Δομικές αλλαγές στο καθεστώς των ακινήτων φέρνει το νέο νομοθέτημα για τον νέο Αυτοδιοικητικό Κώδικα, μετά την υπερψήφισή του από τη Βουλή. Σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ, οι αντιδράσεις στους ιδιοκτήτες είναι ανάμεικτες, καθώς περιλαμβάνει θετικές ρυθμίσεις και ελαφρύνσεις, αλλά υπάρχουν και διατάξεις που γεννούν έντονο προβληματισμό στην αγορά.
Οι βασικοί πυλώνες του νέου Κώδικα:
Ενοποιεί το μέχρι πρότινος Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) –που επιβάρυνε τους ιδιοκτήτες– και τον Φόρο Ηλεκτροδοτουμένων Χώρων –που επιβάρυνε τους ενοικιαστές. Ο συντελεστής θα κυμαίνεται από 0,30-0,70%. Από την 1η Ιανουαρίου 2027 θα εισπράττεται μέσω των λογαριασμών ενέργειας, ενώ σε περίπτωση που ο τέλος καταβληθεί από τον ενοικιαστή, το ποσό θα αφαιρείται αυτόματα από το ενοίκιο, εκτός εάν υπάρχει διαφορετική πρόβλεψη στο μισθωτήριο συμβόλαιο.
Το Τέλος Καθαριότητας και Φωτισμού (ΤΚΦ) θα υπολογίζεται πλέον στο ένα δέκατο (1/10) της αρχικής αξίας του. Η ρύθμιση αφορά:
Η ένταξη στον μειωμένο συντελεστή γίνεται αυτοδικαίως, από την ημερομηνία διακοπής της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, για την οποία ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.) ή ο υπόχρεος ενημερώνει αμελλητί τον οικείο δήμο, η αρμόδια υπηρεσία του οποίου πραγματοποιεί τη μετάπτωση εντός ενός (1) μηνός από τη γνωστοποίηση.
Πρόκειται για ένα απαξιωμένο πλέον από την πολεοδομική μας νομοθεσία δικαίωμα, άνευ πλέον ουσιαστικής αξίας στις περισσότερες περιπτώσεις.
Θα έχουν διάρκεια έως 12 έτη, και αν ο Δήμοι ή οι Περιφέρειες επιθυμούν τη συνέχιση τους, θα μπορούν να τις παρατείνουν επί έως 12 ακόμη έτη με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου, αν ο εκμισθωτής συναινέσει ρητά στους προτεινόμενους με την απόφαση όρους της παράτασης.
Μέτρο της τελευταίας στιγμής κατά την ψήφιση του Κώδικα, με σοβαρές όμως συνέπειες σε βάρος των ιδιοκτητών αλλά και των Δήμων, ήταν η προσθήκη της δυνατότητας μελλοντικής αντικατάστασης του από δεκαετίες ισχύοντος συστήματος συνείσπραξης των δημοτικών τελών επί ακινήτων με τους λογαριασμούς ενέργειας, με «άλλα τρόπους» είσπραξης, που δεν προσδιορίζονται στο νόμο και ενδέχεται να συμπεριλαμβάνουν την χρέωση και καταβολή τους μέσω ειδικής πλατφόρμας του Δήμου, της ΚΕΔΕ ή και της ΑΑΔΕ. Με το μέτρο αυτό:
Σχολιάζοντας τη συγκεκριμένη διάταξη, κύκλοι της Ομοσπονδίας εξέφρασαν την ανησυχία τους, αφήνοντας αιχμές για την αποτελεσματικότητα του μέτρου και σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως οι δημοτικές αρχές που θα επιλέξουν εναλλακτικούς τρόπους είσπραξης θα χρειαστούν… «καλή τύχη» για τη διασφάλιση των εσόδων τους.
Περισσότερες ειδήσεις
Πέντε προτάσεις της ΠΟΜΙΔΑ για περισσότερα διαθέσιμα σπίτια
Επιστροφή ενοικίου, Build to Rent και Airbnb στο νέο στεγαστικό πακέτο του ΥΠΕΘΟΟ