MENU

Συμφωνία μεταξύ Hellenic Train και Alstom για την παράδοση 23 νέων σιδηροδρομικών συρμών εντός του 2027

Στόχος είναι ένας σύγχρονος, ασφαλής και ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος που θα ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων

Συμφωνία-ορόσημο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο με 23 νέους σύγχρονους συρμούς έως το 2027 υπεγράφη μεταξύ της Hellenic Train και της Alstom, ενεργοποιώντας τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στις χερσαίες μεταφορές της χώρας.

Η συμφωνία συνοδεύεται από ριζική αναθεώρηση της σύμβασης Ελληνικού Δημοσίου – Hellenic Train, η οποία «κλειδώνει» συνολικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, εισάγει αυστηρότερες ρήτρες υπέρ του Δημοσίου και θεσπίζει νέο πλαίσιο προστασίας επιβατών και διαφάνειας στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.

308 εκατ. ευρώ για νέα τρένα – Συνολικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ

Από το συνολικό επενδυτικό πακέτο:

  • 308 εκατ. ευρώ αφορούν την προμήθεια 23 ολοκαίνουργιων ηλεκτροκίνητων συρμών,
  • 112 εκατ. ευρώ κατευθύνονται σε νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις υποδομών και ψηφιακά συστήματα.

Για πρώτη φορά εισάγεται ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης, εφόσον τα νέα τρένα δεν βρίσκονται στην Ελλάδα έως το 2027, ενώ προβλέπονται αυστηρότερες κυρώσεις για καθυστερήσεις, ακινητοποιήσεις και ελλιπή συντήρηση του στόλου.

Από τη δήλωση προθέσεων στην υλοποίηση

Η συμφωνία αποτελεί συνέχεια του μνημονίου συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, που υπεγράφη στις 12 Μαΐου 2025 παρουσία των Πρωθυπουργών Κυριάκου Μητσοτάκη και Τζόρτζια Μελόνι, με τη μητρική της Hellenic Train, τη Ferrovie dello Stato Italiane.

Ακολούθησαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις ώστε οι δεσμεύσεις να αποκτήσουν δεσμευτικό χαρακτήρα, κάτι που επιτυγχάνεται πλέον με την ταυτόχρονη υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης και της επίσημης παραγγελίας των τρένων από την Alstom, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Οι νέοι συρμοί Coradia Stream

Στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο εντάσσονται 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί τύπου Coradia Stream, νέας γενιάς, σχεδιασμένοι για υπεραστικές και προαστιακές υπηρεσίες.

Τα βασικά χαρακτηριστικά τους περιλαμβάνουν:

  • χαμηλό δάπεδο και επιβίβαση χωρίς σκαλιά,
  • αυξημένη χωρητικότητα (335 θέσεις ανά υπεραστικό και 362 ανά προαστιακό συρμό),
  • μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και προσαρμοζόμενο LED φωτισμό,
  • χώρους για ποδήλατα, καρότσια και μεγάλες αποσκευές,
  • ενισχυμένη ηχομόνωση.

Σε επίπεδο ασφάλειας, οι συρμοί ενσωματώνουν πλήρως τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS για έλεγχο κυκλοφορίας και ταχύτητας, καθώς και το TCMS για κεντρική διαχείριση όλων των κρίσιμων λειτουργιών σε πραγματικό χρόνο. Η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 160 χλμ./ώρα, με δυνατότητα αναβάθμισης όπου το δίκτυο το επιτρέπει, ενώ η κατανάλωση ενέργειας είναι έως 10% χαμηλότερη.

Από τους 23 συρμούς, 12 προορίζονται για τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 11 για την ενίσχυση των προαστιακών γραμμών Αττικής και Θεσσαλονίκης.

Υποδομές και χρόνοι-ρεκόρ στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη

Παράλληλα, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα έργα υποδομής στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Από το καλοκαίρι του 2026, ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαθέτει:

  • 100% σηματοδότηση,
  • 100% τηλεδιοίκηση,
  • 100% σύστημα ETCS αυτόματης πέδησης.

Με την ολοκλήρωση των έργων και την ένταξη των νέων τρένων, το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εκτελείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.

Νέοι σταθμοί και επεκτάσεις

Από τις αρχές του 2026 ξεκινά η Α’ φάση ανακαίνισης των Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ αναβαθμίζονται δεκάδες ακόμη σταθμοί με έμφαση στην προσβασιμότητα ΑμεΑ. Παράλληλα, προχωρούν επεκτάσεις προς Πάτρα, Πελοπόννησο και Βόρεια Ελλάδα, καθώς και ο κάθετος άξονας Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας.

Αυστηρότερες ρήτρες και ψηφιακή διαφάνεια

Η νέα σύμβαση εισάγει αυστηρό πλαίσιο κυρώσεων:

  • ποινές έως 1 εκατ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου για σοβαρές διαταράξεις δρομολογίων,
  • διπλασιασμό αποζημιώσεων επιβατών,
  • δυνατότητα καταγγελίας της σύμβασης εάν διαταραχθεί άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων.

Η παρακολούθηση της εκτέλεσης των δρομολογίων γίνεται πλέον μέσω ψηφιακού συστήματος γεωεντοπισμού, αντικαθιστώντας το έγχαρτο σύστημα και ενισχύοντας τη διαφάνεια.

Ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε ότι πρόκειται για μια νέα αρχή στον σιδηρόδρομο, με σύγχρονες υποδομές, προηγμένα συστήματα ασφαλείας και νέα τρένα, που μπορούν να ξανακερδίσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών.

Από την πλευρά του, ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης χαρακτήρισε τη συμφωνία τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στις χερσαίες μεταφορές στην ιστορία της χώρας, υπογραμμίζοντας ότι «πραγματική αλλαγή σημαίνει νέα υποδομή, νέα τρένα και νέους σταθμούς».

Περισσότερες ειδήσεις

Ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης αν δεν έχουν έρθει τα νέα τρένα της Hellenic Train μέχρι τα τέλη του 2027

Λύση στο κυκλοφοριακό χάος της Αθήνας η ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου Μετρό με τουλάχιστον 200 σταθμούς

Nio: Ποια είναι η νέα κινέζικη μάρκα που καταφθάνει στην Ελλάδα με τέσσερα ηλεκτρικά μοντέλα – Πού «παίζουν» οι τιμές

Σχετικά Άρθρα