Ρήτρα που θα προβλέπει ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση διακόπτοντας τη συνεργασία του με τη Hellenic Train εάν μέχρι το τέλος του 2027 δεν έχει παραδοθεί το σύνολο των νέων τρένων που προβλέπει το Μνημόνιο Συνεργασίας με τον ιταλικό όμιλο Ferrovie dello Stato, θα περιλαμβάνει η νέα σύμβαση που θα υπογραφεί μεταξύ των δύο πλευρών.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκει να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού, η οποία έχει κλονιστεί μετά τα συνεχή προβλήματα και τις καθυστερήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε το νέο πλαίσιο στο συνέδριο Athens Investment Forum, αναφερόμενος ευθέως σε μελανά σημεία στη σχέση της Πολιτείας με την εταιρεία και τονίζοντας ότι τίθεται θέμα συνεργασίας και αξιοπιστίας.
«Τα προβλήματα δεν πρέπει να κρύβονται κάτω από το χαλί και πρέπει να αναδεικνύονται. Όπου λοιπόν υπάρχουν προβλήματα συνεργασίας, από μένα θα τα ακούτε δημοσίως. Κι αυτή τη στιγμή υπάρχουν προβλήματα συνεργασίας κι αξιοπιστίας», είπε χαρακτηριστικά.
Εξηγώντας τη φιλοσοφία πίσω από τη νέα ρήτρα, σημείωσε: «Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο μπαίνει η ρήτρα, ώστε αν δεν τηρήσουν τη δέσμευση που έχουν υπογράψει με το μνημόνιο συνεργασίας, να έχει δικαίωμα το Ελληνικό Δημόσιο, η κυβέρνηση, να καταγγείλει τη σύμβαση ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με βάση το δημόσιο συμφέρον». Εκτίμησε πάντως ότι «την υπογραφή τους θα την τηρήσουν, γιατί έτσι κάνουν όλα τα σοβαρά κράτη».
Το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη τον Μάιο μεταξύ του ελληνικού κράτους και του ιταλικού ομίλου, προβλέπει επενδύσεις 360 εκατομμυρίων ευρώ για την προμήθεια 23 νέων τρένων – 8 υπεραστικών και 15 προαστιακών – καθώς και τη δημιουργία σύγχρονων αμαξοστασίων για τη συντήρησή τους.
Αντίστοιχα, η ελληνική πλευρά δεσμεύεται να έχει ολοκληρώσει τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία Daniel και να έχει θέσει σε λειτουργία όλα τα συστήματα ασφάλειας: Σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ERTMS/ETCS.
Αν και το πλήρες κείμενο του μνημονίου δεν έχει δημοσιοποιηθεί, είναι σαφές ότι η πρόοδος των έργων αποτελεί προϋπόθεση για την έγκαιρη παραλαβή των νέων συρμών. Ο κ. Κυρανάκης διαβεβαίωσε πως «τα έργα αποκατάστασης θα έχουν ολοκληρωθεί σε οκτώ μήνες, δηλαδή έως τον Ιούλιο του 2026», ανοίγοντας τον δρόμο για την παράδοση του νέου τροχαίου υλικού.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης επισημαίνουν ότι η Hellenic Train αναμένεται να ζητήσει και εκείνη αντίστοιχη ρήτρα, ώστε να μην προχωρήσει σε παραγγελίες χωρίς εγγυήσεις για την ολοκλήρωση των δημόσιων έργων. Ωστόσο, με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα ετοιμοπαράδοτα τρένα, οι διαδικασίες πρέπει να επισπευσθούν, αν η Ελλάδα θέλει οι πρώτοι συρμοί να φτάσουν στις αρχές του 2027, όπως είναι ο στόχος.
Σχετικά με την κατάσταση του δικτύου, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε πως «σήμερα η τηλεδιοίκηση στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη λειτουργεί κατά 80%, ενώ εκκρεμεί το τμήμα που είχε πληγεί από τον Daniel».
«Τον Ιούλιο του 2026 το 100% της γραμμής θα έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση. Θέλουμε να είμαστε έτοιμοι με το σύστημα αυτόματης πέδησης και κάνουμε ήδη εκπαιδεύσεις με προσομοιωτή από τη Γερμανία», τόνισε.
