Συμφωνία-ορόσημο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο με 23 νέους σύγχρονους συρμούς έως το 2027 υπεγράφη μεταξύ της Hellenic Train και της Alstom, ενεργοποιώντας τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στις χερσαίες μεταφορές της χώρας.
Η συμφωνία συνοδεύεται από ριζική αναθεώρηση της σύμβασης Ελληνικού Δημοσίου – Hellenic Train, η οποία «κλειδώνει» συνολικές επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ, εισάγει αυστηρότερες ρήτρες υπέρ του Δημοσίου και θεσπίζει νέο πλαίσιο προστασίας επιβατών και διαφάνειας στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Από το συνολικό επενδυτικό πακέτο:
Για πρώτη φορά εισάγεται ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης, εφόσον τα νέα τρένα δεν βρίσκονται στην Ελλάδα έως το 2027, ενώ προβλέπονται αυστηρότερες κυρώσεις για καθυστερήσεις, ακινητοποιήσεις και ελλιπή συντήρηση του στόλου.
Η συμφωνία αποτελεί συνέχεια του μνημονίου συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, που υπεγράφη στις 12 Μαΐου 2025 παρουσία των Πρωθυπουργών Κυριάκου Μητσοτάκη και Τζόρτζια Μελόνι, με τη μητρική της Hellenic Train, τη Ferrovie dello Stato Italiane.
Ακολούθησαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις ώστε οι δεσμεύσεις να αποκτήσουν δεσμευτικό χαρακτήρα, κάτι που επιτυγχάνεται πλέον με την ταυτόχρονη υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης και της επίσημης παραγγελίας των τρένων από την Alstom, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο εντάσσονται 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί τύπου Coradia Stream, νέας γενιάς, σχεδιασμένοι για υπεραστικές και προαστιακές υπηρεσίες.
Τα βασικά χαρακτηριστικά τους περιλαμβάνουν:
Σε επίπεδο ασφάλειας, οι συρμοί ενσωματώνουν πλήρως τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS για έλεγχο κυκλοφορίας και ταχύτητας, καθώς και το TCMS για κεντρική διαχείριση όλων των κρίσιμων λειτουργιών σε πραγματικό χρόνο. Η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 160 χλμ./ώρα, με δυνατότητα αναβάθμισης όπου το δίκτυο το επιτρέπει, ενώ η κατανάλωση ενέργειας είναι έως 10% χαμηλότερη.
Από τους 23 συρμούς, 12 προορίζονται για τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 11 για την ενίσχυση των προαστιακών γραμμών Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα έργα υποδομής στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Από το καλοκαίρι του 2026, ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαθέτει:
Με την ολοκλήρωση των έργων και την ένταξη των νέων τρένων, το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εκτελείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.
Από τις αρχές του 2026 ξεκινά η Α’ φάση ανακαίνισης των Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ αναβαθμίζονται δεκάδες ακόμη σταθμοί με έμφαση στην προσβασιμότητα ΑμεΑ. Παράλληλα, προχωρούν επεκτάσεις προς Πάτρα, Πελοπόννησο και Βόρεια Ελλάδα, καθώς και ο κάθετος άξονας Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας.
Η νέα σύμβαση εισάγει αυστηρό πλαίσιο κυρώσεων:
Η παρακολούθηση της εκτέλεσης των δρομολογίων γίνεται πλέον μέσω ψηφιακού συστήματος γεωεντοπισμού, αντικαθιστώντας το έγχαρτο σύστημα και ενισχύοντας τη διαφάνεια.
Ο Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε ότι πρόκειται για μια νέα αρχή στον σιδηρόδρομο, με σύγχρονες υποδομές, προηγμένα συστήματα ασφαλείας και νέα τρένα, που μπορούν να ξανακερδίσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών.
Από την πλευρά του, ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης χαρακτήρισε τη συμφωνία τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση στις χερσαίες μεταφορές στην ιστορία της χώρας, υπογραμμίζοντας ότι «πραγματική αλλαγή σημαίνει νέα υποδομή, νέα τρένα και νέους σταθμούς».
Περισσότερες ειδήσεις