MENU

Ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι αγοραστές

Τα υπέρ και κατά της κάθε κατηγορίας για το περιβάλλον και την... τσέπη μας

Τα υβριδικά αυτοκίνητα παραμένουν δημοφιλή λόγω των χαμηλότερων τιμών και του φόβου για την αυτονομία – αλλά οι φορολογικές ελαφρύνσεις και τα χαμηλότερα έξοδα λειτουργίας σημαίνουν ότι οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων (EV’s) εξοικονομούν μακροπρόθεσμα.

Αυτό είναι το απόσταγμα όσων αναφέρει ο Toby Hagon, συντάκτης του EV Central, στη βρετανική εφημερίδα Guardian, για τις προτιμήσεις των Αυστραλών σε θέματα ηλεκτροκίνησης.

«Δεν ήταν πολύ καιρό πριν που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν τα αγαπημένα στις εκθέσεις αυτοκινήτων. Οι αγοραστές σχημάτιζαν ουρές για να αποκτήσουν οχήματα που, εκείνη την εποχή, ήταν δύσκολο να βρουν και υπόσχονταν χαμηλότερα έξοδα λειτουργίας.

Ωστόσο, το 2024 οι πίνακες πωλήσεων νέων αυτοκινήτων δείχνουν διαφορετικά δεδομένα. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) είχαν, κατά βάση, φλατ πορεία – αυξήθηκαν μόλις κατά 4,7% – ενώ τα υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσαν άνθηση, με αύξηση 75% την ίδια περίοδο.

Για κάθε ηλεκτρικό όχημα που πουλήθηκε στην Αυστραλία, οι Αυστραλοί αγόρασαν 2,1 υβριδικά, μερικά από τα οποία είναι plug-in που μπορούν να επαναφορτιστούν εξωτερικά (τα περισσότερα υβριδικά, όπως τα Toyota, λειτουργούν αποκλειστικά με βενζίνη).

“Παιχνίδι” αριθμών

Οι περισσότεροι τονίζουν, ότι η επιλογή μεταξύ ηλεκτρικού και υβριδικού εξαρτάται από την τιμή και τις διαθέσιμες επιλογές. Πολλά επιθυμητά EV κοστίζουν περίπου 60.000 δολ. και πάνω, κάτι που τα καθιστά απρόσιτα για την πλειοψηφία των επίδοξων αγοραστών. Η πλειονότητα των υβριδικών οχημάτων κυμαίνεται σε χαμηλότερες τιμές, κάνοντάς τα πιο προσιτά για τις μέσες οικογένειες.

Αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή τα EV παραμένουν ακριβά. Οι μπαταρίες είναι ακριβές στην κατασκευή τους και τα EV συνήθως διαθέτουν μπαταρίες 50 έως 100 φορές μεγαλύτερες από αυτές που υπάρχουν σε ένα υβριδικό όχημα.

Αυτοί οι παράγοντες, καθώς και η υποδομή φόρτισης, είναι δύο από τα εμπόδια που ο Mike Costello, υπεύθυνος εταιρικών υποθέσεων της Cox Automotive, θεωρεί υπεύθυνα για τη σχετικά αργή υιοθέτηση των EV.

Τα EV είναι φθηνότερα στη λειτουργία

Παρά το υψηλότερο αρχικό κόστος, τα EV γενικά κοστίζουν λιγότερο για να τα διατηρήσει κάποιος σε σχέση με τα υβριδικά.

Για παράδειγμα, αν συγκρίνουμε το Tesla Model Y με το Toyota RAV4 Hybrid:

  • Το RAV4 καταναλώνει κατά μέσο όρο 4.7 λίτρα καυσίμου ανά 100χλμ. Στην Αυστραλία, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης είναι περίπου 1.72 δολάρια το λίτρο. Για να καλύψει 13.500χλμ, το RAV4 θα χρειαστεί 1.115 δολάρια σε καύσιμα.
  • Από την άλλη, το Tesla Model Y καταναλώνει 14.6kWh ηλεκτρικής ενέργειας ανά 100χλμ. Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος κυμαίνεται γύρω από 30-35 σεντς ανά κιλοβατώρα, οπότε για την ίδια απόσταση, το Tesla θα χρειαστεί περίπου 680 δολάρια.

Ωστόσο, πολλοί κάτοχοι EV επιλέγουν να φορτίζουν το όχημά τους κατά τις ώρες που η ενέργεια είναι φθηνότερη, μειώνοντας έτσι το κόστος φόρτισης σε περίπου 250 δολάρια ή λιγότερο.

Όταν γίνεται χρήση ταχυφορτιστών, το κόστος ανεβαίνει, όμως αυτό ισχύει κυρίως για μεγάλα ταξίδια. Ακόμα και αν κάποιος διανύει 2.000χλμ το χρόνο χρησιμοποιώντας γρήγορους φορτιστές και πληρώνοντας 80σεντς ανά κιλοβατώρα, το συνολικό κόστος του θα παραμείνει κάτω από 500 δολάρια.

