Στην επαναπροκήρυξη μεγάλου διαγωνισμού για την επισκευή, αντικατάσταση και αναβάθμιση του εναέριου ηλεκτρικού δικτύου των τρόλεϊ αποφάσισε να προχωρήσει η ΟΣΥ, λίγες μόλις ημέρες μετά την ανακοίνωση των προθέσεων της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη σταδιακή κατάργηση του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς στην πρωτεύουσα.
Η νέα προκήρυξη, με σχεδόν διπλάσιο προϋπολογισμό σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό, έρχεται ενώ ο ΟΑΣΑ έχει αναθέσει μελέτη για την τύχη του δικτύου τρόλεϊ και ενώ παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο απόσυρσής τους σε δύο στάδια από το 2026. Παράλληλα, η ΟΣΥ επισπεύδει διαδικασίες για έργο που εκκρεμεί εδώ και περίπου μία δεκαετία, καθώς ανεξαρτήτως των αποφάσεων που τελικώς θα ληφθούν, η αποκατάσταση του δικτύου είναι κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια των μετακινήσεων, μετά και το σοβαρό ατύχημα του 2024, όταν στύλος είχε καταρρεύσει τραυματίζοντας 14χρονη μαθήτρια.
Η προηγούμενη διαγωνιστική διαδικασία που ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2024, συνολικού ύψους 1,69 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), κρίθηκε άγονη έπειτα από τον αποκλεισμό της μοναδικής συμμετοχής της εταιρείας Falcioni Roberto Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, η οποία δεν προσκόμισε εγγυητική επιστολή. Το διοικητικό συμβούλιο της ΟΣΥ προχώρησε στην ακύρωση της διαδικασίας, αποφασίζοντας άμεση επαναπροκήρυξη με αυξημένο προϋπολογισμό ύψους 2,98 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος προαίρεσης.
Η απόφαση του Δ.Σ. ελήφθη ομόφωνα, ενώ για την τρέχουσα προκήρυξη προβλέπεται και σύντμηση προθεσμιών, λόγω της επείγουσας ανάγκης εκτέλεσης των εργασιών.
Το έργο περιλαμβάνει εκτεταμένες παρεμβάσεις σε όλο το εύρος του εναέριου ηλεκτρικού δικτύου της ΟΣΥ:
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, στο πλαίσιο των ελέγχων θα καταγράφεται ψηφιακά η κατάσταση κάθε ιστού, ενώ θα εξετάζεται η οξείδωση και η φθορά, προκειμένου να αποφασίζεται αν απαιτείται αντικατάσταση ή απλή επισκευή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία διαθέτει ήδη στις αποθήκες της 845 μεταλλικούς ιστούς, μέρος των οποίων έχει χρησιμοποιηθεί σε επείγουσες παρεμβάσεις από συνεργεία της ΟΣΥ τα τελευταία χρόνια.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι ακόμα υπάρχουν 16 χιλιόμετρα ανενεργού εναέριου δικτύου, το οποίο παραμένει εγκατεστημένο σε Αθήνα, Πειραιά, Δραπετσώνα, Κερατσίνι και Μοσχάτο. Αν και δεν χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια, δεν έχει αποξηλωθεί και εξακολουθεί να ασκεί φορτίο σε φθαρμένους ιστούς. Ο νέος διαγωνισμός προβλέπει την πλήρη αποξήλωση του συγκεκριμένου δικτύου και τη μεταφορά του εξοπλισμού σε αποθήκες της ΟΣΥ.
Η ανάγκη για την αποκατάσταση του εναέριου δικτύου έχει προκύψει ήδη από το 2011, όταν το Υπουργείο Μεταφορών είχε εντάξει στο ΕΣΠΑ έργο αντικατάστασης 835 παλαιών ιστών, με δημόσια δαπάνη 2,3 εκατ. ευρώ και προθεσμία ολοκλήρωσης το 2015. Το έργο όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Μάλιστα, ακόμη και το 2020, το έργο εμφανιζόταν ενεργό με την ΟΣΥ να λαμβάνει επιχορηγήσεις για το ίδιο έργο, όπως καταγράφεται στην έκθεση πεπραγμένων της εταιρείας, ενώ το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είχε αποδεσμεύσει χρηματοδότηση το 2013 και το 2015.