Πολλά αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τις συνέπειες μιας κυβερνοεπίθεσης που επηρέασε χιλιάδες πτήσεις το Σαββατοκύριακο (20-21/9).
Πολλά από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των αεροδρομίων Heathrow του Λονδίνου και των Βρυξελλών, αντιμετώπισαν σημαντικές αναταραχές μετά την φερόμενη επίθεση ransomware που στόχευε την Collins Aerospace, την εταιρεία πίσω από το λογισμικό αυτόματου check-in και επιβίβασης.
Η επίθεση εμπόδισε το check-in και άφησε το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών να δοκιμάζει επιλογές όπως χειρόγραφες κάρτες επιβίβασης ή χρήση εφεδρικών φορητών υπολογιστών.
Η Collins Aerospace σε ανακοίνωσή της τη Δευτέρα (22/9) τόνισε ότι βρίσκεται στα τελικά στάδια ολοκλήρωσης των απαραίτητων ενημερώσεων για την επίλυση του προβλήματος, αλλά οι επιπτώσεις εξακολουθούν να γίνονται αισθητές σε ορισμένα αεροδρόμια.
Μεγάλο πλήγμα για το αεροδρόμιο των Βρυξελλών
Το αεροδρόμιο των Βρυξελλών, σύμφωνα με το euronews, ήταν ένα εξ αυτών που επλήγησαν περισσότερο, με εκατοντάδες πτήσεις να ακυρώνονται από την Παρασκευή, ενώ χθες (24/9) υπήρξαν αρκετές καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Το αεροδρόμιο των Βρυξελλών εξακολουθεί να συμβουλεύει τους επιβάτες να ελέγχουν την κατάσταση της πτήσης τους με την αεροπορική εταιρεία τους πριν έρθουν στο αεροδρόμιο, και να πηγαίνουν εκεί μόνο εάν η πτήση τους έχει επιβεβαιωθεί και να κάνουν check-in online εκ των προτέρων.
«Οι επιβάτες με επιβεβαιωμένη πτήση θα πρέπει να έρχονται στο αεροδρόμιο εγκαίρως (δύο ώρες νωρίτερα για πτήση εντός της ζώνης Σένγκεν και τρεις ώρες για πτήση εκτός της ζώνης Σένγκεν) και να ακολουθούν τα κανάλια πληροφοριών του αεροδρομίου για ενημερώσεις», αναφέρει το αεροδρόμιο στην ιστοσελίδα του.
Σε διαδικασία εξομάλυνσης το αεροδρόμιο Βερολίνου
Το αεροδρόμιο του Βερολίνου εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της κυβερνοεπίθεσης, καθώς «ο πάροχος του συστήματος χειρισμού επιβατών και αποσκευών που ελέγχεται από υπολογιστή και χρησιμοποιείται στο αεροδρόμιο, μεταξύ άλλων τοποθεσιών, ανακοίνωσε ότι ενδέχεται να χρειαστούν αρκετές ημέρες ακόμη για να παρέχει λειτουργικό και ασφαλές λογισμικό».
Δεδομένου ότι το check-in και η επιβίβαση εξακολουθούν να είναι σε μεγάλο βαθμό χειροκίνητα, ενδέχεται να συνεχιστούν μεγαλύτεροι χρόνοι επεξεργασίας, καθυστερήσεις και ακυρώσεις από τις αεροπορικές εταιρείες.
Συνιστάται στους επιβάτες να επικοινωνούν με την αεροπορική τους εταιρεία αρκετά νωρίτερα για να μάθουν, εάν η πτήση που έχουν κάνει κράτηση πραγματοποιείται.
Το αεροδρόμιο του Βερολίνου εξακολουθεί να συνιστά στους επιβάτες να χρησιμοποιούν την υπηρεσία online check-in της αεροπορικής τους εταιρείας για να αποφύγουν τους χρόνους αναμονής. Υπάρχουν επίσης πολλά μηχανήματα αυτοεξυπηρέτησης διαθέσιμα στους τερματικούς σταθμούς.
Παραμένουν οι αναταραχές στο Χίθροου του Λονδίνου
Το Χίθροου του Λονδίνου συνεχίζει να προειδοποιεί τους επιβάτες για μικρές αναταραχές. Χθες μάλιστα υπήρξαν μερικές καθυστερήσεις, καθώς και δύο ακυρώσεις: μια πτήση της American Airlines προς Νέα Υόρκη και μια πτήση της Cathay Pacific προς Χονγκ Κονγκ.
