MENU

Αύξηση των εσόδων της ΕΥΔΑΠ κατά 6,7% στα 11,3 εκατ. ευρώ το α΄6μηνο – Αδιαπραγμάτευτο το επενδυτικό πρόγραμμα των 2,5 δισ. ευρώ

Στο επίκεντρο η αντιμετώπιση της λειψυδρίας και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους πολίτες, σύμφωνα με τον κ. Σαχίνη

Μείωση 65% κατέγραψαν τα EBITDA της ΕΥΔΑΠ το α’ εξάμηνο του 2025, καθώς διαμορφώθηκαν στα 10,6 εκατ. ευρώ έναντι 30,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024. Ο κύκλος εργασιών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 παρουσίασε μείωση κατά -0,7% ή -1,2 εκατ. € και διαμορφώθηκε στα 173,3 εκατ. ευρώ από 174,5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2024.

Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι εάν από τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) αφαιρεθούν οι διάφορες προβλέψεις (+11.324 χιλ. € το 1ο εξάμηνο του 2025 και -6.995 χιλ. € το αντίστοιχο του 2024) τότε τα προσαρμοσμένα αυτά EBITDA θα είχαν παρουσιάσει μείωση κατά 1.286 χιλ. € ή -6% και θα είχαν διαμορφωθεί σε 21.970 χιλ. € από 23.255 χιλ. € το 1ο εξάμηνο του 2024.

Ομοίως πτώση παρουσιάστηκε και στα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT)3 τα οποία διαμορφώθηκαν στα -10,5 εκατ. € από +8,5 εκατ. € το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Τα χρηματοοικονομικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 6,7% και έφθασαν τα 11,3 εκατ. ευρώ από 10,6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ τα χρηματοοικονομικά έξοδα αυξήθηκαν κατά +2 εκατ. ευρώ και έφθασαν στα 6,7 εκατ. ευρώ από 4,6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024. Η αύξηση αυτή οφείλεται στη αύξηση του κόστους των τόκων επί των αναλογιστικών υποχρεώσεων της εταιρείας κατά +10% από 4.025 χιλιάδες το 1ο εξάμηνο του 2024 σε 4.434 χιλ. € το αντίστοιχο εξάμηνο του 2025.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 τα αποτελέσματα προ φόρων διαμορφώθηκαν στα -5.821 χιλ. € από 14.488 χιλ. € το πρώτο εξάμηνο του 2024. Τα μετά από φόρους αποτελέσματα μειώθηκαν στα -5.567 χιλ. € από 10.035 χιλ. € το πρώτο εξάμηνο του 2024, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του -155,5 %. Το καθαρό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε στο -3,2% από 5,8% κατά το α΄ εξάμηνο του 2024.

Οι Λειτουργικές Ταμιακές Ροές διαμορφώθηκαν σε -1,7 εκατ. € από -5 εκατ. € το αντίστοιχο εξάμηνο του 2024. Οι Επενδυτικές Ταμιακές Ροές ήταν αρνητικές στα -24.762 χιλιάδες € (εξαιτίας των αγορών ενσωμάτων ακινητοποιήσεων ύψους -32.455 χιλιάδων ευρώ και των εισπραχθέντων επιχορηγήσεων +4.772 χιλ. ευρώ ) από -11.222 χιλ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024.

Οι χρηματοοικονομικές ταμιακές ροές ανήλθαν σε -739.000 ευρώ από -555.000 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024. Σημειώνεται ότι το μέρισμα καταβλήθηκε μετά την περίοδο αναφοράς των οικονομικών καταστάσεων του 1ου εξαμήνου. Οι Ελεύθερες Ταμιακές Ροές (FCFF) διαμορφώθηκαν στα -26,4 εκατ. ευρώ από -16,2 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2024.

Επιτάχυνση επενδυτικού προγράμματος.

Το 1ο εξάμηνο 2025 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων ανήλθε σε 31 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 38% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 1ου 6μηνου2024.

Αναλυτικότερα οι απορροφήσεις στο πρώτο εξάμηνο αφορούν σε:

  • μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική: 14 εκατ. €
  • έργα ύδρευσης: 11,3 εκατ. €
  • έργα αποχέτευσης: 5,5 εκατ. €
  • έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού: 0,7 εκατ. ευρώ

Το 15% των απορροφήσεων του 1ου 6μηνου 2025 καταβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το επενδυτικό πρόγραμμα 2025-2034, εκτιμούμενου συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ περίπου, αφορά σε:

  • μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (968,8 εκ. ευρώ)
  • έργα του δικτύου ύδρευσης (755,5 εκ. ευρώ)
  • έργα αποχέτευσης (676,1 εκ. ευρώ)
  • έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (132 εκ. ευρώ)

Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Παράλληλα η ΕΥΔΑΠ έχει εξασφαλίσει μια γραμμή χρηματοδότησης από την ΕΙΒ ύψους 250 εκατ. ευρώ.

Καθυστέρηση στην εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου

Η ΕΥΔΑΠ, σε σχέση με την εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου, βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τον ρυθμιστή και έχει εκπληρώσει πλήρως τις υποχρεώσεις της, έχοντας υποβάλει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία που της έχουν ζητηθεί ώστε να υπολογιστεί το επιτρεπόμενο έσοδο της ΕΥΔΑΠ από το οποίο θα προκύψει το νέο τιμολόγιο. Η εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου είναι απαραίτητη για την βιωσιμότητα της Εταιρείας και τη συνέχιση του σημαντικού επενδυτικού της προγράμματος το οποίο είναι αναγκαίο για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών αλλά και για την προστασία του φυσικού πόρου και του περιβάλλοντος.

