Το πράσινο φως δόθηκε από το ΥΠΕΝ στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, καθώς εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, γεγονός που σηματοδοτεί την εκκίνηση ενός από τα πιο κρίσιμα έργα οδικών υποδομών στην Κρήτη. Σημειώνεται πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως αναφέρουν στελέχη που παρακολουθούν τα δημόσια έργα, επιδιώκει να αναλάβει το συντομότερο δυνατόν την παραχώρηση του ΒΟΑΚ που αφορά στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προκειμένου ξεκινήσουν οι βασικές εργασίες.
Το νέο τμήμα των περίπου 31 χιλιομέτρων, το οποίο αποτελεί τη δυτική είσοδο του ΒΟΑΚ και εντάσσεται στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης, θεωρείται έργο μείζονος σημασίας για την ασφάλεια, τη συνδεσιμότητα και την οικονομική ανάπτυξη του νησιού. Η πολιτεία επισημαίνει ότι ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος είναι απαραίτητος τόσο για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, καθώς η υφιστάμενη οδική υποδομή εμφανίζει σημαντικές ανεπάρκειες και υψηλά ποσοστά τροχαίων ατυχημάτων, όσο και για τη διευκόλυνση της μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών σε μια περιοχή όπου ο τουρισμός, η αγροτική παραγωγή και οι μεταποιητικές δραστηριότητες αποτελούν βασικούς πυλώνες της τοπικής οικονομίας.
Το νέο τμήμα του ΒΟΑΚ θα ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τη σημερινή Εθνική Οδό 90. Θα ξεκινά από τον κόμβο Καλουδιανών, στην είσοδο της Κισσάμου, και θα φτάνει μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Βαμβακόπουλου, όπου θα ενώνεται με τον δρόμο προς Χανιά – Ηράκλειο. Στη διαδρομή του περνά από διάφορα τοπία, παράκτιες, πεδινές αλλά και πιο λοφώδεις περιοχές, κάτι που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζεται ο δρόμος. Η περιβαλλοντική μελέτη περιγράφει αναλυτικά πού υπάρχουν μεγάλες διαφορές στο υψόμετρο και ποιες τεχνικές παρεμβάσεις χρειάζονται, ώστε η χάραξη να πληροί τα πρότυπα ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου, όπως απαιτείται για έναν δρόμο που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής διαδικασίας αξιολογήθηκαν οι επιπτώσεις τόσο από τις εργασίες κατασκευής όσο και από τη μελλοντική λειτουργία του έργου. Οι υπηρεσίες επισημαίνουν ότι οι επιπτώσεις θεωρούνται αναμενόμενες για έργο τέτοιου μεγέθους, με τη συντριπτική πλειονότητά τους να χαρακτηρίζεται μερικώς ή ολικώς αναστρέψιμη, υπό την προϋπόθεση ότι θα εφαρμοστούν τα μέτρα προστασίας και αποκατάστασης που περιλαμβάνονται στην εγκριθείσα απόφαση.
Σημαντικό στοιχείο της διαδικασίας υπήρξαν οι θετικές γνωμοδοτήσεις όλων των αρμόδιων φορέων, από την Περιφέρεια Κρήτης και τους Δήμους Πλατανιά και Χανίων έως τον ΟΦΥΠΕΚΑ, τις Υπηρεσίες Υδάτων και τις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες, οι οποίοι συναίνεσαν υπό προϋποθέσεις για την υλοποίηση του έργου, θέτοντας περιβαλλοντικούς και τεχνικούς όρους που ενσωματώθηκαν στην τελική ΑΕΠΟ.
Η δημόσια διαβούλευση υπήρξε εκτεταμένη και ανέδειξε πλήθος ζητημάτων που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες. Κάτοικοι και ιδιοκτήτες από περιοχές όπως τα Νωπηγεία, ο Σταλός, η Καλυδωνία και το Μελισσουργιό κατέθεσαν ενστάσεις σχετικά με τον κυκλοφοριακό θόρυβο, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τη διακοπή προσβάσεων σε ιδιοκτησίες, τις καταλήψεις γης και τη χωροθέτηση των διοδίων, ενώ άλλοι ζήτησαν τεχνικές λύσεις για την προστασία πρανών, υδρογεωτρήσεων ή υφιστάμενων υποδομών. Όλες οι παρατηρήσεις συγκεντρώθηκαν και εξετάστηκαν από τη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών, η οποία συνέταξε αναλυτική τεχνική έκθεση με απαντήσεις και προτεινόμενες λύσεις, τεκμηριώνοντας τη βιωσιμότητα του σχεδιασμού που προωθείται. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, αξιολογώντας το σύνολο του υλικού, καταλήγει ότι τα ζητήματα που τέθηκαν αντιμετωπίζονται επαρκώς, ενώ το έργο απολαμβάνει, σε γενικές γραμμές, κοινωνικής αποδοχής, όπως προκύπτει και από τη θετική γνωμοδότηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης.
Με την έκδοση της ΑΕΠΟ, η οποία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνέχιση του έργου, το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά περνά στη φάση ωρίμανσης των τελικών μελετών και προετοιμασίας κατασκευής στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης. Η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων καθίσταται πλέον υποχρεωτική για όλα τα στάδια, μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση, και θα εποπτεύεται συστηματικά από τις αρμόδιες αρχές. Η απόφαση αποτελεί ουσιαστικό βήμα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ στο σύνολό του, ενός έργου που επί δεκαετίες αποτελεί πάγιο αίτημα της Κρήτης και που σήμερα, περισσότερο από ποτέ, αναγνωρίζεται ως ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια των μετακινήσεων και τη συνολική αναπτυξιακή δυναμική του νησιού.
Περισσότερες ειδήσεις
Επιταχύνονται οι διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις στον ΒΟΑΚ