MENU

Είναι επικίνδυνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Η γερμανική ADAC απαντά

Τι δείχνουν οι μετρήσεις σε 17 οχήματα και τι συμβαίνει με την έκθεση σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία

Καθώς η ηλεκτροκίνηση σπάει ρεκόρ σε όλη την Ευρώπη, επανέρχεται διαρκώς μια ερώτηση που απασχολεί οδηγούς και επιβάτες: Εκτίθενται άραγε περισσότερο σε ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία μέσα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Μια από τις πιο εκτενείς μελέτες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα δίνει καθαρή απάντηση και ανατρέπει πολλούς μύθους.

Η Ένωση Αυτοκινήτου της Γερμανίας ADAC, σε συνεργασία με το Κέντρο Έρευνας για την Ηλεκτρομαγνητική Περιβαλλοντική Συμβατότητα, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο RWTH Aachen και τη Seibersdorf Labor GmbH, πραγματοποίησαν πάνω από 975.000 μεμονωμένες μετρήσεις σε ηλεκτρικά, υβριδικά και συμβατικά οχήματα.

Το συμπέρασμα είναι σαφές: Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για την υγεία από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή τις ηλεκτρικές μοτοσικλέτες.

Τι πραγματικά συμβαίνει με τα ηλεκτρικά και τα συμβατικά αυτοκίνητα

Τα ηλεκτρικά και μαγνητικά πεδία δημιουργούνται παντού όπου ρέει ηλεκτρικό ρεύμα. Άρα, υπάρχουν σε όλα τα αυτοκίνητα, είτε έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε ηλεκτροκινητήρα.

Η διαφορά μεταξύ των δύο τύπων οχημάτων εντοπίζεται:

  • στα πεδία υψηλής συχνότητας, που σχετίζονται όχι με το σύστημα κίνησης, αλλά με τεχνολογίες όπως:
    Bluetooth, WLAN, keyless entry, TPMS (πίεση ελαστικών), ραντάρ.

Αυτές οι τεχνολογίες υπάρχουν και στα συμβατικά αυτοκίνητα.

Η μελέτη της ADAC: Τι οχήματα εξετάστηκαν

Το ερευνητικό έργο ανέλυσε:

  • 11 ηλεκτρικά αυτοκίνητα
  • 2 plug-in υβριδικά
  • 1 συμβατικό
  • 4 ηλεκτρικές μοτοσικλέτες

Οι μετρήσεις έγιναν:

  • σε πάγκο δοκιμών κυλιόμενων δρόμων,
  • σε πίστα,
  • και συμπληρώθηκαν από αριθμητικούς υπολογισμούς με ανατομικά μοντέλα σώματος.

Χρησιμοποιήθηκαν ειδικά καθίσματα με 10 αισθητήρες από τα πόδια μέχρι το ύψος του κεφαλιού. Δύο από τα οχήματα ήταν Opel Corsa: ένα βενζίνης και το ηλεκτρικό Corsa-e, για άμεση σύγκριση.

Πότε εμφανίζονται υψηλότερες τιμές και τι σημαίνουν

Κατά την οδήγηση, εμφανίστηκαν ορισμένες τοπικές και σύντομες αυξήσεις της μαγνητικής έντασης, κυρίως:

  • στην εκκίνηση,
  • στο φρενάρισμα,
  • στην επιτάχυνση,
  • και όταν ενεργοποιούνται ηλεκτρικά εξαρτήματα (π.χ. θερμαινόμενα καθίσματα).

Όμως, ακόμη και σε αυτές τις «κορυφές»:

  • δεν ξεπεράστηκαν τα βασικά όρια ασφαλείας,
  • δεν διαπιστώθηκε κίνδυνος για οδηγούς με εμφυτεύματα,
  • δεν υπάρχει επίπτωση για εγκύους.

Τα υψηλότερα επίπεδα εμφανίζονται στα πόδια, λόγω εγγύτητας με εξαρτήματα υψηλής ισχύος. Στην περιοχή κεφαλιού και κορμού, οι τιμές είναι σημαντικά χαμηλότερες.

Ηλεκτρικό ≠ περισσότερη ακτινοβολία: Από τι εξαρτάται η έκθεση

Η έκθεση σε μαγνητικά πεδία ποικίλλει σημαντικά από μοντέλο σε μοντέλο και εξαρτάται από:

  • τη σχεδίαση του οχήματος,
  • τη θέση και θωράκιση των ηλεκτρικών εξαρτημάτων,
  • τις λειτουργίες που χρησιμοποιεί ο οδηγός.

Ο ηλεκτροκινητήρας είναι μόνο ένας από τους παράγοντες — όχι ο κύριος.

Το τελικό συμπέρασμα της μελέτης

Μετά από σχεδόν 1 εκατομμύριο μετρήσεις, οι ειδικοί καταλήγουν:

Η χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν εκθέτει τον οδηγό ή τους επιβάτες σε επικίνδυνη ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
Τα ΕΜ πεδία παραμένουν πολύ κάτω από τα διεθνώς καθορισμένα όρια, ενώ δεν εντοπίζονται διαφοροποιήσεις που να επηρεάζουν την υγεία.

Στην πράξη, ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εκτίθεται σε αντίστοιχα ή και χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με ένα συμβατικό όχημα.

Περισσότερες ειδήσεις

Ηλεκτροκίνηση: Σταθερά σε ανοδική τροχιά οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη – Αύξηση 5,9% τον Ιούλιο

BYD: Η κινεζική «απειλή» που κατακτά την Ισπανία με ηλεκτρικά 10.000 ευρώ φθηνότερα από VW και Peugeot

Xiaomi: Φέρνει τα πρώτα της ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη το 2027 – Πώς σκοπεύει να ανταγωνιστεί BYD και Xpeng

Σχετικά Άρθρα