Την πλήρη ενεργειακή αυτονομία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που παράγονται εντός των εγκαταστάσεών του προβλέπει η πρωτοβουλία «Route 2025», η οποία παρουσιάστηκε παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα.
Πρόκειται για ένα έργο που μετατοπίζει το βάρος από τη λειτουργία μεταφορών στον εκσυγχρονισμό κρίσιμης εθνικής υποδομής, με σαφή ενεργειακό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Το πρόγραμμα «Route 2025» περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πακέτο παρεμβάσεων που καλύπτει:
Όπως σημείωσε ο Χρίστος Δήμας, το έργο δεν συνιστά απλώς ένα τεχνικό ορόσημο, αλλά μια δομική τομή στις υποδομές αεροναυτιλίας, με εφαρμογές που ξεπερνούν τα όρια του ίδιου του αεροδρομίου.
Ο υπουργός ενέταξε το «Route 2025» στο ευρύτερο πλαίσιο του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ/NECP) 2025, το οποίο προβλέπει:
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΔΑΑ λειτουργεί ως πιλότος εφαρμογής για αντίστοιχες παρεμβάσεις σε λιμάνια, περιφερειακά αεροδρόμια και σιδηροδρομικούς σταθμούς.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και:
Σύμφωνα με τον υπουργό, το «Route 2025» αποδεικνύει στην πράξη ότι η μετάβαση σε υποδομές χαμηλών εκπομπών μπορεί να γίνει με σχέδιο, ωριμότητα και συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Κλείνοντας, ο Χρίστος Δήμας χαρακτήρισε το έργο υπόδειγμα για την εξέλιξη κρίσιμων υποδομών σε εθνικό επίπεδο, τονίζοντας ότι η ενεργειακή μετάβαση δεν αποτελεί κόστος αλλά ευκαιρία, όταν ενσωματώνεται στον σχεδιασμό από την αρχή.

Ο υπουργός Ενέργεια και Περιβάλλοντος κ. Σταύρος Παπασταύρου συνεχάρη τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για την τεχνολογική του πρωτοπορία, τονίζοντας ότι οι πρωτοβουλίες που υλοποιεί συγκεντρώνουν όλα τα χαρακτηριστικά μιας εθνικής επιτυχίας. Όπως επισήμανε, αναδεικνύουν την καινοτομία, ενσωματώνουν την εταιρική κοινωνική ευθύνη, απαντούν στην πρόκληση της κλιματικής αλλαγής και ευθυγραμμίζονται πλήρως με τους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), μέσα από διεθνείς συνέργειες και εξωστρέφεια.
Σύμφωνα με τον Υπουργό, η στρατηγική βιώσιμης λειτουργίας και ανάπτυξης του ΔΑΑ, με όρους περιβαλλοντικής υπευθυνότητας, στηρίζεται σε σημαντικές επενδύσεις που υλοποιούνται συστηματικά από το 2019 έως σήμερα, ενισχύοντας τον ρόλο του αεροδρομίου ως πρότυπο υποδομής χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη σύνδεση βιωσιμότητας και ανάπτυξης που ενσωματώνει η πρωτοβουλία «Route 2025», υπενθυμίζοντας τη χθεσινή ψήφιση από τη Βουλή του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CCS). Όπως εξήγησε, πρόκειται για καινοτόμο τεχνολογία που δεσμεύει το CO₂ πριν απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα, το μεταφέρει με ασφάλεια και το αποθηκεύει σε φυσικούς γεωλογικούς σχηματισμούς, αποτελώντας κρίσιμο εργαλείο κυρίως για τη βαριά βιομηχανία, η οποία αδυνατεί να μειώσει δραστικά τις εκπομπές της χωρίς απώλεια ανταγωνιστικότητας.
Παράλληλα, ο κ. Παπασταύρου αναφέρθηκε σε πρόσφατη πρωτοβουλία του Ευρωπαίου Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολου Τζιτζικώστα, για την ενίσχυση των διασυνδέσεων της Ελλάδας με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Όπως σημείωσε, η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στη συνολική στρατηγική του Κάθετου Διαδρόμου, που περιλαμβάνει ενεργειακές συμφωνίες, σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές, καθώς και αγωγούς, με στόχο τη δημιουργία νέας συνδεσιμότητας σε μια περιοχή που καλύπτει πάνω από 100 εκατ. πολίτες.
Ο Υπουργός υπογράμμισε, τέλος, τη στενή και διαρκή συνεργασία ΥΠΕΝ – ΔΑΑ, η οποία βασίζεται σε δύο άξονες:
α) τη συστηματική παρακολούθηση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, μέσω πέντε σταθμών μέτρησης και τακτικών εκθέσεων, και
β) τον έλεγχο της ηχορύπανσης, με εφαρμογή διαδικασιών ελάχιστου θορύβου. Υπενθύμισε, μάλιστα, ότι ο Στρατηγικός Χάρτης Θορύβου 2022 και το αντίστοιχο Σχέδιο Δράσης έχουν εγκριθεί από το Υπουργείο.
Κλείνοντας, ο κ. Παπασταύρου σημείωσε ότι λύσεις όπως η ενεργειακή αναβάθμιση υποδομών, η χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση του εξοπλισμού επίγειας εξυπηρέτησης, η προώθηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και η συστηματική μείωση των άμεσων και έμμεσων εκπομπών, καθιστούν την Ελλάδα πρωταγωνίστρια στη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών εκπομπών, μετατρέποντας την περιβαλλοντική πρόκληση σε αναπτυξιακή ευκαιρία.
Περισσότερες ειδήσεις
Πρασινίζει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» – Εν αναμονή των τελικών προσφορών
Κυρ. Μητσοτάκης: Ενεργειακή αναβάθμιση της Ελλάδας – Εντός των επόμενων 18 μηνών ερευνητικό γεωτρύπανο στο Ιόνιο