Ναι – κι αυτό πρέπει να σε προβληματίσει.
Σε μια εποχή που η αγορά ακινήτων γίνεται ολοένα και πιο δύσβατη, οι Έλληνες που σκέφτονται να αγοράσουν σπίτι—είτε εντός, είτε εκτός Ελλάδας—αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις με αυτές στις ΗΠΑ: υψηλά επιτόκια, ακριβές τιμές, αυστηροί έλεγχοι από τις τράπεζες.
Όμως κάτι νέο συμβαίνει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού: οι δανειστές αρχίζουν να “τσεκάρουν” τα social media πριν εγκρίνουν ένα δάνειο. Αν σου φαίνεται τραβηγμένο, σκέψου απλώς πόσα προσωπικά δεδομένα και ενδείξεις για την οικονομική μας κατάσταση φανερώνουμε, ηθελημένα ή μη, καθημερινά στο διαδίκτυο.
Μπορεί άραγε ένα ποστ στο LinkedIn ή στο Facebook να καθορίσει το αν θα πάρεις το σπίτι που ονειρεύεσαι;
Έχεις ελέγξει το πιστωτικό σου ιστορικό, έχεις γεμίσει τον λογαριασμό αποταμίευσης, αλλά κάτι ξέχασες πριν υποβάλεις αίτηση για στεγαστικό: να φροντίσεις την ψηφιακή σου παρουσία.
Και αυτό μπορεί να σου κοστίσει.
Με τα σημερινά υψηλά επιτόκια και τις φουσκωμένες τιμές ακινήτων, οι τράπεζες εξετάζουν τους υποψήφιους δανειολήπτες με μεγαλύτερη αυστηρότητα από ποτέ. Τα τραπεζικά έγγραφα και οι φορολογικές δηλώσεις εξακολουθούν να είναι ο βασικός δείκτης, όμως ορισμένοι δανειστές κοιτούν πλέον και αλλού: στο ψηφιακό σου αποτύπωμα.
Σύμφωνα με τον Kevin Leibowitz, πρόεδρο και CEO της Grayton Mortgage, Inc., δεν υπάρχει επίσημη διαδικασία για τον έλεγχο των social media, όμως το LinkedIn χρησιμοποιείται συχνά για την επαλήθευση επαγγελματικών στοιχείων.
“Είναι χρήσιμο να βλέπουμε τα προφίλ στο LinkedIn κατά τη διαδικασία της αίτησης, για να έχουμε μια πιο καθαρή εικόνα για το ιστορικό εργασίας, τη θέση, τη διάρκεια, την τοποθεσία κ.λπ.”, εξηγεί ο Leibowitz.
Αν και οι περισσότεροι δανειστές δεν θα ψάξουν το Instagram ή το Facebook, οι επαγγελματικές πλατφόρμες όπως το LinkedIn, τους δίνουν πολύτιμες ενδείξεις αξιοπιστίας.
Ο Mike Olson, ανώτερος υπεύθυνος αξιολόγησης στη Second Street, τονίζει πως το προφίλ στο LinkedIn πρέπει να είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένο με την αίτηση δανείου – τίτλοι, ημερομηνίες, τοποθεσίες.
“Ανέβαζε ποστ που δηλώνουν πρόσφατη απώλεια εργασίας, οικονομική δυσκολία ή αβεβαιότητα γύρω από μετακόμιση ή αγορά σπιτιού; Αυτά μπορεί να σηκώσουν κόκκινη σημαία”.
Ο Shmuel Shayowitz, πρόεδρος της Approved Funding, προσθέτει ότι οι δανειστές σπάνια κρίνουν υποκειμενικά, αλλά αν διαπιστώσουν ασυνέπειες μεταξύ αιτήσεων και social media, θα διερευνήσουν το θέμα.
Ο Hassan Morcel, CEO της Keys Please Holiday Homes στο Ντουμπάι, αποκαλύπτει ότι ορισμένες fintech εταιρείες χρησιμοποιούν ακόμα και λογισμικά scraping για να αναλύσουν τα κοινωνικά προφίλ.
“Αν ένας πελάτης κάνει ποστ με υστερικό τόνο για απώλεια δουλειάς ή αναρτά πολυτελείς αγορές που δεν ταιριάζουν με τα δηλωμένα εισοδήματα, οι υποψίες είναι αναμενόμενες”.
Για όσους είναι freelancers ή ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων, η έγκριση δανείου ήταν πάντα πιο απαιτητική. Δεν υπάρχουν συμβάσεις ή μισθολογικά έγγραφα, οπότε οι τράπεζες ζητούν περισσότερα αποδεικτικά στοιχεία.
Ο Leibowitz εξηγεί πως δεν είναι απαραίτητη η διαδικτυακή παρουσία, όμως αν υπάρχει, καλό είναι να είναι επαγγελματική και συνεπής. Αντίστοιχα, ο Morcel προσθέτει:
“Ένα ενεργό και επαγγελματικό online προφίλ μπορεί να βοηθήσει σημαντικά, αποδεικνύοντας τη βιωσιμότητα και αξιοπιστία της επιχείρησης.”
Ο πιο απλός κανόνας, όπως λέει ο Leibowitz, είναι:
“Μην δημοσιεύεις τίποτα που δεν θα ήθελες να το δει ο μελλοντικός δανειστής σου ή να υπάρχει μόνιμα στο διαδίκτυο.”
Και πιο πρακτικά:
Η τελική έγκριση εξαρτάται από οικονομικά στοιχεία, αλλά η ψηφιακή σου εικόνα μπορεί να “γεμίσει τα κενά” στην αφήγηση που προσπαθείς να περάσεις στον δανειστή.