Πόσο ικανοποιημένοι είναι οι Ευρωπαίοι από τις δημόσιες συγκοινωνίες
Είναι η προσιτή τιμή καθοριστικός παράγοντας;
Οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν μεγάλο αντίκτυπο στη συνολική ικανοποίηση των κατοίκων από την πόλη στην οποία ζουν, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ποιότητα ζωής.
Η έρευνα, η οποία συγκέντρωσε απαντήσεις από περισσότερους από 71.000 Ευρωπαίους σε 83 πόλεις της γηραιάς ηπείρου διαπίστωσε ότι το 2023, περίπου επτά στους 10 κατοίκους ήταν γενικά ικανοποιημένοι με τα μέσα μαζικής μεταφοράς του τόπου τους.
Ωστόσο, υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα στα επίπεδα ικανοποίησης των μέσων μαζικής μεταφοράς στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις.
Η Βιέννη ανακηρύχθηκε ξανά ως η πιο βιώσιμη πόλη στον κόσμο το 2024. Μεταξύ των πρωτευουσών, η ικανοποίηση κυμαίνεται από 29% στη Ρώμη και τα Τίρανα έως 91% στη Βιέννη. Αυτή η διαφορά είναι ακόμη μεγαλύτερη μεταξύ των πόλεων, με τα ποσοστά να κυμαίνονται από 22% στο Παλέρμο της Ιταλίας έως 95% στη Ζυρίχη της Ελβετίας.
Εξετάζοντας τις πρωτεύουσες, υπάρχει μια γεωγραφική τάση όπου οι πόλεις της Βόρειας και της Δυτικής Ευρώπης ανέφεραν υψηλότερη ικανοποίηση από τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ενώ οι πόλεις της Νότιας και της Ανατολικής Ευρώπης παρουσίασαν χαμηλότερα ποσοστά.
Για παράδειγμα, η ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες ξεπέρασε το 85% σε τρεις σκανδιναβικές πρωτεύουσες – Ελσίνκι, Όσλο και Στοκχόλμη – ακολουθούμενη στενά από την Κοπεγχάγη, με ικανοποίηση 81%. Η πρωτεύουσα της Ισλανδίας, το Ρέικιαβικ, αποτελεί εξαίρεση με χαμηλότερο ποσοστό ικανοποίησης 56% σε αυτή την περιοχή.
Η προσιτότητα
Περισσότεροι από τους μισούς κατοίκους σε έξι πρωτεύουσες ήταν δυσαρεστημένοι με τις υπηρεσίες των μέσων μαζικής μεταφοράς. Αυτές οι πόλεις περιλαμβάνουν τη Ρώμη, τα Τίρανα, την Ποντγκόριτσα, το Βελιγράδι, τη Λευκωσία και τα Σκόπια.
Παρά τη γεωγραφική τάση, ορισμένες γειτονικές χώρες παρουσιάζουν σημαντικές αντιθέσεις. Για παράδειγμα, το υψηλότερο επίπεδο ικανοποίησης (Βιέννη, 91%) και το χαμηλότερο (Ρώμη, 29%) καταγράφονται στις πρωτεύουσες της Αυστρίας και της Ιταλίας, αντίστοιχα.
Ως εκ τούτου, η έρευνα ζήτησε από τους κατοίκους τις αντιλήψεις τους σχετικά με το εάν συμφωνούν ή διαφωνούν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι οικονομικά προσιτά, ασφαλή, εύκολα προσβάσιμα, τακτικά και αξιόπιστα.
Το ποσοστό των κατοίκων που συμφώνησαν ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι προσιτές στις πόλεις τους διέφεραν σημαντικά μεταξύ των πρωτευουσών, καθώς κυμάνθηκε από 48% στη Ρίγα έως 93% στο Ταλίν.
Τα ποσοστά της αντίληψης της οικονομικής προσιτότητας ήταν σχετικά χαμηλά στις σκανδιναβικές πόλεις όπως το Όσλο, το Ελσίνκι και η Στοκχόλμη, παρά το γεγονός ότι αυτές οι πρωτεύουσες είχαν υψηλά συνολικά επίπεδα ικανοποίησης με τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Οι βαθμολογίες δεν βασίζονται σε πραγματικές συγκρίσεις τιμών, αλλά αντικατοπτρίζουν τις αντιλήψεις των κατοίκων στις πόλεις τους.
Οι αντιλήψεις για τις προσιτές τιμές ποικίλλουν επίσης μεταξύ των πέντε κορυφαίων οικονομιών της Ευρώπης, κυμαινόμενες από 62% στο Λονδίνο έως 81% στο Βερολίνο. Σχεδόν τα δύο τρίτα των Παριζιάνων (66%) θεωρούν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι οικονομικά προσιτά.
Η ασφάλεια
Ως επί το πλείστον, οι κάτοικοι των πρωτευουσών τείνουν να έχουν μεγαλύτερη αντίληψη για την ασφάλεια όσον αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Ωστόσο, στη Ρώμη, λιγότερο από το μισό του πληθυσμού (45%) θεωρεί ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι ασφαλή. Με εξαίρεση την Άγκυρα, οι πρωτεύουσες των υποψηφίων χωρών στην ΕΕ ανέφεραν επίσης χαμηλότερες αντιλήψεις για την ασφάλεια.
Στο Παρίσι, μόνο επτά στους 10 κατοίκους (71%) πιστεύουν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι ασφαλή.
Η Ρώμη κατέγραψε τις χαμηλότερες βαθμολογίες σε τέσσερις βασικούς δείκτες: ασφάλεια, ευκολία πρόσβασης, συχνότητα και αξιοπιστία.
Με λίγες εξαιρέσεις, οι πρωτεύουσες των υποψηφίων χωρών στην ΕΕ τείνουν επίσης να έχουν χαμηλότερες βαθμολογίες σε αυτούς τους δείκτες.
Τα επίπεδα ικανοποίησης από τα μέσα μαζικής μεταφοράς ήταν ελαφρώς υψηλότερα στις μη πρωτεύουσες πόλεις (73%) σε σύγκριση με τις πρωτεύουσες (69%).
Σύμφωνα με την «Έκθεση για την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις, το 2023», οι εννέα από τις 10 χαμηλότερες πόλεις στην ικανοποίηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες βρίσκονται στα νότια κράτη μέλη και στα Δυτικά Βαλκάνια, όπου τα επίπεδα ικανοποίησης ήταν 59% και 39%, αντίστοιχα. Η Τουρκία κατέγραψε επίσης χαμηλή βαθμολογία 59%.
Το επίπεδο ικανοποίησης ποικίλλει επίσης μεταξύ των πόλεων της ίδιας χώρας. Για παράδειγμα, το 67% των κατοίκων στο Παρίσι και τη Μασσαλία ήταν ικανοποιημένοι με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ το ποσοστό αυτό ήταν 84% στη Λιλ και 87% στο Στρασβούργο. Το χάσμα είναι πιο εντυπωσιακό στο Cluj-Napoca της Ρουμανίας (83%) και στο Βουκουρέστι (54%)