Τον περασμένο μήνα, μια ομάδα οργανώσεων καταναλωτών κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει σε έρευνα για τις –κατά τη γνώμη τους– άδικες χρεώσεις χειραποσκευών που επιβάλλουν οι low-cost αεροπορικές.
Οι χρεώσεις για χειραποσκευές αποδεικνύονται ιδιαίτερα εκνευριστικές, ειδικά όταν δεν γίνεται εξαρχής σαφές ότι δεν περιλαμβάνονται στην αρχική τιμή του εισιτηρίου. Οι οργανώσεις υποστήριξαν ότι αυτό καθιστά δύσκολη για τους επιβάτες τη σύγκριση τιμών και την οικονομικά ορθολογική επιλογή.
Όμως, οι επιπλέον χρεώσεις για τις χειραποσκευές είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου όσον αφορά τα «κρυφά» κόστη που καλούνται να πληρώσουν οι ταξιδιώτες.
Το οικονομικό site Tradingpedia πραγματοποίησε πρόσφατα ανάλυση στις πολλαπλές πρόσθετες χρεώσεις και φόρους που επιβάλλουν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές πέρα από την απλή τιμή του εισιτηρίου. Και τα ευρήματα δείχνουν ξεκάθαρα ποιοι είναι οι «πρωταθλητές» στις χρεώσεις.
Με τους ναύλους να προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,8% μέσα στο 2025, το αεροπορικό ταξίδι γίνεται όλο και ακριβότερο. Αν και οι low-cost αεροπορικές μοιάζουν να αποτελούν τη λύση, η πραγματικότητα αποδεικνύεται συχνά πιο σύνθετη.
Οι πρόσθετες χρεώσεις — από την επιλογή θέσης έως την αλλαγή ονόματος — δεν είναι τελείως «κρυφές», καθώς εμφανίζονται κατά τη διαδικασία κράτησης. Όμως σπάνια περιλαμβάνονται στις τιμές που προβάλλονται διαφημιστικά ή στους τίτλους των προσφορών, με αποτέλεσμα το πραγματικό κόστος του εισιτηρίου να αποκαλύπτεται μόνο στο τέλος της διαδικασίας αγοράς.
Η έρευνα ανέδειξε τη Wizz Air ως την αεροπορική με τις υψηλότερες έξτρα χρεώσεις, με τον συνολικό λογαριασμό να ανέρχεται στα 245 ευρώ για μια σειρά από «προαιρετικές», αλλά πολλές φορές αναπόφευκτες, υπηρεσίες. Αυτές περιλαμβάνουν:
Παρ’ όλα αυτά, η Wizz Air είναι από τις λίγες αεροπορικές στη λίστα που δεν χρεώνει έξτρα για χειραποσκευή.
Η Ryanair ακολουθεί στη δεύτερη θέση, με συνολικές πρόσθετες χρεώσεις 234 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων 25€ για χειραποσκευή.
Στην τρίτη θέση βρίσκουμε την EasyJet, με χρεώσεις 213 ευρώ, ενώ η Vueling ακολουθεί με 179 ευρώ, έχοντας τη δεύτερη υψηλότερη χρέωση για αποσκευή καμπίνας στα 85 ευρώ.
Η British Airways φαίνεται να έχει τις χαμηλότερες έξτρα χρεώσεις, στα 75 ευρώ συνολικά, με τη Norwegian να ακολουθεί (84 ευρώ), ενώ η Jet2 χρεώνει κατά μέσο όρο 107 ευρώ.
Κάποιες από αυτές τις έξτρα χρεώσεις μπορεί να αποφευχθούν, όπως για παράδειγμα η επιλογή θέσης, όμως υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι επιβάτες δεν έχουν επιλογή.
Ένα παράδειγμα είναι το «τέλος ομαδικής κράτησης», που ανέρχεται στα 10,50€ με τη Wizz Air, αλλά φτάνει τα 25€ ανά άτομο στην EasyJet.
Η Ryanair επιβάλλει επίσης χρέωση για πληρωμή με κάρτα, οπότε αν χρησιμοποιήσετε πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, ενδέχεται να προστεθεί ποσοστό επί της συνολικής αξίας συναλλαγής.
Όσοι ταξιδεύουν με βρέφη (κάτω των 2 ετών) δεν χρειάζεται να αγοράσουν εισιτήριο, αλλά καλούνται να πληρώσουν υποχρεωτική χρέωση:
Αντίθετα, η Norwegian χρεώνει εισιτήριο για βρέφη, που κοστίζει 10% της τιμής του κανονικού εισιτηρίου συν φόρους αεροδρομίου.
Ένα ακόμη «γκρίζο» έξτρα κόστος είναι το λεγόμενο «τέλος διάσωσης» που χρεώνουν οι περισσότερες αεροπορικές αν κάποιος επιβάτης χάσει την πτήση του. Με αυτό το τέλος, ο επιβάτης μπορεί να εξασφαλίσει θέση στην επόμενη διαθέσιμη πτήση:
Άλλες αεροπορικές δεν δηλώνουν ξεκάθαρα το κόστος στα site τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο επιβάτης υποχρεούται να ακυρώσει το εισιτήριο και να κλείσει εκ νέου στη διαθέσιμη τιμή.
Όταν συνυπολογιστούν όλες αυτές οι επιπλέον χρεώσεις, πολλές φορές οι low-cost αεροπορικές αποδεικνύονται σχεδόν εξίσου ακριβές με τις «παραδοσιακές» full-service εταιρείες, οι οποίες συμπεριλαμβάνουν τέτοιες υπηρεσίες στην τελική τιμή.
Όπως επισημαίνει και το Tradingpedia, «τα ευρήματα ρίχνουν φως στο ερώτημα αν οι low-cost αεροπορικές **είναι πραγματικά οικονομικές ή απλώς φαίνονται να είναι.»