MENU

Νέο πρόγραμμα επιδοτήσεων τύπου «Πράσινα Ταξί» σχεδιάζει το ΥΠΟΜΕ για την ταχεία αντικατάσταση των παλαιών επαγγελματικών οχημάτων με ηλεκτρικά

Την ίδια στιγμή οι αυτοκινητιστές προχωρούν σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις, αντιδρώντας στην υποχρεωτικότητα της ηλεκτροκίνησης από το 2026

Σε 48ωρη προειδοποιητική απεργία την προσεχή εβδομάδα προχωρά ο κλάδος των ταξί υπό το κλίμα έντονης αβεβαιότητας, το οποίο προκαλεί η υποχρέωση αντικατάστασης με ηλεκτρικά οχήματα από τη νέα χρονιά των ταξί που εξαντλούν το όριο ζωής τους.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αυτοκινητιστών ΤΑΞΙ (ΠΟΕΙΑΤΑ) εξήγγειλε πανελλαδική απεργία για τις 2 και 3 Δεκεμβρίου, καταγγέλλοντας κυβερνητική αδράνεια σε μία σειρά ζητημάτων, με αιχμή το κρίσιμο θέμα της υποχρεωτικότητας της ηλεκτροκίνησης.

Από την πλευρά του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δια στόματος του αναπληρωτή υπουργού Κωνσταντίνου Κυρανάκη αφήνει χαραμάδα εξαιρέσεων για όσους αυτοκινητιστές έχουν μόνο μία άδεια και δουλεύουν οι ίδιοι τα ταξί τους, χωρίς ωστόσο να ανοίγει πλήρως τα χαρτιά του αποσαφηνίζοντας με ποιον τρόπο θα προχωρήσει αυτό.

Η Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί καταγγέλλει πως όλες οι προσπάθειες συνεννόησης με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν αποδειχθεί άκαρπες. Παρά τις συνεχείς συναντήσεις από τον Μάρτιο, βασικά αιτήματα που αφορούν τη βιωσιμότητα του κλάδου, όπως η αναπροσαρμογή κομίστρων, η πάταξη της υποκλοπής έργου, αλλά και οι ρυθμίσεις για το «ερανιστικό νομοσχέδιο» παραμένουν χωρίς λύση.

«Έξι χρόνια, πέντε υπουργοί, και ακόμα αναμένουμε για το ερανιστικό», λέει στο energodromio.gr, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Λευτέρης Πετράκης, τονίζοντας ότι η απόφαση για την κινητητοποίηση της ερχόμενης εβδομάδας ήταν ομόφωνη και προειδοποιώντας για απεργία διαρκείας μετά τις γιορτές.

Ανέφικτη η ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση το 2026

Το κυρίαρχο σημείο τριβής αφορά την υποχρεωτική ηλεκτροκίνηση από 1/1/2026 στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον νόμο 4710/2020, όλα τα ταξί που φτάνουν στο όριο ηλικίας τους από το νέο έτος θα πρέπει να αντικατασταθούν μόνο με ηλεκτρικά οχήματα.

Όμως σήμερα, βάσει των στοιχείων του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), στην Αθήνα κυκλοφορούν μόλις 75 ηλεκτρικά ταξί σε σύνολο 14.000 οχημάτων που αριθμεί ο στόλος στην πρωτεύουσα. Τόσο το ΣΑΤΑ όσο και η Ομοσπονδία ζητούν παράταση της υποχρεωτικότητας έως το 2035. Ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Πετράκης, η κυβέρνηση εμφανίζεται κάθετα αντίθετη διαμηνύοντας ότι η προθεσμία δεν πρόκειται να παραταθεί ούτε για μία ημέρα.

Οι αυτοκινητιστές επισημαίνουν ότι η μετάβαση σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα είναι ανέφικτη για τέτοιο όγκο οχημάτων παραθέτοντας μια αποκαρδιωτική εικόνα υποδομών και προετοιμασίας. Σημειώνουν ότι ο αριθμός των φορτιστών είναι μικρός, ότι υπάρχουν πολλαπλά εμπόδια και καθυστερήσεις στη δυνατότητα φόρτισης σε πολυκατοικίες χωρίς εκτεταμένες ηλεκτρολογικές αλλαγές και σύμφωνη γνώμη των ενοίκων, ενώ δεν είναι επαρκής και ο αριθμός των εξειδικευμένων συνεργείων.

Σε αυτά έρχεται να προστεθεί και το υψηλό κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού ταξί, το οποίο το ΣΑΤΑ υπολογίζει σε 30.000 – 35.000 ευρώ, συμπληρώνοντας ότι η χρέωση πλήρους φόρτισης ανέρχεται σε 12 – 24 ευρώ, για οχήματα που κάνουν πολύ περισσότερα χιλιόμετρα από τα Ι.Χ χωρίς παράλληλα να λύνεται το ζήτημα εξυπηρέτησης της δεύτερης βάρδιας σε ένα όχημα.

Στο τραπέζι τυχόν εξαιρέσεις

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, κ. Κυρανάκης, άφησε πρόσφατα «παράθυρο» εξαιρέσεων για όσους έχουν μία άδεια και δουλεύουν οι ίδιοι το όχημα, χωρίς όμως να διευκρινίζει αν αυτό σημαίνει παράταση ζωής των υφιστάμενων οχημάτων ή τη δυνατότητα αγοράς συμβατικών/υβριδικών μοντέλων.

Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν πως «δεν είναι πρόθεση της κυβέρνησης να στραγγαλιστεί οικονομικά ένας οδηγός ταξί», ωστόσο το ΣΑΤΑ υποστηρίζει πως κάτι τέτοιο λύνει μόνο ένα μέρος του προβλήματος: Πολλοί ιδιοκτήτες κατέχουν δύο ή περισσότερες άδειες και πρακτικά αδυνατούν να αντικαταστήσουν ισάριθμα οχήματα με ηλεκτρικά.

Αυτή την εβδομάδα, πάντως, αναμένονται συναντήσεις των συναρμόδιων υπουργείων Μεταφορών και Περιβάλλοντος για το θέμα. Πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να εξετάζει νέο πρόγραμμα επιδοτήσεων στα πρότυπα του «Πράσινα Ταξί», το οποίο ωστόσο δεν είχε «περπατήσει» ικανοποιητικά. Μέχρι τώρα όμως και ενώ ο χρόνος εκπνέει σε περίπου ένα μήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φαίνεται να έχει ανάψει το πράσινο φως.

Την ίδια στιγμή το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» οδηγήθηκε σε απένταξη από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρούν πριν λίγες ημέρες στην 3η τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης για το πρόγραμμα, εισάγοντας σημαντικές αλλαγές στη χρηματοδότηση και στη διαδικασία υλοποίησης. Μέχρι σήμερα έχουν ήδη καταβληθεί στους δικαιούχους 1.194.081,33 ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ με τη νέα απόφαση προβλέπεται πρόσθετη δημοσιονομική δαπάνη 2.305.918,67 ευρώ από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης. Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης διαμορφώνεται πλέον στα 3,5 εκατ. ευρώ, από τα 40 εκατ. ευρώ που είχαν αρχικώς προβλεφθεί.

Η απόφαση τροποποιεί τον μηχανισμό χρηματοδότησης και απαλείφει την περιφερειακή κατανομή των πόρων κάτι που μεταφράζεται από ορισμένους ως πιθανότητα επανέναρξης των αιτήσεων για μικρό αριθμό αυτοκινητιστών. Πηγές κοντά στην υπόθεση ωστόσο σημειώνουν ότι το ποσό θα διοχετευτεί σε αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί στη διάρκεια του προγράμματος, αλλά οι δικαιούχοι δεν έχουν πληρωθεί ακόμα.

Η ολοκλήρωση της δράσης ορίζεται πλέον έως την 30η Ιουνίου 2026, ενώ η κωδικοποιημένη πρόσκληση θα αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του προγράμματος.

Από την πλευρά τους οι επαγγελματίες εκτιμούν ότι αν δεν αλλάξει το πλαίσιο, τον Ιανουάριο θα πρέπει να αντικατασταθούν περίπου 1.500 οχήματα, ενώ άλλες 300 άδειες που μεταβιβάζονται κάθε χρόνο θα απαιτούν υποχρεωτικά ηλεκτρικό όχημα.

Αλυσιδωτές επιπτώσεις

Κάτι τέτοιο, όπως σημειώνουν, θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις και συγκεκριμένα:

  • Πτώση της αξίας των αδειών.
  • Αύξηση των «ενοικίων βάρδιας» στα 1.500 – 1.700 ευρώ τον μήνα.
  • Αδυναμία ιδιοκτητών με οικογενειακές και δανειακές υποχρεώσεις να αντικαταστήσουν οχήματα.
  • Ισχυρή πίεση να στραφούν οι επαγγελματίες σε leasing εταιρειών με μισθώματα που μπορεί να φτάνουν και τα 2.500 ευρώ τον μήνα.

«Ποντάρουν στο ότι οι συνάδελφοι δεν θα μπορέσουν να αγοράσουν όχημα και θα αναγκάζονται να πληρώνουν 2.500 ευρώ μίσθωμα», αναφέρει αυτοκινητιστής.

Για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, η Ομοσπονδία και ο ΣΑΤΑ ζητούν:

  • Παράταση της υποχρεωτικότητας έως το 2035 (ή έστω 2030 ως μεταβατικό).
  • Άμεση υλοποίηση του ερανιστικού νομοσχεδίου (9θέσια, ποινικό μητρώο, κληρονομικά, όριο απόσυρσης).
  • Αναπροσαρμογή κομίστρων (12–13%).
  • Δίκαιη φορολογία και κατάργηση τεκμαρτών επιβαρύνσεων.
  • Σαφές πλαίσιο κατά του αθέμιτου ανταγωνισμού (πλατφόρμες, Ε.Ι.Χ.).
  • Επιδοτήσεις τύπου «Πράσινα Ταξί», αλλά με δυνατότητα η ενίσχυση να κατευθύνεται ως προκαταβολή στην αντιπροσωπεία.

Οι αυτοκινητιστές υποστηρίζουν ότι η συμμετοχή στα προγράμματα επιδότησης ήταν χαμηλή επειδή οι επιδοτήσεις δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως προκαταβολή, ενώ ακόμη υπάρχουν δικαιούχοι που δεν έχουν λάβει όλα τα χρήματα.

Περισσότερες ειδήσεις

Απεργία Ταξί: Τα είπαν Κυρανάκης – Λυμπερόπουλος

Εξακολουθούν να μην… κινούνται ηλεκτρικά τα ταξί στους ελληνικούς δρόμους – Μόλις 100 τα επιδοτημένα οχήματα

«Χειρόφρενο» σηκώνουν τα ταξί στην Αθήνα το διήμερο 5 – 6/11 – Αντιδράσεις για την ηλεκτροκίνηση και τη νέα ΚΥΑ

Σχετικά Άρθρα