MENU

Σε διαιτησία η υπογειοποίηση των Σεπολίων – Παράταση έως το 2028, κόστος 100 εκατ. ευρώ και αβεβαιότητα για το μέλλον του έργου

Εγκρίθηκε ομόφωνα η υπαγωγή της διαφοράς στη διαιτητική διαδικασία εφόσον η ανάδοχος κοινοπραξία Aktor - Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ παραιτηθεί από την ασκηθείσα προσφυγή, πριν την πρώτη συζήτηση ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου

Σε νέα περιπέτεια οδηγείται το έργο της υπογειοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών στα Σεπόλια, το οποίο έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα των παθογενειών του ελληνικού κράτους στα δημόσια έργα. Έπειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, τεχνικά εμπόδια, τροποποιητικές συμβάσεις και αναθεώρηση του κόστους προς τα πάνω, το έργο οδηγείται πλέον σε διαδικασία διαιτησίας, με την ανάδοχο κοινοπραξία να διεκδικεί αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στην πρόοδο των εργασιών χωρίς δική της υπαιτιότητα σε ένα έργο που μπαίνει στον όγδοο χρόνο κατασκευών και εκτιμάται ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα ούτε στο μισό!

Η διένεξη αφορά κυρίως απρόβλεπτες τεχνικές δυσκολίες που έθεταν προσκόμματα στις εργασίες και αφορούσαν από ζητήματα αρχαιολογίας μέχρι την ύπαρξη κρίσιμων υποδομών, όπως συνέβη με αγωγό της ΕΥΔΑΠ.

Σύμφωνα με την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου των Σιδηροδρόμων Ελλάδος Μ.Α.Ε., μετά από εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Μελετών και Έργων, εγκρίθηκε ομόφωνα η υπαγωγή της διαφοράς στη διαιτητική διαδικασία εφόσον η ανάδοχος κοινοπραξία Intrakat (πλέον Aktor) – Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ παραιτηθεί από την ασκηθείσα προσφυγή, πριν την πρώτη συζήτηση ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

Η διαδικασία αφορά τη βασική σύμβαση του 2018 αλλά και τις δύο συμπληρωματικές συμβάσεις των ετών 2021 και 2023 για το έργο «Κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα Έξοδος Σ.Σ. Αθηνών – Τρεις Γέφυρες με υπογειοποίηση στην περιοχή Σεπολίων».

Κάτω των 10 εκατ. ευρώ το ζητούμενο ποσό για …αρχή

Το ποσό της εν λόγω διαιτησίας είναι, σύμφωνα με πληροφορίες του energodromio.gr, μικρότερο των 10 εκατ. ευρώ, ωστόσο οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι στο μέλλον μπορεί να υπάρξουν και σημαντικές πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις εκ μέρους του αναδόχου.

Το συγκεκριμένο έργο, το οποίο κρατά σε ομηρεία μία ολόκληρη γειτονιά στα Σεπόλια, στο κέντρο της Αθήνας είχε λάβει ήδη μία ακόμα παράταση της συνολικής προθεσμίας ολοκλήρωσης του από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ τον περασμένο Απρίλιο, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2028 φτάνοντας τη συνολική κατασκευαστική του διάρκεια στα 10 χρόνια καθώς η πορεία του ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2018 με διάρκεια 52 μηνών και αρχικό ορίζοντα περαίωσης το 2023.

Σήμερα, το έργο βρίσκεται περίπου στο 40% της ολοκλήρωσης με τον ορίζοντα περαίωσής του να παραμένει θολός. Ο προϋπολογισμός του έχει ανέβει με τις δύο συμπληρωματικές συμβάσεις από τα 66,58 εκατομμύρια του αρχικού ποσού στα 101,3 εκ. το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι έχει φτάσει την επιτρεπόμενη βάσει νομοθεσίας αύξηση του προϋπολογισμού του κατά 50%, γεγονός που αποκλείει την υπογραφή άλλης τροποποιητικής σύμβασης.

Τεχνικά προβλήματα και καθυστερήσεις

Η υπογειοποίηση στα Σεπόλια περιλαμβάνει την κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ., εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. θα βρίσκονται σε σήραγγα. Ο ανατολικός διάδρομος θα εξυπηρετεί τον Προαστιακό, ενώ ο δυτικός τα υπεραστικά δρομολόγια. Η ολοκλήρωση του δυτικού διαδρόμου είναι προϋπόθεση για να ξεκινήσει ο ανατολικός, γεγονός που καθυστερεί την εξέλιξη.