Η ολοκλήρωση των συστημάτων αυτών δεν αφορά μόνο την ασφάλεια των μετακινήσεων, αλλά και τη λειτουργική αποδοτικότητα του δικτύου. «Με την εγκατάσταση των νέων τεχνολογιών θα αυξηθεί η χωρητικότητα και θα επιτρέπονται υψηλότερες ταχύτητες. Θα χρειαστεί όμως να κλείσουν ισόπεδες διαβάσεις που μειώνουν την ταχύτητα, ενώ κάποιες θα μετατραπούν σε ανισόπεδες», σημείωσε ο κ. Κυρανάκης.
Από τις 22 Νοεμβρίου, σύμφωνα με τον ίδιο, ξεκινά νέα δρομολογιακή πολιτική στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας. Ο στόχος είναι να περιοριστούν οι χρόνοι αναμονής που σήμερα φτάνουν έως και τα 45 λεπτά. «Οι χρονοαποστάσεις θα πέσουν στα 20 λεπτά. Εφόσον τηρήσουν τη δέσμευση και φέρουν τα τρένα – εκ των οποίων 15 είναι προαστιακά – θα μπορέσουμε να βάλουμε και περισσότερα δρομολόγια», δήλωσε.
Η απόφαση έρχεται έπειτα από τις έντονες διαμαρτυρίες του Σωματείου Επιβατών Προαστιακού (ΣΕΕΠ), το οποίο στην επιστολή της 20ης Οκτωβρίου περιέγραφε μια «μη ανεκτή» κατάσταση με καθυστερήσεις, ακυρώσεις και έλλειψη ενημέρωσης. «Πολλοί επιβάτες καθυστερούν να φτάσουν στις δουλειές τους, ενώ αρκετοί έχουν δεχθεί επαγγελματικές κυρώσεις ή κινδυνεύουν με απόλυση λόγω της αναξιοπιστίας του συστήματος», ανέφερε η επιστολή.
Το υπουργείο ζήτησε επίσημα εξηγήσεις από τη Hellenic Train και τον ΟΣΕ, απαιτώντας σαφές χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης και ενημέρωση για τα αίτια των προβλημάτων.
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε και στα υπόλοιπα σιδηροδρομικά έργα, επιβεβαιώνοντας ότι προχωρά μέσω Ταμείου Ανάκαμψης ο Δυτικός Προαστιακός Αττικής που θα συνδέσει Μέγαρα, Ελευσίνα, Ασπρόπυργο και Λιόσια και θα χρειαστεί νέο στόλο τρένων.
Για την Πάτρα, ξεκαθάρισε ότι πρέπει να αναζητηθεί κοινά αποδεκτή λύση με την τοπική κοινωνία, καθώς «η πλήρης υπογειοποίηση δεν εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Όπως είπε, «πρέπει να βρεθεί λύση αφήνοντας στην άκρη κομματικές αντιπαραθέσεις ώστε να φτάσει το τρένο στην Πάτρα».
Αναφέρθηκε και στο σχέδιο ανακαίνισης των σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, που θα αποκτήσουν «και εμπορικό χαρακτήρα», καθώς και την ενεργοποίηση του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου: «Από το 2026 οι αποθήκες θα ξεκινήσουν να γεμίζουν, ώστε να γεμίζουν και τα εμπορικά τρένα που μπορούν να δώσουν στην Ελλάδα τον στρατηγικό ρόλο που έχουν τα λιμάνια μας».
Ως προς το ανθρώπινο δυναμικό, ο κ. Κυρανάκης σημείωσε ότι 307 άτομα υπέβαλαν αίτηση, πάνω από 280 συνεντεύξεις έχουν ολοκληρωθεί και ήδη υπάρχει short list στελεχών που πραγματικά μπορούν να προσφέρουν στον σιδηρόδρομο.
Περισσότερες ειδήσεις
Κ. Κυρανάκης: Προ των πυλών οι πρώτες κλήσεις από τη σύνδεση των καμερών με το gov.gr
Κυρανάκης: Το αποκαλυπτικό βίντεο για το τρένο
Τροχαία ατυχήματα: Το αλκοόλ ευθύνεται για το 25% των θανάτων στην ΕΕ