MENU

Αγνοείται το ενιαίο εισιτήριο για τα ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης – Με δύο συμβούλους αναζητά λύση ο ΟΣΕΘ

Δέκα μήνες μετά τη λειτουργία του Μετρό, οι επιβάτες που χρησιμοποιούν και λεωφορεία συνεχίζουν να προμηθεύονται δύο διαφορετικά εισιτήρια καθώς τα δύο συστήματα συλλογής κομίστρου δεν «μιλάνε» μεταξύ τους

Τη χρυσή τομή προκειμένου να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο για μετρό και λεωφορεία εξακολουθεί να αναζητά ο ΟΣΕΘ, καθώς οι πολίτες αρκετούς μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό στην πόλη συνεχίζουν να προμηθεύονται δύο διαφορετικά εισιτήρια αφού τα δύο συστήματα δεν «μιλάνε» μεταξύ τους.

Στην κατεύθυνση αυτή ο Οργανισμός αναζητά τεχνικό σύμβουλο για την υποστήριξη λειτουργίας του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) που αφορά τόσο τα αστικά λεωφορεία της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, όσο και το μετρό της πόλης.

Η σύμβαση θα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών τεχνικής παρακολούθησης, διαλειτουργικότητας, υποστήριξης λειτουργίας και εμπορικής πολιτικής, με στόχο τη βέλτιστη αξιοποίηση του ΑΣΣΚ σε όλα τα μέσα και συγκεκριμένα:

  • Τεχνική παρακολούθηση του συστήματος ΑΣΣΚ που είναι ήδη σε λειτουργία στα λεωφορεία.
  • Υποστήριξη σε συναντήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τον ανάδοχο Λειτουργίας και Συντήρησης.
  • Κατά περίπτωση διενέργεια δοκιμών λειτουργίας και σύνταξη σχετικών αναφορών

Για το μετρό Θεσσαλονίκης, η τεχνική υποστήριξη περιλαμβάνει:

  • Ανάλυση και επεξεργασία των στοιχείων του ΑΣΣΚ με βάση τη διαθεσιμότητα των δεδομένων που παρέχει η Ελληνικό Μετρό Α.Ε.
  • Συμμετοχή σε τεχνικές συναντήσεις και έκδοση λειτουργικών αναφορών.

Ο ανάδοχος θα αναλάβει την παροχή τεχνικής υποστήριξης σε όλα τα επίπεδα διαλειτουργικότητας, καθώς και την παρακολούθηση και υποβολή προτάσεων βελτίωσης του συστήματος. Επιπλέον θα συνδράμει στη σύνταξη νέων διαδικασιών και εγχειριδίων και θα παρέχει υποστήριξη σε θέματα συντήρησης, εγγυήσεων και συμβατικών υποχρεώσεων.

Μέρος της σύμβασης θα αφορά την επεξεργασία των αναφορών που σχετίζονται με την εμπορική πολιτική και τη διαχείριση εσόδων από το εισιτήριο, κεφάλαιο ιδιαιτέρως κρίσιμο προκειμένου να λειτουργήσει κάποια στιγμή ενιαίο εισιτήριο. Έτσι, προβλέπεται ο σχεδιασμός κατανομής εσόδων ανά συγκοινωνιακό μέσο, η διαμόρφωση νέων προϊόντων και υπηρεσιών κομίστρου, η παρακολούθηση μηνιαίων στοιχείων εμπορικής απόδοσης και οι τροποποιήσεις στους πίνακες κομίστρου και υποστήριξη σε τιμολογιακές αλλαγές.

Προσπάθεια για συνεργασία των δύο διαχειριστών ΑΣΣΚ

Η διασύνδεση των δύο αυτόνομων συστημάτων σε μετρό και λεωφορεία αποδείχθηκε μια περίπλοκη και τεχνικά απαιτητική διαδικασία, με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να έχει εξαναγκαστεί στη λύση της χρήσης ξεχωριστού εισιτηρίου για κάθε μέσο, με έκπτωση στην τιμή του για το μετρό. Αποτέλεσμα, έως και σήμερα ενιαία να είναι μόνο η τιμή του εισιτηρίου και όχι το ίδιο το εισιτήριο.

Το βασικό αγκάθι προέκυψε από το γεγονός ότι οι δύο εταιρείες που είχαν αναλάβει την ανάπτυξη των λειτουργικών συστημάτων δεν κατόρθωσαν να συνεργαστούν για τη διαλειτουργικότητα των Αυτόματων Συστημάτων Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ). Από τη μία, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – AMCO – Indigital που υπέγραψε σύμβαση με τον ΟΣΕΘ τον Φεβρουάριο του 2021 μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας υπό την «Κοινωνία της Πληροφορίας» του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Από την άλλη, η Conduent Business Solutions France, που ανέλαβε ένα χρόνο αργότερα το αντίστοιχο έργο για το μετρό, μέσω της ΑΚΤΩΡ και της Ελληνικό Μετρό Α.Ε.

Το κενό αυτό επιχειρεί να καλύψει ο ΟΣΕΘ με σύμβαση που ήδη «τρέχει» τον τελευταίο καιρό (από τις 18/7) και στόχο έχει την τεχνική υποστήριξη για την επίτευξη διαλειτουργικότητας των δύο ΑΣΣΚ.

Η ανάδοχος εταιρία InVision Consulting έχει στη διάθεσή της τέσσερις μήνες (έως τα τέλη Νοεμβρίου 2025) για να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με τους δύο τεχνολογικούς παρόχους και να βρει λύση.

Αν υπάρξει συμφωνία, θα διαμορφωθεί κοινό πλαίσιο διασύνδεσης των δύο ΑΣΣΚ. Αν όχι, η εταιρεία υποχρεούται να προτείνει ανεξάρτητη τεχνική λύση, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει είτε την προκήρυξη νέου διαγωνισμού για ένα τρίτο ενιαίο σύστημα είτε την επέκταση ενός από τα δύο υπάρχοντα και στα δύο μέσα μεταφοράς.

Να σημειωθεί ότι η τελική εφαρμογή ενιαίου εισιτηρίου, εφόσον καταστεί τεχνικά και νομικά δυνατή, θα συνοδεύεται από αύξηση του κομίστρου, πιθανότατα στα 1 έως 1,10 ευρώ σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Σχετικά Άρθρα