Από τις πρώτες ημέρες της κατασκευής, οι τεχνικές δυσκολίες υπήρξαν διαδοχικές:

  • Λανθασμένη χαρτογράφηση δικτύων ύδρευσης και ηλεκτρισμού.
  • Καθυστέρηση από τον ΟΣΕ στην παράδοση της γραμμής καθόδου.
  • Ανάγκη αναθεώρησης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
  • Παρεμβολή του αγωγού της ΕΥΔΑΠ και γειτνίαση με τη σήραγγα του Μετρό, που επέβαλαν αλλαγές στην τεχνολογία εκσκαφής. Κατά πληροφορίες μάλιστα ακόμα αναμένεται η έγκριση της Ελληνικό Μετρό ώστε η σήραγγα του έργου να περάσει κάτω από αυτήν του μετρό.

Οι τροποποιήσεις αυτές οδήγησαν στις δύο συμπληρωματικές συμβάσεις, ύψους 23,86 εκατ. ευρώ και 9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, ενώ στο παζλ των καθυστερήσεων προστέθηκαν και αυτές που αφορούσαν τις αρχαιολογικές έρευνες.

Υπό συζήτηση η διακοπή της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας

Την ίδια στιγμή και προκειμένου να δοθεί ώθηση και να επιταχυνθεί το έργο, στο τραπέζι έχει πέσει και η διακοπή ή μείωση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας με τερματικό σταθμό του Προαστιακού Σιδηροδρόμου αυτόν των Αγίων Αναργύρων.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, απαντώντας πρόσφατα σε ερωτήσεις εργαζομένων του ΟΣΕ στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών εξέφρασε την άποψη ότι τα έργα εκτελούνται ταχύτερα με μειωμένη κυκλοφορία.

«Κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσει η υπογειοποίηση. Είναι οκτώ χρόνια. Κάποια στιγμή πρέπει οι άνθρωποι αντί να βλέπουν έργα και μπουλντόζες να δουν το πάρκο που τους έχουν υποσχεθεί», ανέφερε. Στα επιχειρήματα των εργαζομένων ότι το έργο μπορεί να τελειώσει και με τον σιδηρόδρομο εν λειτουργία, ο κ. Κυρανάκης απάντησε: «Να μιλήσουμε λίγο με την κοινή λογική. Συμφωνούμε ότι ένα έργο εκτελείται πιο γρήγορα όταν μειώνεται η κυκλοφορία»;

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με σιδηροδρομικούς, αυτή δεν είναι μία εύκολη απόφαση, κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι ο σταθμός Αγίων Αναργύρων στερείται της απαραίτητης υποδομής που θα τον καθιστούσε ικανό να παίξει τον ρόλο του κεντρικού σταθμού, με εργαζομένους του ΟΣΕ να έχουν ήδη προειδοποιήσει για την πιθανότητα ατυχημάτων.

Μέχρι σήμερα, πάντως, οι κάτοικοι της περιοχής των Σεπολίων ζουν σε μία γειτονιά χωρισμένη στα δύο, πίσω από εργοτάξια που παραμένουν ανοιχτά εδώ και χρόνια και ισόπεδες διαβάσεις που εξακολουθούν να προκαλούν ατυχήματα.

Η υπογειοποίηση των Σεπολίων αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα αστικής ανασυγκρότησης της πρωτεύουσας, καθώς θα ενώσει ξανά τις δύο πλευρές μιας από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας. Παράλληλα, θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και στην πιο ασφαλή διέλευση πεζών και οχημάτων, ενώ στόχος ήταν να αποδώσει στην περιοχή ένα μεγάλο χώρο πρασίνου που θα απελευθερωνόταν από τις γραμμές.

Ωστόσο, αν ολοκληρωθεί τελικά τον Φεβρουάριο του 2028, θα έχουν περάσει 24 χρόνια από την απόφαση του ΣτΕ το 2004, που είχε επιβάλει την υπογειοποίηση.

Περισσότερες ειδήσεις

Εναλλακτικές λύσεις για να φτάσει ο σιδηρόδρομος στην Πάτρα εξετάζει το ΥΠΟΜΕ μετά την …ταφόπλακα στην υπογειοποίηση

Μερίδιο από τα έργα των 500 δισ. ευρώ για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας θα διεκδικήσουν οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι

«Φωνές» εργοληπτικών οργανώσεων: Οικονομικά αδύνατη η εκτέλεση των δημόσιων έργων

Σχετικά Άρθρα