MENU

Σύγκρουση δύο αεροσκαφών Vietnam Airlines στο Ανόι — Ξανά η Boeing στο προσκήνιο

Ολόκληρη η ανάλυση του περιστατικού που «πάγωσε» τους ελεγκτές

Τέσσερις πιλότοι της Vietnam Airlines τέθηκαν προσωρινά εκτός καθήκοντος, μετά από σύγκρουση ανάμεσα σε ένα Boeing 787 Dreamliner και ένα Airbus A321, και τα δύο ιδιοκτησίας της ίδιας εταιρείας, σύμφωνα με δημοσίευμα του VnExpress.

Το περιστατικό σημειώθηκε στις 27 Ιουνίου 2025 στο Διεθνές Αεροδρόμιο Nội Bài του Ανόι (HAN), την ώρα που το Boeing 787-9 τροχοδρομούσε στο αεροδρόμιο.

Σύμφωνα με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Βιετνάμ (CAAV), δεν υπήρξαν τραυματισμοί στους επιβάτες και των δύο πτήσεων. Ωστόσο, η σύγκρουση προκάλεσε σοβαρές επιχειρησιακές διαταραχές, αναγκάζοντας την εκκένωση και των δύο αεροσκαφών και την επανέκδοση εισιτηρίων των επιβατών σε άλλες πτήσεις.

Ζημιές στο ακροπτερύγιο και το κάθετο σταθερό του A321

Το Boeing 787-9, με αριθμό νηολογίου VN-A863, φέρεται να χτύπησε με το δεξί του ακροπτερύγιο την ουρά του σταθμευμένου Airbus A321 (VN-A338), ενώ διέσχιζε τη διασταύρωση των διαδρόμων τροχοδρόμησης S3 και S. Εκείνη τη στιγμή, το A321 ετοιμαζόταν για αναχώρηση προς Dien Bien.

Το συμβάν προκάλεσε ορατές ζημιές στο ακροπτερύγιο του Dreamliner και στο κάθετο σταθερό του A321. Και τα δύο αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος για επιθεώρηση και εργασίες συντήρησης από τις 27 Ιουνίου, σύμφωνα με τα δεδομένα του Flightradar24.

Το Dreamliner μετέφερε 259 επιβάτες με προορισμό τη Χο Τσι Μινχ, ενώ το A321 μετέφερε 127 επιβάτες προς Dien Bien.

Τέσσερις πιλότοι εκτός υπηρεσίας – Διεξάγεται έρευνα

Ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης, τέσσερις πιλότοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα. Η CAAV έχει ξεκινήσει επίσημη έρευνα, συλλέγοντας όλα τα διαθέσιμα δεδομένα για τα αεροσκάφη, τα πληρώματα και τις πτήσεις, και έχει ήδη εξασφαλίσει τις συσκευές καταγραφής πτήσεων. Παράλληλα, έχει συγκροτηθεί ειδική ερευνητική ομάδα για τη διερεύνηση των αιτιών.

Η Vietnam Airlines οργάνωσε αντικαταστατικές πτήσεις λίγες ώρες μετά το συμβάν.

Κατηγοριοποίηση ως “σοβαρό περιστατικό επιπέδου B”

Η CAAV χαρακτήρισε το συμβάν ως “σοβαρό περιστατικό επιπέδου B”, σύμφωνα με την πενταβάθμια κλίμακα ασφαλείας της αεροπορίας. Πρόκειται για τη δεύτερη υψηλότερη κατηγορία, ακριβώς κάτω από το Επίπεδο Α, όπου μια σύγκρουση αποφεύγεται στο παρά πέντε.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ (DOT), τα περιστατικά επιπέδου Β περιλαμβάνουν σοβαρές παραβιάσεις, όπως σχεδόν σύγκρουση κατά την τροχοδρόμηση ή πτήση, όπου απαιτείται άμεση και αποφασιστική ενέργεια για την αποφυγή δυστυχήματος.

Για σύγκριση, τα επεισόδια επιπέδου C χαρακτηρίζονται από επαρκή χρόνο ή απόσταση για την αποφυγή σύγκρουσης, ενώ το επίπεδο D περιλαμβάνει περιστατικά όπως η παρουσία μη εξουσιοδοτημένων προσώπων ή οχημάτων σε διαδρόμους απογείωσης/προσγείωσης, χωρίς όμως να τίθεται άμεσο ζήτημα ασφάλειας.

Δεν είναι η πρώτη φορά – Άλλα περιστατικά το 2025

Τα συμβάντα σύγκρουσης αεροσκαφών στο έδαφος δεν είναι πρωτοφανή. Τον Μάιο του 2025, δύο Boeing 737-800 της Alaska Airlines συγκρούστηκαν κατά την ώθηση προς τα πίσω στο Seattle-Tacoma International Airport (SEA). Τα αεροσκάφη άγγιξαν τα φτερά τους, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις και επιστροφή στις πύλες για έλεγχο.

Τον ίδιο μήνα, δύο Boeing 777-300ER της United Airlines υπέστησαν μικρές ζημιές, όταν το αεροσκάφος N2645U, κατά την ώθηση προς τα πίσω, συγκρούστηκε με το N2747U, που εκείνη την ώρα τροχοδρομούσε.

Σχετικά Άρθρα