Στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τα υποβρύχια ηλεκτρικά καλώδια της διασύνδεσης Κορίνθου–Κω προχωρά ο ΑΔΜΗΕ, ανοίγοντας τον δρόμο για ένα από τα μεγαλύτερα και τεχνικά πιο σύνθετα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που υλοποιούνται στη χώρα.
Το έργο αφορά τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση καλωδιακού συστήματος υψηλής τάσης συνεχούς ρεύματος (HVDC), συνολικού μήκους 1.290 χιλιομέτρων, με αμφίδρομη ροή ισχύος και μεταφορική ικανότητα 1.000 MW.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου–Κω αποτελεί τη δεύτερη υποβρύχια γραμμή τεχνολογίας HVDC που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, μετά τη διασύνδεση Κρήτης–Αττικής. Μέσω του έργου, τα Δωδεκάνησα ενσωματώνονται στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ενισχύοντας κατακόρυφα την ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής.
Ο προϋπολογισμός του καλωδιακού σκέλους της διασύνδεσης ανέρχεται σε 1,35 δισ. ευρώ, με την ανάθεση του έργου να γίνεται βάσει της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τεχνικά όσο και οικονομικά κριτήρια.
Το μέγεθος και οι τεχνικές απαιτήσεις του έργου το καθιστούν ένα από τα πλέον απαιτητικά projects HVDC στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Η διασύνδεση Κορίνθου–Κω λειτουργεί ως κορμός για την επόμενη φάση του έργου, καθώς θα επιτρέψει την ενσωμάτωση της Ρόδου και της Καρπάθου στο ηπειρωτικό σύστημα, μέσω καλωδίων υψηλής τάσης εναλλασσόμενου ρεύματος (HVAC).
Παράλληλα, αναβαθμίζεται η ασφάλεια ηλεκτροδότησης και για μικρότερα νησιά των Δωδεκανήσων, τα οποία σήμερα τροφοδοτούνται έμμεσα μέσω καλωδίων μέσης τάσης.
Η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων συνεπάγεται σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, καθώς οδηγεί στην απόσυρση των ρυπογόνων πετρελαϊκών σταθμών που λειτουργούν σήμερα στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.
Ταυτόχρονα, το έργο συμβάλλει στη δραστική μείωση των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), οι οποίες επιβαρύνουν το σύνολο των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα.
Το έργο έχει ήδη αξιολογηθεί θετικά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ έχει προγραμματιστεί η υπογραφή δανειακής σύμβασης για τη συνολική χρηματοδότηση της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων στις αρχές του 2026.
Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ έχει υποβάλει αίτημα επιχορήγησης στο Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών, ενώ εντός Ιανουαρίου αναμένεται να κατατεθεί και αίτημα χρηματοδότησης μέσω του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, ενισχύοντας περαιτέρω τη χρηματοδοτική θωράκιση του έργου.
Περισσότερες ειδήσεις
Να … «αποκινεζοποιήσει» τον ΑΔΜΗΕ με νέους ιδιώτες μετόχους σκέφτεται η κυβέρνηση
Φρούδες οι ελπίδες του ΑΔΜΗΕ για απομάκρυνση του «πολέμιου» του GSI, Μάκη Κεραυνού
Υπό απειλή η δημοσιονομική κατάσταση της Κύπρου – Αβεβαιότητα δισεκατομμυρίων για τον GSI