MENU

Οι μπαταρίες «αντέχουν» περισσότερο απ’ όσο νομίζαμε – Νέα ευρήματα από το Στάνφορντ

Ποιο είναι το λάθος που μειώνει τον χρόνο ζωής των ηλεκτρικών οχημάτων

Η ζωή μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου φαίνεται πως διαρκεί περισσότερο απ’ ό,τι υπολογίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ειδικά όταν το όχημα κινείται σε πραγματικές, «ζωντανές» συνθήκες οδήγησης.

Σύμφωνα με νέα μελέτη του Πανεπιστημίου Στάνφορντ, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Energy, η διάρκεια ζωής των μπαταριών ιόντων λιθίου μπορεί να αυξηθεί έως και 38%, όταν το αυτοκίνητο υπόκειται σε καθημερινή χρήση με έντονες επιταχύνσεις, φρεναρίσματα και μεταβαλλόμενα φορτία.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτή η διαφορά ισοδυναμεί με περίπου 313.000 επιπλέον χιλιόμετρα οδήγησης, προτού η μπαταρία φτάσει στο λεγόμενο «τέλος ζωής» της, δηλαδή το σημείο όπου η χωρητικότητά της πέφτει στο 70%-80% της αρχικής.

Οι επιστήμονες του Στάνφορντ διαπίστωσαν ότι οι εργαστηριακές δοκιμές σταθερού φορτίου —στις οποίες βασίζονται οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες— προκαλούν περισσότερο στρες στη μπαταρία, ενθαρρύνοντας φαινόμενα όπως η επιμετάλλωση λιθίου και η συσσώρευση θερμότητας.
Αντίθετα, η πραγματική οδήγηση, με συνεχείς «μικροκύκλους» επιτάχυνσης, φρεναρίσματος και σύντομες περιόδους αδράνειας (όπως στα φανάρια), επιτρέπει στη μπαταρία να «ξεκουράζεται» και να αυτορυθμίζεται θερμικά, μειώνοντας τη φθορά της.

Οι πραγματικοί εχθροί της μπαταρίας

Παρά τα ευρήματα, οι ειδικοί υπενθυμίζουν ότι οι βασικοί παράγοντες φθοράς παραμένουν οι ίδιοι:
η υπερβολική ζέστη, οι συχνές ταχυφορτίσεις και η ακραία φόρτιση ή αποφόρτιση.

Η παραμονή ενός αυτοκινήτου στον ήλιο το καλοκαίρι ή η συχνή φόρτιση σε σταθμούς υψηλής ισχύος επιταχύνουν τη γήρανση των κυψελών. Αντίστοιχα, το να παραμένει η μπαταρία πλήρως φορτισμένη στο 100% ή εντελώς άδεια για μέρες μπορεί να προκαλέσει μόνιμη ζημιά.

Οι ερευνητές συνιστούν μια φυσιολογική οδηγική συμπεριφορά, χωρίς άγχος για «οικονομία ενέργειας». Για καθημερινή χρήση, φόρτιση έως το 80%-90% θεωρείται ιδανική, ενώ η παρατεταμένη φόρτιση στο 100% πρέπει να αποφεύγεται.

Στα ταξίδια, το σύστημα θερμικής διαχείρισης του αυτοκινήτου μπορεί να προθερμάνει την μπαταρία πριν τη φόρτιση, ώστε να μειωθεί το θερμικό σοκ και να παραταθεί η διάρκεια ζωής της.

Σχετικά Άρθρα