MENU

ΒΟΑΚ: Διευκρινίσεις από το ΥΠΟΜΕ για τις αποζημιώσεις και την πορεία των εργασιών

Το υπουργείο απαντά στις αναφορές περί καθυστερήσεων – Σε εξέλιξη τα εργοτάξια σε Νεάπολη–Άγιο Νικόλαο και Χερσόνησο–Νεάπολη

Μία εβδομάδα μετά τις έντονες συζητήσεις και τα σενάρια περί καθυστερήσεων και κινδύνου απώλειας κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επανέρχεται με διευκρινίσεις, επιχειρώντας να βάλει τέλος σε ανακριβείς εντυπώσεις γύρω από το έργο και τις αποζημιώσεις προς τους αναδόχους.

Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου, τα εργοτάξια στα τμήματα «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» (δημόσιο έργο) και «Χερσόνησος – Νεάπολη» (ΣΔΙΤ) βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία, ενώ παράλληλα προχωρούν οι διαδικασίες για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της προαίρεσης Κίσσαμος – Χανιά, που θα συμπληρώσει το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, το οποίο υπεγράφη τον Μάιο του 2025.

Παράλληλα, συνεχίζεται η εκπόνηση μελετών για το ανατολικότερο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία, υπό τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), με χρηματοδότηση από το Υπουργείο.

Το ζήτημα των αποζημιώσεων

Σε ό,τι αφορά το ευαίσθητο θέμα των αποζημιώσεων προς τους αναδόχους, το Υπουργείο Υποδομών επισημαίνει πως τα ποσά που έχουν δει το φως της δημοσιότητας «δεν αποτελούν τελικές αποφάσεις αλλά αιτήματα που θα εξεταστούν θεσμικά και τεχνικά».

Συγκεκριμένα, για το δημόσιο έργο «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», έχουν ήδη αναγνωριστεί θετικές ζημίες ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ, οι οποίες αποδίδονται στις καθυστερήσεις παράδοσης εργοταξιακών χώρων λόγω δικαστικών διαδικασιών απαλλοτριώσεων και αρχαιολογικών ερευνών.

Αντίστοιχα, για το ΣΔΙΤ έργο «Χερσόνησος – Νεάπολη», υπάρχει απαίτηση ύψους 124 εκατ. ευρώ από τον ιδιωτικό φορέα σύμπραξης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AKTOR), ωστόσο το Υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι αυτό αντιστοιχεί σε διεκδίκηση και όχι σε εγκεκριμένο ποσό. Όπως υπογραμμίζεται, η τελική εκτίμηση θα γίνει από τις αρμόδιες υπηρεσίες, βάσει της νομοθεσίας περί δημοσίων έργων και των συμβατικών όρων.

«Το να προεξοφλεί κανείς τη μέγιστη επιβάρυνση του Δημοσίου, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η θεσμική διαδικασία, συνιστά σφάλμα και δεν υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές.

Σταθερή η κυβερνητική γραμμή για τα χρονοδιαγράμματα

Οι διευκρινίσεις του Υπουργείου έρχονται σε συνέχεια των πρόσφατων συναντήσεων στο Μέγαρο Μαξίμου με τους κατασκευαστικούς ομίλους, όπου είχε τεθεί το ζήτημα των καθυστερήσεων απαλλοτριώσεων και των σφιχτών προθεσμιών του Ταμείου Ανάκαμψης.

Η κυβέρνηση επαναλαμβάνει ότι τα έργα προχωρούν εντός χρονοδιαγράμματος, με στόχο την ολοκλήρωση των βασικών τμημάτων έως το 2027, και πως δεν υπάρχει περιθώριο παράτασης της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.

Με το βλέμμα στραμμένο τόσο στην πρόοδο των εργοταξίων όσο και στη διασφάλιση της ορθής χρήσης των δημόσιων πόρων, ο ΒΟΑΚ παραμένει ένα από τα πιο κρίσιμα έργα υποδομής της επόμενης διετίας.

Σχετικά Άρθρα