Ο Costello σημειώνει ότι αυτή η πληροφορία είναι σημαντική και πολύ αποτελεσματική, ειδικά όταν οι άνθρωποι ακούν ότι οι φίλοι τους εξοικονομούν χρήματα με τα EV.

Επιπλέον, υπάρχει η άνεση της φόρτισης στο σπίτι, χωρίς να χρειάζεται να πηγαίνεις σε βενζινάδικα.


Φορολογικά Οφέλη

Αυτά τα λειτουργικά έξοδα δεν λαμβάνουν υπόψη τα ενδεχόμενα φορολογικά οφέλη.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάτω των 91.387 δολαρίων απολαμβάνουν απαλλαγή από τον φόρο παροχών, κάτι που επιτρέπει στους μισθωτούς να τα νοικιάσουν με χρήματα πριν από τους φόρους, με δυνατότητα να ενσωματωθούν τα έξοδα λειτουργίας (ασφάλιση, συντήρηση, κλπ).

Αυτό ισχύει και για τα plug-in hybrid έως τον Απρίλιο του 2025.

Αυτό σημαίνει ότι το κόστος ενοικίασης ενός EV ή ενός plug-in hybrid μπορεί να είναι φθηνότερο από εκείνο ενός υβριδικού που κοστίζει 15.000 ή 20.000 δολάρια περισσότερο.

Τα «κλασικά» υβριδικά (που λειτουργούν μόνο με βενζίνη) δεν δικαιούνται αυτή την ελάφρυνση.

Για παράδειγμα, ένας μισθωτός με 100.000 δολάρια ετήσιο εισόδημα που νοικιάζει το Toyota Camry Ascent (44.348 δολάρια στην NSW) για 15.000χλμ το χρόνο θα πάρει στο σπίτι του 62.037 δολάρια μετά από φόρους και έξοδα ενοικίασης.

Αν αγοράσει το Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive (59.845 δολάρια στην NSW), θα πάρει 63.629 δολάρια στο σπίτι του, εξοικονομώντας 1.592 δολάρια το χρόνο.

Οδήγηση κοντά στο σπίτι

Πολλοί ανησυχούν ότι ένα EV δεν θα τους πάει μέχρι τη Nullarbor Plain (μια μεγάλη, απομακρυσμένη περιοχή της Αυστραλίας).

Ωστόσο, η μέση απόσταση που διανύει ο Αυστραλός οδηγός καθημερινά είναι γύρω στα 33χλμ, κάτι που σημαίνει ότι το EV μπορεί να χρειάζεται φόρτιση μόνο κάθε 10 μέρες περίπου.

Ο Costello αναγνωρίζει ότι όσοι δεν έχουν χώρο για να παρκάρουν εκτός δρόμου έχουν μεγαλύτερους περιορισμούς στην υιοθέτηση EV, αλλά τα εκατομμύρια των ανθρώπων που μένουν σε αυτόνομα σπίτια με φορτιστές στο σπίτι τους «είναι σε εξαιρετική θέση για να αξιοποιήσουν τα EV στο μέγιστο».

Ακόμα και για ταξίδια, η συνεχώς βελτιούμενη υποδομή φόρτισης – ειδικά στις κύριες οδικές αρτηρίες – επιτρέπει στους οδηγούς να προσθέτουν μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα αυτονομίας σε λιγότερο από 20 λεπτά, μια ευκαιρία για έναν καφέ και ένα διάλειμμα!

Η Χρυσή Τομή

Όταν το προϊόν και η τιμή είναι σωστά, οι αγοραστές ανταποκρίνονται.

Το Οκτώβριο, το MG4 της MG πωλήθηκε για 30.990 δολάρια (σήμερα έχει φτάσει τα 34.990 δολάρια), κάνοντάς το το φθηνότερο νέο EV στην Αυστραλία. Ήταν το πιο πωληθέν EV του μήνα και η δεύτερη καλύτερη πώληση μικρού αυτοκινήτου, πίσω μόνο από το Toyota Corolla.

Η επιτυχία των EV φαίνεται και στην κατηγορία των μεσαίων αυτοκινήτων, με τα EV να αποτελούν για πρώτη φορά πάνω από το 50% των πωλήσεων της κατηγορίας αυτής.

Αυτό δείχνει ότι όταν το προϊόν είναι ελκυστικό, οι καταναλωτές ανταποκρίνονται».

Τι ισχύει στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, αν και παραμένουν κάποιες προκλήσεις. Η κυβέρνηση παρέχει κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, όπως είναι η επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η επιχορήγηση της εγκατάστασης φορτιστών, γεγονός που διευκολύνει την υιοθέτηση τεχνολογιών με μηδενικές εκπομπές. Ωστόσο, η τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει ακόμη υψηλή, ενώ η υποδομή φόρτισης σε κάποιες περιοχές είναι περιορισμένη

Αυτό κάνει την υβριδική τεχνολογία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα, καθώς οι τιμές των υβριδικών είναι πιο προσιτές και η ανησυχία για την αυτονομία τους λιγότερη. Ωστόσο, η ανάπτυξη της αγοράς και η επέκταση των υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων δείχνουν ότι το μέλλον είναι υποσχόμενο και για τα EV στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την Ένωση Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΕΙΑΑ), οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένονται να αυξηθούν κατά 50% τα επόμενα 2 χρόνια στην ελληνική αγορά.