«Υποστηρίζουμε τις αεροπορικές εταιρείες που επηρεάζονται από την επίθεση και έχουμε αναπτύξει επιπλέον συναδέλφους στους τερματικούς σταθμούς για να βοηθήσουν τους επιβάτες», αναφέρεται στη διαδικτυακή σελίδα.
«Η συντριπτική πλειοψηφία των πτήσεων στο Heathrow λειτουργεί κανονικά, αλλά ενθαρρύνουμε τους επιβάτες να ελέγχουν την κατάσταση της πτήσης τους πριν ταξιδέψουν στο αεροδρόμιο και να μην φτάνουν νωρίτερα από τρεις ώρες για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων και δύο ώρες για πτήσεις μικρών αποστάσεων».
Το αεροδρόμιο του Δουβλίνου επηρεάστηκε επίσης από την επίθεση. Μερικές πτήσεις έχουν καθυστερήσει την Τετάρτη και οι ακυρώσεις περιλαμβάνουν μια υπηρεσία της Aer Lingus προς το Λονδίνο Heathrow και μια υπηρεσία της KLM προς το Άμστερνταμ.
Δικαιώματα επιβατών για αποζημίωση για καθυστερημένες και ακυρωμένες πτήσεις
Εάν η πτήση σας ακυρωθεί, η αεροπορική σας εταιρεία θα πρέπει να σας προσφέρει είτε επιστροφή χρημάτων είτε εναλλακτική πτήση.
Όμως, όσον αφορά την αποζημίωση, συνήθως θα μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση μόνο εάν η αεροπορική εταιρεία ή ο ταξιδιωτικός σας πράκτορας ακυρώσει το ταξίδι σας ή εάν η κυβέρνησή σάς συμβουλεύσει να μην ταξιδέψετε στον προορισμό σας, εξηγεί η Michelle Cooper, διευθύντρια ταξιδιωτικής ασφάλισης στη Saga.
Τι μπορεί να καλύψει η ταξιδιωτική ασφάλιση για καθυστερημένες και ακυρωμένες πτήσεις;
Εάν η πτήση σας ακυρώθηκε, η ταξιδιωτική σας ασφάλιση μπορεί να καλύψει πρόσθετα έξοδα, όπως κράτηση νέας πτήσης ή διαμονής, ανάλογα με τους όρους του ασφαλιστηρίου σας.
Για καθυστερημένες πτήσεις, τα περισσότερα ασφαλιστήρια συμβόλαια προσφέρουν επίσης κάλυψη για καθυστερημένη αναχώρηση, επομένως αξίζει επίσης να ελέγξετε το ασφαλιστήριό σας συμβόλαιο, συμβουλεύει η Cooper.
Εάν δεν μπορέσατε να επιστρέψετε στο σπίτι όπως είχε προγραμματιστεί λόγω της κυβερνοεπίθεσης, πολλά ασφαλιστήρια συμβόλαια ταξιδιού μπορούν να καλύψουν εύλογα πρόσθετα έξοδα, όπως επιπλέον διαμονή, γεύματα και μεταφορά. «Είναι σημαντικό να ελέγξετε τη συγκεκριμένη διατύπωση της πολιτικής σας, αλλά γενικά, εάν η καθυστέρηση ή η ακύρωση είναι εκτός του ελέγχου σας, ενδέχεται να μπορείτε να υποβάλετε αίτηση αποζημίωσης», προσθέτει.
«Η τήρηση αναλυτικού αρχείου όλων των επιπλέον εξόδων σας λόγω της αναστάτωσης είναι σημαντική. Συνιστάται ιδιαίτερα στους ταξιδιώτες να διατηρούν όλες τις αποδείξεις για διαμονή, γεύματα και μεταφορά, μαζί με γραπτή επιβεβαίωση από αεροπορικές εταιρείες ή ταξιδιωτικούς παρόχους σχετικά με τυχόν ακυρώσεις ή καθυστερήσεις, όπως email και άλλα μηνύματα».
Τέλος, σημαντική είναι επίσης η λήψη φωτογραφιών των αποδείξεων. «Αυτά τα έγγραφα θα χρειαστούν κατά την υποβολή αίτησης. Όπου είναι δυνατόν, τραβήξτε στιγμιότυπα οθόνης των επικοινωνιών της αεροπορικής εταιρείας και αποθηκεύστε αντίγραφα και εκτός σύνδεσης».