Την έναρξη των μελετών και των εργασιών για την κατασκευή σήραγγας διπλού κλάδου μήκους 2,9 χλμ. περίπου που θα συνδέσει το υπό κατασκευή Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης με τον ΒΟΑΚ αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών.
Μετά την προ ημερών έγκριση της τροποποίησης της περιβαλλοντικής μελέτης από το ΥΠΕΝ, η οποία κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να αλλάξει η αρχική χάραξη του συνδετήριου δρόμου, το ΥΠΟΜΕ προχώρησε σε τροποποίηση της συμφωνίας με τον Παραχωρησιούχο κατασκευής και εκμετάλλευσης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι (GMR – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και ενέκρινε το νέο σχέδιο κατασκευής.
Υπενθυμίζεται πως η αρχική χάραξη αφορούσε σε δρόμο ανοιχτής οδοποιίας, ωστόσο μετά από απαίτηση της Αρχαιολογίας ζητήθηκε να εξεταστεί η διάσωση (μη επέμβαση) στο Ρωμαϊκό Υδραγωγείο και η διατήρηση της εκκλησίας Άγιο Πνεύμα. Η λύση που επιλέχτηκε, μετατόπισε την χάραξη δυτικότερα, με σκοπό τη διατήρηση της εκκλησίας και του Ρωμαϊκού Υδραγωγείου καθώς και την αποφυγή επεμβάσεων εντός του ρέματος.
Το κόστος του έργου της διπλής σήραγγας ανέρχεται σε 137 εκατ. ευρώ και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου υπολογίζεται σε 36 μήνες με κατασκευαστή την ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται πάντως πως η τελική εκτίμηση της δαπάνης αποζημίωσης για την κατασκευή της σήραγγας θα απομειωθεί, καθώς θα συμψηφιστεί με το κατασκευαστικό κόστος του αντίστοιχου μήκους της οδοποιίας του βασικού σχεδιασμού που προέβλεπε η αρχική Σύμβαση Παραχώρησης (ανοιχτή οδοποιία), όπως αυτό θα προκύψει από τους σχετικούς υπολογισμούς βάσει των μελετών του έργου.
Μπροστά από το χρονοδιάγραμμα η πρόοδος του βασικού έργου
Σε ότι αφορά το κύριο έργο κατασκευής του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, ήδη η πρόοδος του έργου έχει φθάσει το 60% όταν τα ενδεικτικά ορόσημα που είχαν τεθεί για το 2025 ήταν η υλοποίηση του 50% του έργου μέσα στο δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς και το 70% αυτού στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Σύμφωνα με την ΤΕΡΝΑ που κατασκευάζει το έργο, οι βασικές υποδομές όπως οι διάδρομοι, έχουν ξεπεράσει το 80%, ενώ το terminal βρίσκεται περίπου στο 55%. Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτή τη στιγμή στο εργοτάξιο απασχολούνται περίπου 860 εργαζόμενοι και δουλεύουν 700 μηχανήματα, ενώ με την έναρξη των ηλεκτρομηχανολογικών εργασιών, ο αριθμός του προσωπικού θα ξεπεράσει τα 1.500 άτομα. Η συμβατική υποχρέωση αλλά και η πραγματική πρόοδος των εργασιών υποδηλώνει πως το νέο διεθνές αεροδρόμιο θα είναι έτοιμο κατασκευαστικά στο τέλος του 2026, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει την εμπορική του λειτουργία το Φεβρουάριο του 2027.