Ένα από τα πιο σημαντικά έργα που θα μπορούσαν να αλλάξουν ριζικά τον κυκλοφοριακό χάρτη της Αττικής φαίνεται πως επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται να βγάλει από το συρτάρι το σχέδιο για τον νέο αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων, επιχειρώντας να το «ξεπαγώσει» ύστερα από χρόνια στασιμότητας. Ο σχεδιαζόμενος αυτός άξονας φιλοδοξεί να αποτελέσει τη βορειοδυτική παράκαμψη του λεκανοπεδίου και να προσφέρει πραγματική «ανάσα» στον υπερφορτωμένο Κηφισό.
Η υλοποίηση του έργου θεωρείται κομβικής σημασίας για την αποσυμφόρηση ενός από τους πιο επιβαρυμένους οδικούς άξονες της χώρας. Ο Κηφισός, που καθημερινά διασχίζουν χιλιάδες οχήματα από και προς το κέντρο της Αθήνας, λειτουργεί εδώ και χρόνια στα όριά του, προκαλώντας καθυστερήσεις, κυκλοφοριακό χάος και αυξημένη ρύπανση. Ο νέος δρόμος φιλοδοξεί να προσφέρει εναλλακτική διέξοδο στις εμπορευματικές και διαμπερείς μετακινήσεις, κατευθύνοντας τα βαρέα οχήματα εκτός του πυκνού αστικού ιστού.
Το έργο της παράκαμψης έχει απασχολήσει πολλές φορές το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το 2013 είχε ξεκινήσει μια διαγωνιστική διαδικασία, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, που ωστόσο διεκόπη το 2015, βάζοντας το σχέδιο στα… συρτάρια του ΥΠΟΜΕ. Έκτοτε, η ιδέα επανερχόταν κατά διαστήματα στην επικαιρότητα, χωρίς όμως να σημειώνεται πρόοδος. Τώρα, δέκα χρόνια μετά, φαίνεται πως το έργο αποκτά νέα προοπτική.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αποτέλεσε Πρότυπη Πρόταση που κατέθεσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τον Μάιο του 2023. Η χάραξη της νέας αρτηρίας προβλέπει ότι ο δρόμος θα ξεκινά από τα Οινόφυτα, θα διασχίζει περιοχές της Βοιωτίας και της δυτικής Αττικής και θα καταλήγει στην περιοχή του Αγίου Λουκά, όπου θα συνδέεται με την Αττική Οδό.
Η λειτουργία του νέου άξονα αναμένεται να έχει πολλαπλά οφέλη. Θα επιτρέπει στα φορτηγά που κατευθύνονται από το λιμάνι του Πειραιά προς τη βόρεια Ελλάδα να χρησιμοποιούν τον άξονα μέσω Σχιστού και Θριασίου Πεδίου, χωρίς να επιβαρύνουν τον Κηφισό ή τη λεωφόρο Αθηνών. Θα διευκολύνει την κυκλοφορία από την Πελοπόννησο προς περιοχές βορειότερα της Αττικής, ενώ θα συνδέει αποτελεσματικά τις βιομηχανικές ζώνες Οινοφύτων, Ασπροπύργου και Θριασίου με τα λιμάνια της Ελευσίνας και του Πειραιά. Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα έργο που θα αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στις εμπορευματικές μεταφορές της Αττικής.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι η ιδέα του έργου βασίζεται στο παλαιότερο σχέδιο του οδικού άξονα «Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη», το οποίο στόχευε να συνδέσει τη Βοιωτία με την Αττική Οδό. Η υλοποίησή του είχε «παγώσει» το 2015, καθώς υπήρξαν φόβοι για νομικές προσφυγές από παραχωρησιούχους άλλων αυτοκινητοδρόμων που ανησυχούσαν για ενδεχόμενη απώλεια εσόδων λόγω μείωσης διελεύσεων.
Η διαδικασία των Πρότυπων Προτάσεων, μέσω της οποίας το έργο επανέρχεται στο τραπέζι, έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται τα μεγάλα έργα υποδομής. Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει στους ιδιώτες να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, να επενδύουν χρόνο και κεφάλαια σε προμελέτες και να καταθέτουν ώριμες, τεχνικά τεκμηριωμένες προτάσεις. Αν λάβουν την έγκριση του αρμόδιου υπουργείου, ακολουθεί απευθείας διαγωνιστική διαδικασία, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και επιταχύνοντας την ωρίμανση των έργων. Σε μια περίοδο που η ανάγκη για σύγχρονες υποδομές είναι πιο πιεστική από ποτέ, η επαναφορά της βορειοδυτικής παράκαμψης της Αττικής μοιάζει με την πρώτη σοβαρή προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα του Λεκανοπεδίου.
Παράλληλα με τον άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα, σημαντική θέση στο πακέτο των Πρότυπων Προτάσεων καταλαμβάνει και η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης, η οποία αποτελεί την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού. Σε συνδυασμό με την ανισοπεδοποίηση της λεωφόρου Βουλιαγμένης, το έργο αναμένεται να εξυπηρετήσει τα νότια προάστια και να ενισχύσει τη λειτουργία του μεγάλου αναπτυξιακού πόλου του Ελληνικού.
Το έργο εντάσσεται στο πακέτο επεκτάσεων που έχει προταθεί από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ και περιλαμβάνει τρεις μεγάλες παρεμβάσεις. Η δεύτερη αφορά την επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας, μήκους 13 χιλιομέτρων, που θα διασυνδέσει το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής με το αεροδρόμιο και το δακτύλιο ταχείας κυκλοφορίας. Τέλος, η τρίτη προβλέπει την επέκταση προς το Λαύριο, με στόχο την αναβάθμιση της πρόσβασης σε ένα ακόμη κρίσιμο λιμάνι της Αττικής.
Περισσότερες ειδήσεις
Άνοιξε ο δρόμος για τον Τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά – «Κλείδωσε» η χρηματοδότηση ύψους 70 εκατ. ευρώ
Στις οδικές σήραγγες οι ελπίδες για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο Αττικής
Μεταβατικός CEO των ΕΛΤΑ ο Μάριος Τέμπος – Το βιογραφικό του