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η έναρξη της πρώτης ρυθμιστικής περιόδου ήταν την 1η Ιανουαρίου 2025, ενώ αναμένεται η όποια υποανάκτηση να ανακτηθεί σε μελλοντικές ρυθμιστικές περιόδους. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΥΔΑΠ έχει αποστείλει στη ΡΑΑΕΥ 2 επιστολές: Στις 8 Ιουλίου 2025 με αίτημα την ενημέρωση για το επιτρεπόμενο έσοδο ενόψει της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης και στις 9 Σεπτεμβρίου 2025 με αίτημα την ενημέρωση για την πρόοδο και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διαδικασίας έκδοσης νέων τιμολογίων. Η ΡΑΑΕΥ με την από 22/9/2025 επιστολή της, απάντησε ότι εξετάζει τα δεδομένα που υποβλήθηκαν από την ΕΥΔΑΠ και ότι μετά την ολοκλήρωση της επεξεργασίας, θα εκδώσουν την απόφαση για το επιτρεπόμενο έσοδο χωρίς καθυστέρηση.

Ανάλυση κλιματικών κινδύνων

Το πρώτο εξάμηνο του 2025 ολοκληρώθηκε το έργο «Ανάλυση κλιματικών κινδύνων και ευκαιριών και ανάπτυξη εκθέσεων», με στόχο την αξιολόγηση της επίδρασης της κλιματικής αλλαγής στις μονάδες και εγκαταστάσεις της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και την ευθυγράμμιση με τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ταξινομίας.

Το έργο παρήγαγε προτάσεις μέτρων προσαρμογής ανά τύπο εγκατάστασης και κινδύνου, τα οποία θα αξιολογηθούν και ιεραρχηθούν, με στόχο την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και τη διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας. Η ολοκλήρωση δίνει στην ΕΥΔΑΠ δυνατότητα συμμόρφωσης με κανονιστικές απαιτήσεις (CSRD/ESRS E1, TCFD/ISSB, IFRS Standards, CDP) και καλύτερη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων μερών με ποιοτικά δεδομένα για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Κίνδυνος από τη Λειψυδρία

Για την εξασφάλιση της υδροδότησης της Αττικής υπό τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται λόγω της κλιματικής κρίσης και της επαναλαμβανόμενης παρατεταμένης ανομβρίας, η ΕΥΔΑΠ, για λογαριασμό του Δημοσίου και κατόπιν σχετικής ανάθεσης μελετών, έχει καταρτίσει σχέδιο διασφάλισης επάρκειας νερού, το οποίο συνδυάζει άμεσες παρεμβάσεις με μακροχρόνιες λύσεις.

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 7 της ισχύουσας σύμβασης της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. με το Ελληνικό Δημόσιο «Το Δημόσιο υποχρεούται καθ’ όλη τη Διάρκεια Σύμβασης να προμηθεύει το Δικαιούχο, Ακατέργαστο Ύδωρ σύμφωνα με τους όρους της παρούσας Σύμβασης και σε κάθε περίπτωση βάσει των κριτηρίων που τίθενται στα άρθρα 8 (Ποσοτικά Χαρακτηριστικά) και 9 (Ποιοτικά Χαρακτηριστικά) της παρούσας Σύμβασης.».

Η ΕΥΔΑΠ σε συνεργασία με το δημόσιο, έχει εγκαίρως ενεργοποιήσει εφεδρικούς πόρους, ώστε να συγκρατηθεί ο ρυθμός μείωσης των αποθεμάτων του συστήματος Μόρνου Ευήνου και έχει θέσει σε λειτουργία τα αντλιοστάσια της Υλίκης, τις γεωτρήσεις Μαυροσουβάλας που ενισχύουν κατά 32 εκατ. κ.μ. ετησίως τα αποθέματα και κατόπιν εγκρίσεως του ΥΠΕΝ έχει μειώσει κατά 70% την 1η περιβαλλοντική παροχή του ταμιευτήρα Ευήνου, εξοικονομώντας 22 εκατ. κ.μ. ετησίως.

Στο παρακάτω διάγραμμα απεικονίζεται διαχρονικά και κατά υδρολογικό έτος, το σύνολο των αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ ΠΑΓΙΩΝ, η οποία προμηθεύει με νερό την ΕΥΔΑΠ:

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας, κ. Χάρης Σαχίνης, σχολίασε:

«Το πρώτο εξάμηνο του 2025 χαρακτηρίστηκε από τη σταθεροποίηση της κατανάλωσης και του κύκλου εργασιών καθώς και του λειτουργικού κόστους εξαιρουμένης της αύξησης των προβλέψεων, γεγονός όμως, που σε συνδυασμό με την καθυστέρηση στην εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου, επηρέασε αρνητικά τα οικονομικά μας αποτελέσματα.

Η ΕΥΔΑΠ ωστόσο συνεχίζει με επιταχυνόμενο ρυθμό την υλοποίηση του επενδυτικού της προγράμματος, με στόχο την αναβάθμιση των υποδομών, τον συνολικό εκσυγχρονισμό της εταιρείας και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Αττικής.

Η συνεργασία με τον ρυθμιστή και το Ελληνικό Δημόσιο είναι καθοριστική για την ομαλή προσαρμογή στο νέο θεσμικό πλαίσιο, τη βιωσιμότητα της Εταιρείας, την αντιμετώπιση της λειψυδρίας και τη διασφάλιση της απρόσκοπτης παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών προς τους πολίτες».

Σχετικά Άρθρα