MENU

Για μετασχηματισμό και όχι για λουκέτο στα ΕΛΤΑ μιλά η κυβέρνηση – Τι σχεδιάζει για τα καταστήματα

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κυριάκος Πιερρακάκης παραδέχεται πως υπήρξαν σοβαρά σφάλματα στον αρχικό σχεδιασμό και προκρίνει τη διεύρυνση του μοντέλου «shop in shop» για την ανάπτυξη του δικτύου ταχυδρομικών υπηρεσιών

Για μετασχηματισμό του δικτύου σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και όχι μαζικά λουκέτα στα καταστήματα των ΕΛΤΑ μίλησε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα για το ζήτημα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής σε μία συνεδρίαση που διεξήχθη σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους.

Ξεδιπλώνοντας τον κυβερνητικό σχεδιασμό ύστερα από τη θύελλα αντιδράσεων που είχε προκαλέσει η είδηση για κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ το προηγούμενο διάστημα, ο υπουργός ανέφερε πως «δεν υπάρχει πρόθεση για κλείσιμο καταστημάτων όπως έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία 24ωρα στους πολίτες», επισημαίνοντας ότι ο μετασχηματισμός αφορά 158 σημεία που θα αλλάξουν λειτουργία, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει διασφαλιστεί πλήρης εξυπηρέτηση των πολιτών και θα υπάρχει άλλο κατάστημα της ΕΛΤΑ courier στα 100 ή στα 200 μέτρα, όπως σημείωσε.

Στα υπόλοιπα 113 ο μετασχηματισμός θα προχωρήσει μόνο όταν βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ και διασφαλιστεί ότι όλοι οι πολίτες έχουν ενημερωθεί για την μετάβαση. Ο σχεδιασμός καταδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν προτίθεται να κάνει πίσω όσον αφορά στα 46 καταστήματα που έχουν ήδη κλείσει ή σε αυτά που θα ακολουθήσουν, με τον κ. Πιερρακάκη, πάντως, να παραδέχεται σοβαρά σφάλματα στον αρχικό σχεδιασμό από τον οποίο αφαιρέθηκαν τελικά 17 καταστήματα καθώς από τη διερεύνηση που έγινε εκ των υστέρων καταδείχθηκε ότι καλύπτουν κρίσιμες τραπεζικές ανάγκες.

Ο κ. Πιερρακάκης επανέλαβε ότι η συζήτηση για το δίκτυο και τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού. Επεσήμανε ότι, δεδομένου ότι τα ΕΛΤΑ λειτουργούν σε ιδιωτική αγορά με ποικιλία υπηρεσιών (ταχυδρομική αλληλογραφία, δεμάτων και courier), δεν μπορούν να χρηματοδοτούνται όπως μια παραδοσιακή δημόσια υπηρεσία.

Για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 100 εκατ. ευρώ, ο υπουργός σημείωσε ότι αυτή δεν ήταν απλή επιχορήγηση, αλλά συνδυάστηκε με την αποπληρωμή οφειλών για την καθολική υπηρεσία προηγούμενων ετών, ένα στοιχείο που, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν καθοριστικό για να πληρούνται οι όροι του ευρωπαϊκού «κριτηρίου του ιδιώτη επενδυτή», για το οποίο ωστόσο άφησε και ένα παράθυρο πιθανότητας να μην εγκριθεί από τις Βρυξέλλες.

Ο ίδιος περιέγραψε τη ριζική αλλαγή της ταχυδρομικής αγοράς τις τελευταίες δεκαετίες, με την παραδοσιακή επιστολική αλληλογραφία να έχει μειωθεί κατά περίπου 90% λόγω ψηφιοποίησης, και επισήμανε ότι οι ταχυμεταφορές (courier) έχουν πλέον υπερσκελίσει την παλιά αγορά, με τα ΕΛΤΑ να καταφέρνουν να ανέβουν από την 5η στη 2η θέση στον κλάδο.