Τελικά τι είναι καλύτερο;

Ηλεκτρικά Οχήματα (EV)

Πλεονεκτήματα:

  • Χαμηλότερο κόστος λειτουργίας: Τα EV έχουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος λειτουργίας σε σχέση με τα συμβατικά και υβριδικά οχήματα, καθώς η ηλεκτρική ενέργεια είναι φθηνότερη από τα καύσιμα και η συντήρηση περιορίζεται λόγω των λιγότερων κινούμενων μερών.
  • Μηδενικές εκπομπές CO2: Τα EV δεν εκπέμπουν ρύπους, κάνοντάς τα φιλικά προς το περιβάλλον, ειδικά όταν φορτίζονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
  • Φορολογικά κίνητρα: Οι κυβερνήσεις σε πολλές χώρες προσφέρουν φορολογικές ελαφρύνσεις και επιδοτήσεις για την αγορά και την εγκατάσταση φορτιστών, καθιστώντας τα οικονομικότερα στην αρχική αγορά.
  • Άνεση και ησυχία: Χάρη στην απουσία κινητήρων καύσης, τα EV είναι πολύ πιο ήσυχα κατά την οδήγηση, προσφέροντας μια πιο άνετη και ήρεμη εμπειρία.

Μειονεκτήματα:

  • Υψηλότερο αρχικό κόστος: Τα EV εξακολουθούν να είναι ακριβότερα στην αγορά τους σε σύγκριση με τα συμβατικά και υβριδικά αυτοκίνητα.
  • Περιορισμένη αυτονομία: Παρά τη βελτίωση της τεχνολογίας των μπαταριών, πολλά EV έχουν περιορισμένη αυτονομία, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει ανησυχία σε ταξίδια μεγάλων αποστάσεων.
  • Χρόνος φόρτισης: Η φόρτιση ενός EV απαιτεί περισσότερο χρόνο από την ανεφοδιασμό με καύσιμα ή την φόρτιση ενός υβριδικού οχήματος, εκτός αν χρησιμοποιούνται ταχυφορτιστές.
  • Υποδομή φόρτισης: Η υποδομή φόρτισης στην αγορά δεν είναι ακόμα επαρκής σε πολλές περιοχές, γεγονός που μπορεί να περιορίσει τη χρήση των EV σε ορισμένα μέρη.

Υβριδικά Οχήματα

Πλεονεκτήματα:

  • Χαμηλότερη τιμή από τα EV: Τα υβριδικά είναι συχνά πιο προσιτά σε σχέση με τα EV, καθιστώντας τα μια καλύτερη επιλογή για όσους έχουν περιορισμένο προϋπολογισμό.
  • Περισσότερη αυτονομία: Τα υβριδικά διαθέτουν μικρότερες μπαταρίες σε σχέση με τα EV και δεν εξαρτώνται τόσο από τις υποδομές φόρτισης. Αντ’ αυτού, χρησιμοποιούν τον κινητήρα καύσης ως εφεδρική πηγή ενέργειας.
  • Μειωμένες εκπομπές CO2: Αν και τα υβριδικά δεν είναι τόσο «καθαρά» όσο τα EV, μειώνουν τις εκπομπές CO2 σε σύγκριση με τα παραδοσιακά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.
  • Ευκολία και άμεση φόρτιση: Δεν απαιτούν φόρτιση και είναι έτοιμα για χρήση οποτεδήποτε, με τη δυνατότητα πλήρους αυτονομίας χωρίς φόρτιση.

Μειονεκτήματα:

  • Μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας σε σχέση με τα EV: Παρά την εξοικονόμηση καυσίμου, τα υβριδικά οχήματα έχουν περισσότερα κινούμενα μέρη και απαιτούν μεγαλύτερη συντήρηση από τα EV.
  • Περιορισμένα περιβαλλοντικά οφέλη: Τα υβριδικά εξακολουθούν να εκπέμπουν ρύπους, αν και λιγότερους από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Δεν είναι μια πλήρως «πράσινη» επιλογή.
  • Χώρος αποσκευών: Τα υβριδικά μπορεί να έχουν περιορισμένο χώρο αποσκευών λόγω της ανάγκης τοποθέτησης των μπαταριών και του κινητήρα καύσης.

Εν κατακλείδι, η επιλογή μεταξύ ηλεκτρικού και υβριδικού εξαρτάται από τις ατομικές ανάγκες του οδηγού και τις οικονομικές του δυνατότητες.

Αν κάποιος επιθυμεί να μειώσει το ανθρακικό του αποτύπωμα και μπορεί να υποστηρίξει τη φόρτιση του οχήματος, το EV είναι η καλύτερη επιλογή.

Ωστόσο, αν κάποιος χρειάζεται μεγαλύτερη αυτονομία και μια πιο οικονομική λύση, το υβριδικό μπορεί να είναι πιο κατάλληλο.

Σχετικά Άρθρα