«Είναι ανεπίτρεπτο να εκτελούνται σιδηροδρομικά δρομολόγια σε συνθήκες που δεν διασφαλίζουν την πλήρη και κανονική εκτέλεσή τους». Με αυτή τη φράση – και με σαφές μήνυμα προς τη διοίκηση της Hellenic Train – ο υφυπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έστειλε αυστηρή επιστολή μετά το νέο περιστατικό ακινητοποίησης αμαξοστοιχίας στον Οδοντωτό Διακοπτού – Καλαβρύτων στις 24 Αυγούστου.
Η επιστολή έρχεται σε συνέχεια μιας σειράς περιστατικών που αποκαλύπτουν όχι μόνο την προβληματική εικόνα της συντήρησης του τροχαίου υλικού, αλλά και τη χρόνια ανεπάρκεια της Πολιτείας και των εμπλεκόμενων φορέων να εξασφαλίσουν τις στοιχειώδεις προδιαγραφές για έναν από τους πλέον ιστορικούς και τουριστικούς σιδηροδρομικούς άξονες της χώρας.
Το περιστατικό της Κυριακής 24 Αυγούστου δεν ήταν μεμονωμένο. Η αμαξοστοιχία 1336 ακινητοποιήθηκε λόγω μηχανικής βλάβης σε δύσβατο σημείο της διαδρομής, εγκλωβίζοντας 38 επιβάτες για περίπου τρεις ώρες. Ο βοηθητικός συρμός που έσπευσε για να παραλάβει τους επιβάτες δεν κατάφερε να συνδεθεί με τον πρώτο που παρουσίασε τη βλάβη, με αποτέλεσμα να απαιτηθεί η επέμβαση της Πυροσβεστικής και της ΕΜΑΚ.
Στην επιστολή του, ο υφυπουργός Μεταφορών δεν αφήνει περιθώριο παρερμηνειών. Υπενθυμίζει ότι από τη σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας με το Ελληνικό Δημόσιο, η Hellenic Train φέρει υποχρέωση για ασφαλή, αξιοπρεπή και συνεπή παροχή υπηρεσιών. Ειδικά μετά και το επεισόδιο της 25ης Ιουλίου, όταν η αμαξοστοιχία IC 54 κινήθηκε από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη χωρίς κλιματισμό εν μέσω καύσωνα, το κλίμα φαίνεται να «βαραίνει» για την εταιρεία.
Ενημέρωση και λήψη μέτρων
Με αφορμή το περιστατικό στον Οδοντωτό, κ. Κυρανάκης ζητά από την εταιρεία:
Ο κ. Κυρανάκης υπενθυμίζει ότι η μη συμμόρφωση με τις παραπάνω απαιτήσεις δύναται να επισύρει ποινές βάσει του άρθρου 15 της σύμβασης, ακόμα και καταγγελία της σύμβασης για σπουδαίο λόγο.
«Πονοκέφαλος» και οι κατολισθήσεις
Εκτός από τις αστοχίες στο τροχαίο υλικό, «πονοκέφαλο» αποτελούν και οι συχνές κατολισθήσεις, ιδίως μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 2023, που απογύμνωσε την περιοχή από βλάστηση και αύξησε τη γεωλογική αστάθεια. Η μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών που έχει παραδοθεί στον ΟΣΕ εντόπισε είκοσι επικίνδυνα σημεία, με 2 – 3 εξ αυτών να χρήζουν άμεσης παρέμβασης.
Ωστόσο, δύο χρόνια μετά, σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού, τα απαραίτητα έργα δεν έχουν υλοποιηθεί.
Την ίδια στιγμή και η συντήρηση του τροχαίου υλικού παρουσιάζει σοβαρά κενά. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού Σιδηροδρόμου, Γιάννης Καραπαναγιώτης, καταγγέλλει ότι το μηχανοστάσιο του Διακοπτού είναι ανεπαρκώς εξοπλισμένο, δεν διαθέτει επαρκές προσωπικό, ενώ ο μοναδικός τόρνος για τροχούς βρίσκεται στην Καλαμάτα, με αποτέλεσμα η μεταφορά των φορείων να γίνεται οδικώς.