Παράλληλα, παραδέχτηκε ότι υπήρξαν αστοχίες στην επικοινωνία και την ενημέρωση του κοινού για τις δυνατότητες σύγχρονων υπηρεσιών – όπως αυτές που μπορούν να προσφέρουν οι ίδιοι οι ταχυδρόμοι με φορητές συσκευές κατ’ οίκον – και πρόσθεσε ότι η εμπειρία ευρωπαϊκών χωρών δείχνει ότι όλοι ταχυδρομικοί οργανισμοί αντιμετωπίζουν προκλήσεις στο κόστος λειτουργίας και στην καθολική κάλυψη.

Το μοντέλο «shop in shop» ως πυλώνας εξυπηρέτησης

Κεντρικό σημείο του κυβερνητικού σχεδίου για το δίκτυο είναι η διεύρυνση του μοντέλου «shop in shop»: Η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσα σε ήδη λειτουργούντα καταστήματα – σούπερ μάρκετ, βιβλιοπωλεία, πρακτορεία και άλλα σημεία γειτονιάς. Αυτό το μοντέλο, με εμφανή σήμανση των ΕΛΤΑ, με βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και με διευρυμένο ωράριο, λειτουργεί ήδη σε περισσότερα από 500 σημεία σε όλη τη χώρα, αποτελώντας, όπως είπε ο κ. Πιερρακάκης, έναν αποτελεσματικό και οικονομικά βιώσιμο τρόπο εξυπηρέτησης των πολιτών.

Στόχος είναι, όπως επεσήμανε, κανένας πολίτης να μην μείνει χωρίς φυσική παρουσία των ΕΛΤΑ, είτε αυτό γίνει μέσω παραδοσιακού καταστήματος είτε μέσω σημείων συνεργατών ή πρακτόρων και να διατηρηθεί η «ταμπέλα των ΕΛΤΑ» σε κάθε περιοχή, ακόμη κι αν αλλάξει η μορφή του σημείου εξυπηρέτησης.

Όπως ανέφερε και ο μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Μάριος Καλογεράς – Τέμπος, ήδη περισσότεροι από 1.300 ταχυδρόμοι έχουν εξοπλιστεί με tablets και φορητούς εκτυπωτές, ενώ έχει ανανεωθεί το 25% του στόλου οχημάτων με νέα αγροτικά, ηλεκτρικά δίκυκλα και βαρέα οχήματα.

Ο κ. Τέμπος ανέδειξε τις στρατηγικές συνεργασίες των ΕΛΤΑ με διεθνείς παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon και η Temu, καθώς και τη συνένωση ΕΛΤΑ – ΕΛΤΑ Courier, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου 2025 – 2027. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στην επιχείρηση αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ, που περιλαμβάνει περίπου 80 ακίνητα σε όλη τη χώρα και περιλαμβάνει και ένα πολυόροφο κτίριο στην Καισαριανής αξίας άνω των 6 εκ. ευρώ, για το οποίο καταγράφεται εκπεφρασμένο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Σε εκκρεμότητα η οφειλή των 29 εκατ. ευρώ στη DG Com

Όσον αφορά την καθολική υπηρεσία και τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι δεν πληρωνόταν εγκαίρως με αποτέλεσμα να υπονομεύονται τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου παραδέχτηκε τις καθυστερήσεις στο παρελθόν προσθέτοντας ότι «σήμερα δεν οφείλουμε στα ΕΛΤΑ ούτε ένα ευρώ, ενώ εκκρεμεί μόνο ποσό 29 εκατ. ευρώ στην DG Com». Προσέθεσε ότι συνολικά έχουν πληρωθεί οφειλές ύψους 353 εκατ. ευρώ και άλλων 6 εκατ. για την περίοδο της πανδημίας. Στο ίδιο μήκος κύματος τοποθετήθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου (Growthfund), Ιωάννης Παπαχρήστος, ο οποίος αναγνώρισε ότι υπήρξαν αδυναμίες στη συνεννόηση, στη διαβούλευση και στην ενημέρωση γύρω από το σχέδιο για τα ΕΛΤΑ επιρρίπτοντας επί της ουσίας τις σχετικές ευθύνες στην παραιτηθείσα διοίκηση.

