Η οδική σύνδεση της Ηγουμενίτσας με τα ελληνοαλβανικά σύνορα στο Μαυρομάτι, ο μοναδικός κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού που δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί, παραμένει ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή σημασία για ολόκληρη την περιοχή. Σήμερα, όμως, εξελίσσεται σε δύο διαφορετικές ταχύτητες, καθώς η Παράκαμψη Ηγουμενίτσας κάνει το πρώτο μεγάλο βήμα προς υλοποίηση, ενώ ο κύριος άξονας προς τα σύνορα εξακολουθεί να βρίσκεται στο επίπεδο των μελετών και των πολιτικών δεσμεύσεων.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο. Η νέα οδική χάραξη, μήκους περίπου πέντε χιλιομέτρων, θα παρακάμπτει τον αστικό ιστό και θα συνδέει τον κόμβο Λαδοχωρίου με τη Νέα Σελεύκεια, απομακρύνοντας την υπεραστική και βαριά κυκλοφορία από το κέντρο της πόλης. Η απόφαση εγκρίνει έναν σύγχρονο οδικό σχεδιασμό, με χαρακτηριστικά ταχείας κυκλοφορίας, τέσσερις λωρίδες, κεντρική νησίδα, παράπλευρο δίκτυο, τεχνικά έργα, αντιπλημμυρική προστασία και πλήρη ηλεκτρομηχανολογική υποδομή. Παράλληλα, θέτει αυστηρούς όρους για την προστασία της περιοχής, καθώς το έργο διέρχεται από δασικές εκτάσεις, βρίσκεται εντός του Καταφυγίου Άγριας Ζωής «Βαράθι» και γειτνιάζει με το Φρούριο Ηγουμενίτσας και το ΞΕΝΙΑ, για τα οποία προβλέπονται ειδικά μέτρα. Οι γνωμοδοτήσεις των φορέων ήταν θετικές και δεν υποβλήθηκαν ενστάσεις στη δημόσια διαβούλευση, γεγονός που επιτρέπει στο έργο να θεωρείται ώριμο και έτοιμο για τα επόμενα στάδια, από τις τελικές μελέτες έως τη δημοπράτηση.
Την ίδια στιγμή, όμως, ο μεγάλος άξονας Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι παραμένει ανολοκλήρωτος. Παρά τις διαδοχικές κυβερνήσεις και τις πολυετείς συζητήσεις, είναι ο μοναδικός κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού που δεν έχει κατασκευαστεί. Όπως έγινε γνωστό στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ηπείρου, η μελέτη του έργου έχει πλέον ολοκληρωθεί από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και προσδιορίζει έναν προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 260 εκατ. ευρώ. Η χάραξη αφορά μια νέα, τρίιχνη οδική διαδρομή που θα συνδέει απευθείας την Ηγουμενίτσα με το τελωνείο Μαυροματίου, αντικαθιστώντας το σημερινό στενό και επικίνδυνο δρόμο που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της διασυνοριακής κυκλοφορίας.
Ωστόσο, το έργο δεν έχει ακόμη λάβει την τελική περιβαλλοντική αδειοδότηση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, κάτι που, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Θεσπρωτίας Θωμά Πιτούλη, «αναμένεται σύντομα». Σημαντικό μέρος της συζήτησης αφορά τη χρηματοδότηση, αφού το έργο δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε από το ΕΣΠΑ ούτε από εθνικούς πόρους. Για τον λόγο αυτό η Περιφέρεια έχει ζητήσει τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν, έχει αποσπάσει τη δέσμευση του Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολου Τζιτζικώστα για την εξεύρεση χρηματοδότησης μέσω των διευρωπαϊκών δικτύων. Πρόκειται όμως για πολιτική υπόσχεση και όχι για επίσημη έγκριση, γεγονός που αφήνει ακόμη θολό το τοπίο για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Σήμερα, η Παράκαμψη Ηγουμενίτσας είναι το μόνο τμήμα του δυτικού οδικού άξονα που προχωρά, διαθέτει περιβαλλοντική ωρίμανση και μπορεί να περάσει σύντομα σε διαδικασία δημοπράτησης. Αντίθετα, ο άξονας προς το Μαυρομάτι παραμένει μεν στρατηγική προτεραιότητα, αλλά εξακολουθεί να εξαρτάται από κρίσιμες αποφάσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αυτό δημιουργεί μια ιδιότυπη ανομοιογένεια, καθώς ένα μέρος του έργου φαίνεται έτοιμο να ξεκινήσει, ενώ το μεγάλο, κομβικό τμήμα του άξονα παραμένει σε εκκρεμότητα. Παρ’ όλα αυτά, η έγκριση της Παράκαμψης αναγνωρίζεται ως ένα πρώτο ουσιαστικό βήμα, που αναβαθμίζει την οδική ασφάλεια στην πόλη, απομακρύνει την κυκλοφορία των βαρέων οχημάτων από τον πυρήνα της και φέρνει ένα μεγάλο, διασυνοριακό έργο πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Περισσότερες ειδήσεις
Ξεκινά εντός του Δεκεμβρίου η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis
Κοινό μέτωπο των τοπικών αρχών κατά του master plan του ομίλου Grimaldi για το λιμάνι Ηγουμενίτσας