Τουλάχιστον έξι πόλεις της Κίνας ανέστειλαν τις επιδοτήσεις για αγοραστές αυτοκινήτων τον Ιούνιο, γεγονός που ενδεχομένως να επιβραδύνει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Η παύση των επιδοτήσεων, σύμφωνα με το Reuters, αποδόθηκε στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης που διέθεσε το Πεκίνο για το πρόγραμμα που λήγει, όπως γίνεται γνωστό μέσα από ανακοινώσεις των κυβερνήσεων, ενώ η Σενγιάνγκ και η Τσονγκκίνγκ ανέφεραν, ότι η αναστολή οφειλόταν σε προσαρμογές για τη βελτίωση της κεφαλαιακής αποδοτικότητας.
Η κυβέρνηση της Κίνας, προκειμένου να ενθαρρύνει τους πολίτες της να ξοδεύουν χρήματα, βασίστηκε στις επιδοτήσεις για ακριβά είδη, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων, οικιακών συσκευών και ορισμένων ηλεκτρονικών ειδών, καθώς το καταναλωτικό κλίμα στη χώρα παραμένει υποτονικό εν μέσω παρατεταμένης ύφεσης στις αγορές ακινήτων και ανησυχιών για την αύξηση των μισθών και την ανεργία.
Τα προγράμματα έχουν αγκαλιαστεί με κάποιο ενθουσιασμό. Μέχρι τις 31/5, είχαν υποβληθεί περισσότερες από 4 εκατ. αιτήσεις φέτος για επιδοτήσεις ανταλλαγής ειδικά για αυτοκίνητα, σύμφωνα με το Υπουργείο Εμπορίου της χώρας. Τα στοιχεία λιανικών πωλήσεων στην Κίνα για τον Μάιο που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα προκάλεσαν ανοδική έκπληξη, καθώς οι επιδοτήσεις αναφέρθηκαν ως ένας από τους λόγους για την υψηλότερη από την αναμενόμενη αύξηση του 6,4%.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025 οι επιδοτήσεις
Ενώ δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση σχετικά με το, πότε θα διατεθούν περισσότερα κεφάλαια από την κεντρική κυβέρνηση για προγράμματα, η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας και το Υπουργείο Οικονομικών δήλωσαν ότι οι επιδοτήσεις θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, οδηγώντας τους αναλυτές να αναμένουν ότι νέα κεφάλαια για το τρίτο τρίμηνο θα είναι διαθέσιμα από τον Ιούλιο.
Το πρόγραμμα επιδοτήσεων ωστόσο, έχει επίσης αντιμετωπίσει αντιπαραθέσεις, ιδιαίτερα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, η μεγαλύτερη στον κόσμο, έχει δεχθεί κριτική από τις ρυθμιστικές αρχές για έναν επιδεινούμενο πόλεμο τιμών που έχει υπονομεύσει την κερδοφορία του τομέα.
Τα επίσημα μέσα ενημέρωσης στην επαρχία Χενάν της Κίνας, όπου η Τζενγκζού είναι η πρωτεύουσα, ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα, επικαλούμενα ανώνυμες πηγές, ότι η κεντρική κυβέρνηση της Κίνας είχε λάβει υπόψη ορισμένα κενά στα προγράμματα επιδοτήσεων και θα επιδιώξει να κάνει προσαρμογές.
Η «μεταμφίεση» των νέων αυτοκινήτων ως μεταχειρισμένα για απαλλαγή από το stock
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που εντόπισαν τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης και οι ρυθμιστικές αρχές είναι τα λεγόμενα «μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μηδενικών χιλιομέτρων», τα οποία αναφέρονται στην πρακτική της πώλησης ολοκαίνουργιων αυτοκινήτων ως μεταχειρισμένων οχημάτων με μεγάλη έκπτωση για να απαλλαγούμε από το απόθεμα.
Το δημοσίευμα της κρατικής εφημερίδας Χενάν, Dahe Daily, πρόσθεσε ότι οι πωλήσεις «μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μηδενικών χιλιομέτρων» ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν στην αξιοποίηση των επιδοτήσεων πριν από τις προσδοκίες, καθιστώντας απαραίτητες τις αναστολές.
Ορισμένες επιχειρήσεις μεταμφιέζουν τα καινούργια ή σχεδόν καινούργια αυτοκίνητα σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που θα μπορούσαν να ανταλλάξουν, για να λάβουν τις επιδοτήσεις, ανέφερε η εφημερίδα.
Η People’s Daily, μια εθνική εφημερίδα που συχνά μεταδίδει τις θέσεις των κορυφαίων ηγετών της Κίνας σε μια ποικιλία θεμάτων, ζήτησε επίσης την καταστολή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με μηδενικά χιλιόμετρα, εβδομάδες αφότου η Great Wall Motor καταδίκασε δημόσια την πρακτική αυτή από τον πρόεδρο Wei Jianjun.
Τέλος, το Υπουργείο Βιομηχανίας της Κίνας κάλεσε στις αρχές Ιουνίου τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε συνάντηση, όπου κάλεσε τον κλάδο να σταματήσει τους πολέμους τιμών.