MENU

Ανάσα για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες: Η Κίνα ανοίγει τον «πράσινο διάδρομο» στις σπάνιες γαίες

Η Κίνα χαλαρώνει τους περιορισμούς εξαγωγής — Ποιες εταιρείες γλιτώνουν προσωρινά το πάγωμα της παραγωγής

Η Κίνα φαίνεται να προσφέρει μια ανάσα σε μεγάλους αμερικανικούς και ευρωπαϊκούς ομίλους αυτοκινήτων, μετά τις αυξανόμενες ανησυχίες για απειλές στην παραγωγή λόγω έλλειψης σπάνιων γαιών.

Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε το Σάββατο (7/6) ότι είναι διατεθειμένο να δημιουργήσει έναν «πράσινο διάδρομο» για την ταχύτερη επεξεργασία αιτήσεων εξαγωγικών αδειών προς εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως μεταδίδει το CNBC.

Εκπρόσωπος του Υπουργείου ανέφερε ότι ο Wang εξέφρασε την ελπίδα η ΕΕ να λάβει αντίστοιχα μέτρα και να προωθήσει την ομαλή εμπορική ροή τεχνολογικά προηγμένων προϊόντων προς την Κίνα.

Αυτή η εξέλιξη ήρθε μετά τις εμπορικές συνομιλίες μεταξύ του Υπουργού Εμπορίου της Κίνας Wang Wentao και του Επιτρόπου Εμπορίου της ΕΕ Maros Sefcovic, που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα στο Παρίσι.

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, το Πεκίνο χορήγησε άδειες εξαγωγής σπάνιων γαιών σε προμηθευτές αμερικανικών κολοσσών όπως οι General Motors, Ford και η Stellantis (κατασκευάστρια των Jeep). Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δεν απάντησε στο σχετικό αίτημα σχολιασμού από το Reuters, ενώ και οι GM, Ford και Stellantis δεν σχολίασαν.

Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο, η Κίνα επέβαλε περιορισμούς εξαγωγών σε ορισμένα σπάνια στοιχεία και μαγνήτες, απαραίτητα για την αυτοκινητοβιομηχανία, την άμυνα και την ενεργειακή βιομηχανία. Τα μέτρα θεωρήθηκαν απάντηση στις αυξημένες δασμολογικές επιβαρύνσεις που είχε ανακοινώσει προηγουμένως ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump.

Μερικά από τα σπάνια στοιχεία που επηρεάζονται είναι κρίσιμα για την κατασκευή κινητήρων εσωτερικής καύσης αλλά και ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο Maximilian Butek, εκτελεστικός διευθυντής και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Γερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα, δήλωσε στο CNBC ότι η ανακοίνωση είναι θετική είδηση για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, αλλά παραμένει ασαφές αν το νέο καθεστώς ταχείας αδειοδότησης θα ισχύει για μεγάλες εταιρείες ή θα αφορά ευρύτερους τομείς της αγοράς.

«Έχουν δημιουργήσει ένα τεράστιο γραφειοκρατικό τέρας και δεν είμαι βέβαιος ότι μπορούν πραγματικά να επιταχύνουν τη διαδικασία και να δώσουν άδειες σε όσους τις χρειάζονται», δήλωσε ο Butek στην εκπομπή “Europe Early Edition” του CNBC.

Οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θα υποδεχθούν την εξέλιξη αυτή θετικά, πρόσθεσε, αλλά υπογράμμισε την ανάγκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να διαφοροποιήσει τις αλυσίδες εφοδιασμού της.

«Όλα αυτά μας αιφνιδίασαν, ειδικά το γεγονός ότι η Κίνα έπαιξε αυτό το “χαρτί”, το οποίο αποτελεί αντίποινα απέναντι στους δασμούς των ΗΠΑ. Και εμείς, ως ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, βρισκόμαστε τώρα στη μέση αυτής της εμπορικής σύγκρουσης — κάτι που δεν επιθυμούμε καθόλου», είπε χαρακτηριστικά. «Δεν φτάνει μόνο να το ανακοινώσεις, πρέπει και να το εφαρμόσεις», κατέληξε.

Η κυριαρχία της Κίνας στα κρίσιμα ορυκτά

Η Κίνα παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού κρίσιμων ορυκτών, καλύπτοντας περίπου 60% της παγκόσμιας παραγωγής σπάνιων γαιών. Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει ότι αυτή η κυριαρχία αποτελεί στρατηγική πρόκληση, ιδιαίτερα καθώς ο πλανήτης στρέφεται σε βιώσιμες ενεργειακές λύσεις.

Αναλυτές συγκρίνουν την κρίση στην αγορά σπάνιων γαιών με την παγκόσμια κρίση ημιαγωγών που είχε προκαλέσει παραγωγικές καθυστερήσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία κατά την περίοδο της πανδημίας.

Πριν την ανακοίνωση της Κίνας για επίσπευση των διαδικασιών εξαγωγής, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είχε προειδοποιήσει ότι αρκετά μέλη της κινδύνευαν με διακοπές παραγωγής ακόμη και από τον επόμενο μήνα.

Η ACEA — που εκπροσωπεί κολοσσούς όπως Stellantis, Renault, Ferrari, Volkswagen και Volvo — είχε σημειώσει ότι η επεξεργασία των εξαγωγικών αδειών από το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου καθυστερούσε σημαντικά από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι περιορισμοί του Απριλίου.

«Γενικά, τα παγκόσμια αποθέματα αυτών των μαγνητών είναι πολύ χαμηλά. Και από τη στιγμή που η Κίνα αποτελεί τον βασικό προμηθευτή παγκοσμίως, η έλλειψη αδειών εξαγωγής οδήγησε σε προοδευτική εξάντληση των αποθεμάτων από τις αρχές Απριλίου», τόνισε ο Jonathan O’Riordan, διευθυντής διεθνούς εμπορίου της ACEA.

«Βρισκόμαστε σε κρίσιμο σημείο, όπου τα αποθέματα εξαντλούνται και υπάρχει ορατός κίνδυνος για διακοπές παραγωγής», πρόσθεσε.

Η προειδοποίηση της ACEA ήρθε μετά από ξεχωριστή ανακοίνωση της Ένωσης Ευρωπαίων Προμηθευτών Αυτοκινήτων, η οποία γνωστοποίησε ότι μονάδες παραγωγής και γραμμές συναρμολόγησης έχουν ήδη κλείσει εξαιτίας των περιορισμών της Κίνας, ενώ προβλέπονται νέες διακοπές το επόμενο διάστημα.

Η Suzuki Motor από την Ιαπωνία αναγκάστηκε να αναστείλει την παραγωγή του μοντέλου Swift λόγω της κρίσης σπάνιων γαιών, σύμφωνα με το Reuters. Εκπρόσωπος της Suzuki δεν απάντησε σε σχετικό αίτημα σχολιασμού από το CNBC.

Σχετικά Άρθρα