να θίγονται οι μόνιμοι εργαζόμενοι.
Η κατεύθυνση αυτή περιλαμβάνει:
Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης τόνισε ότι «όσοι προτείνουν να μη γίνει τίποτα, ουσιαστικά εισηγούνται το κλείσιμο των ΕΛΤΑ», προσθέτοντας ότι θα ακολουθήσει διάλογος με Δημάρχους και τοπικούς φορείς ώστε να υπάρξει σαφής ενημέρωση και όπου είναι εφικτό, διορθωτικές κινήσεις.