Όπως τόνισε, η στρατηγική κατεύθυνση του μετασχηματισμού ανταποκρίνεται στα αντικειμενικά δεδομένα της αγοράς, ωστόσο η εφαρμογή της παρουσίασε προβλήματα, τα οποία – όπως είπε – έχουν αναγνωριστεί και διορθώνονται.

Παρουσιάζοντας τη συνολική εικόνα του Υπερταμείου, επεσήμανε ότι τα τελευταία χρόνια η πλειονότητα των θυγατρικών του έχει επιστρέψει σε κερδοφορία, με σημαντικές αποδόσεις προς το Δημόσιο, που φτάνουν τα 279,8 εκατ. ευρώ την περίοδο 2017 – 2025.

Ζήτημα σύστασης εξεταστικής επιτροπής

Η τοποθέτηση του κ. Πιερρακάκη πυροδότησε έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση, η οποία επέκρινε την κυβέρνηση για την καθυστέρηση κοινοβουλευτικής ενημέρωσης, για το πώς παρουσιάστηκε το σχέδιο στις τοπικές κοινωνίες, αλλά κυρίως για ζητήματα διαφάνειας στη διαχείριση των ΕΛΤΑ με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλο να σημειώνει πως επιφυλάσσεται για πιθανό αίτημα σύστασης εξεταστικής επιτροπής.

Συγκεκριμένα, ζητήθηκε άμεσα το άνοιγμα των καταστημάτων που παραμένουν κλειστά, πλήρης ενημέρωση για τις σαφείς συμφωνίες με ιδιώτες συνεργάτες και για το πώς διασφαλίζεται η καθολική υπηρεσία μετά τη μεταρρύθμιση του δικτύου. Επίσης, τονίστηκε από την αντιπολίτευση ότι τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται ως μια τυπική εμπορική επιχείρηση, αλλά ως δημόσιο δίκτυο που υπηρετεί τον πολίτη.

Οι τόνοι είχαν φτάσει ψηλά από την αρχή της συνεδρίασης καθώς σύσσωμη η αντιπολίτευση έθεσε ζήτημα για τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση, καταγγέλλοντας ότι η κυβέρνηση υποβάθμισε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Όπως υποστήριξαν οι βουλευτές, η συζήτηση για τα ΕΛΤΑ είχε αρχικά προγραμματιστεί τον Νοέμβριο σε άλλη Επιτροπή σημαντικά πιο πολυπληθή, αναβλήθηκε λεπτά πριν την έναρξή της και τελικά πραγματοποιήθηκε χθες με καθυστέρηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, με διαφορετική σύνθεση και περιορισμένη συμμετοχή βουλευτών, ενώ την ίδια ημέρα συνέτρεχαν και άλλες κορυφαίες κοινοβουλευτικές διαδικασίες.

Παράλληλα, καταγγέλθηκε ότι δεν κλήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι υπουργοί, με ειδική αναφορά στην απουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, γεγονός που – κατά την αντιπολίτευση – συνιστά θεσμική παρέκκλιση και συνειδητή επιλογή αποφυγής ουσιαστικής λογοδοσίας για τις αποφάσεις που ελήφθησαν σχετικά με το κλείσιμο και τον μετασχηματισμό των καταστημάτων των ΕΛΤΑ.

Περισσότερες ειδήσεις

ΕΛΤΑ: Οι τρεις άξονες του σχεδίου μετασχηματισμού του οργανισμού

«Ιστορική συρρίκνωση» στα ΕΛΤΑ: Βροχή οι διαμαρτυρίες από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την αντιπολίτευση για τα νέα λουκέτα

ΕΛΤΑ: Διευκρινίσεις για το ασφαλιστήριο συμβόλαιο D&O

Σχετικά Άρθρα