Στην αυστηροποίηση του πλαισίου προστασίας των επιβατών προχωρά η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) θεσπίζοντας την επιβολή υψηλών διοικητικών προστίμων στις αεροπορικές εταιρείες που δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους βάσει του ευρωπαϊκού Κανονισμού 261/2004. Με απόφαση της αναπληρώτριας διοικήτριας, Καλλιόπης Λύκου, εισάγεται ένα σύστημα κυρώσεων, το οποίο προβλέπει υψηλά πρόστιμα σε περιπτώσεις που οι επιβάτες μένουν χωρίς την προβλεπόμενη αποζημίωση ή τις ενδεδειγμένες παροχές σε γεγονότα όπως καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή άρνηση επιβίβασης.
Στον πυρήνα της απόφασης βρίσκεται η υποχρέωση των αερομεταφορέων να καταβάλλουν τις χρηματικές αποζημιώσεις του άρθρου 7 του Κανονισμού. Αν η εταιρεία δεν προχωρήσει στην καταβολή τους, τότε ενεργοποιούνται τα ακόλουθα επίπεδα προστίμων:
Εξίσου αυστηρό είναι το πλαίσιο για την παροχή βοήθειας που ορίζει το άρθρο 8 του ίδιου Κανονισμού – δηλαδή για τις περιπτώσεις που ο επιβάτης δικαιούται επιστροφή χρημάτων ή επανέκδοση εισιτηρίου σε άλλη πτήση. Η άρνηση της εταιρείας να παράσχει αυτές τις επιλογές συνοδεύεται από κατώτατο πρόστιμο 1.000 ευρώ και δυνατότητα επιβολής έως και 3.000 ευρώ για κάθε επιβάτη.
Ακόμη και το δικαίωμα «φροντίδας» – η προσφορά γευμάτων, διαμονής και λοιπών διευκολύνσεων όταν το ταξίδι ανατρέπεται – προστατεύεται πλέον με αυστηρές κυρώσεις. Η μη παροχή του επιφέρει πρόστιμο από 500 έως 2.000 ευρώ ανά επιβάτη. Παράλληλα, αν μια εταιρεία παραλείψει να ενημερώσει επισήμως τους ταξιδιώτες για τα δικαιώματά τους σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, καθυστέρησης ή ακύρωσης, τότε επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ για κάθε επηρεαζόμενο άτομο.
Στην απόφαση, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, υπογραμμίζεται ότι η ΑΠΑ αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη επιβολής των κυρώσεων. Το Τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών είναι υπεύθυνο για τη σύνταξη λεπτομερούς αναφοράς κάθε φορά που εντοπίζεται πιθανή παράβαση. Η αναφορά αυτή, η οποία περιλαμβάνει την περιγραφή του συμβάντος, τη νομική θεμελίωση και την πρόταση προστίμου, υπογράφεται από τον προϊστάμενο του τμήματος και διαβιβάζεται στην ενδιαφερόμενη εταιρεία, η οποία καλείται να παρουσιάσει τις θέσεις της εντός δέκα ημερών.
Αν η εταιρεία δεν απαντήσει ή αν η απάντηση θεωρηθεί ανεπαρκής, ο φάκελος προωθείται στη διοίκηση της Αρχής, η οποία λαμβάνει την τελική απόφαση για το ύψος του προστίμου. Από τη στιγμή που επιδίδεται η πράξη επιβολής, ενεργοποιείται και το δικαίωμα της εταιρείας να προσφύγει, ενώ τα επιβαλλόμενα ποσά εισπράττονται ως δημόσια έσοδα, βάσει του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στη διαδικασία επίδοσης. Για εταιρείες με έδρα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η επίδοση πραγματοποιείται με συστημένη επιστολή. Αν όμως η εταιρεία εδρεύει εκτός ΕΕ, τότε επιστρατεύεται ο μηχανισμός του υπουργείου Εξωτερικών και των προξενικών αρχών, οι οποίες οφείλουν να καταβάλουν «κάθε δυνατή προσπάθεια» ώστε η επίδοση να ολοκληρωθεί μέσα σε τριάντα ημέρες.
Επιπλέον, η ρύθμιση έχει και αναδρομικό χαρακτήρα. Ως εκ τούτου εφαρμόζεται σε όλες τις παραβάσεις που έχουν διαπιστωθεί από τη στιγμή που τέθηκε σε λειτουργία η ΑΠΑ μέχρι και την ημερομηνία ισχύος της νέας απόφασης.
Περισσότερες ειδήσεις
Τέλος το «κόλπο» του CO2: Η ΕΕ απαγορεύει σε 21 αεροπορικές να πωλούν το ψέμα της «ουδέτερης πτήσης»