MENU

Νέα προσπάθεια για WiFi στα λεωφορεία της Αθήνας με παράλληλο σύστημα καταμέτρησης επιβατών και εντοπισμού βλαβών

Σχεδόν 15 χρόνια μετά την πρώτη εξαγγελλία και ανεπιτυχείς προσπάθειες υλοποίησης, η Κοινωνία της Πληροφορίας προχωρά σε διαγωνισμό ύψους 15,8 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση WiFi hotspots σε 897 λεωφορεία

Ύστερα από χρόνια εξαγγελιών που έμεναν μετέωρες, το WiFi που θα προσφέρει ασύρματη πρόσβαση στο διαδίκτυο επιχειρεί για ακόμα μία φορά να «βγάλει εισιτήριο» στα λεωφορεία της Αθήνας. Η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. έθεσε σε δημόσια διαβούλευση έναν μεγάλο διαγωνισμό, με προϋπολογισμό που φτάνει τα 15,81 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, για την εγκατάσταση WiFi hotspots σε 897 λεωφορεία και τρόλεϊ της Ο.ΣΥ., μαζί με ένα ολοκληρωμένο σύστημα καταμέτρησης επιβατών μέσω θερμικών αισθητήρων και πλατφόρμα Infotainment.

Πρόκειται για την πιο φιλόδοξη, αλλά και συνάμα πιο ακριβή παρέμβαση που έχει επιχειρηθεί ποτέ για το θέμα αυτό στις αστικές συγκοινωνίες (σ.σ. συνάμα δε για μία ακόμη δοκιμασία συνέπειας), σε ένα έργο που αναγγέλλεται εδώ και σχεδόν 15 χρόνια χωρίς να φτάνει ποτέ στη γραμμή του τερματισμού.

Η νέα προκήρυξη της ΚτΠ διαφέρει από τις προηγούμενες, καθώς αφορά την ανάπτυξη και εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού οικοσυστήματος. Ο προϋπολογισμός φτάνει τα 15,81 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, εκ των οποίων τα 10,54 εκατ. ευρώ αφορούν την αρχική σύμβαση και τα 5,27 εκατ. ευρώ αποτελούν δικαίωμα προαίρεσης για επέκταση έως 50%. Η χρηματοδότηση προέρχεται από ΕΣΠΑ, ΕΤΠΑ και εθνικούς πόρους.

Η διαβούλευση της ΚτΠ διαρκεί έως 29 Νοεμβρίου, η συνολική διάρκεια υλοποίησης είναι 16 μήνες, και αν όλα κυλήσουν ομαλά, το WiFi αναμένεται να ενεργοποιηθεί εντός του 2027.

Τα 897 οχήματα περιλαμβάνουν τόσο τα 565 νέα λεωφορεία – ηλεκτρικά και φυσικού αερίου, που θα έχουν παραληφθεί έως την άνοιξη του 2026 – όσο και παλαιότερες σειρές, συν 78 τρόλεϊ. Η ΚτΠ ξεκαθαρίζει ότι ο εξοπλισμός θα πρέπει να μπορεί να εγκατασταθεί ή να μεταφερθεί σε οποιονδήποτε τύπο οχήματος, ανάλογα με τις ανάγκες του στόλου.

Το έργο περιλαμβάνει WiFi με 4G/5G backhaul ώστε να προσφέρει σταθερή ασύρματη ευρυζωνική κάλυψη, αξιοποιώντας δίκτυα κινητής τηλεφωνίας υψηλής ταχύτητας. Ειδικές εξωτερικές κεραίες θα εξασφαλίζουν συνεχή κάλυψη και σε μεγάλα αρθρωτά οχήματα.

Θερμικοί αισθητήρες για καταμέτρηση επιβατών

Ταυτόχρονα προβλέπει την ανάπτυξη ενός συστήματος καταμέτρησης επιβατών με θερμικούς αισθητήρες. Το λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης θα αναλύει σε πραγματικό χρόνο τις ροές επιβατών και θα παρέχει:

  • Ακριβή μέτρηση επιβατών εντός οχήματος.
  • Ανίχνευση υπερφόρτωσης.
  • Ειδοποιήσεις για μη φυσιολογικές καταστάσεις.
  • Προβλέψεις επιβατικών ροών μέσω machine learning.

Οι πληροφορίες αυτές θα είναι πολύτιμες για τη διαχείριση του στόλου και τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων.

Η πλατφόρμα θα συγκεντρώνει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, θα εμφανίζει ανάλυση βίντεο, στατιστικά, ειδοποιήσεις και dashboards για τη διοίκηση και τις υπηρεσίες της Ο.ΣΥ, ενώ τα ψηφιακά εργαλεία που θα πλαισιώνουν το σύστημα θα καταγράφουν βλάβες με στόχο να επιταχύνεται η συντήρηση.

Ο διαγωνισμός προβλέπει και πλατφόρμα Infotainment με δωρεάν περιεχόμενο που θα προσφέρεται μέσω του WiFi και θα περιλαμβάνει βιβλία και audiobooks, μουσική, παιχνίδια, βίντεο, ενημερωτικό υλικό και εφαρμογή για σημεία ενδιαφέροντος. Όλο το περιεχόμενο θα είναι βελτιστοποιημένο για κινητά και tablets.

Έργο με… παρελθόν και δίχως τέλος

Οι πρώτες συζητήσεις για δωρεάν WiFi στα λεωφορεία ξεκινούν από τις αρχές της δεκαετίας του 2010. Πιλοτικά προγράμματα ανακοινώθηκαν, χρηματοδοτήσεις αναζητήθηκαν, διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν, αλλά τίποτα δεν ωρίμασε θεσμικά και επιχειρησιακά.

Προηγήθηκαν το καλοκαίρι του 2011 οι εξαγγελίες για δωρεάν WiFi σε στάσεις και ΜΜΜ, ακολούθησε διαγωνισμός που ολοκληρώθηκε στα χαρτιά το 2012, χωρίς ποτέ κάποιο σύστημα να λειτουργήσει. Το 2013 ανακοινώθηκε ότι 100 – 150 λεωφορεία θα αποκτούσαν ελεύθερο internet, με δοκιμή σε δύο γραμμές, αλλά ο διαγωνισμός για 1.200 οχήματα δεν προχώρησε. Το 2018 το σχέδιο για WiFi σε 2.030 οχήματα έμεινε θεωρητικό, ενώ το πιλοτικό WiBUS του 2023 λειτούργησε προσωρινά μέχρι να σιγήσει οριστικά.

Περισσότερες ειδήσεις

Τέλος το «κόλπο» του CO2: Η ΕΕ απαγορεύει σε 21 αεροπορικές να πωλούν το ψέμα της «ουδέτερης πτήσης»

Προσιτές τιμές και ιδανική εξυπηρέτηση – Αυτές είναι πιο συμφέρουσες οικονομικά αεροπορικές εταιρείες του κόσμου

Σε πλήρη λειτουργία οι «έξυπνες» κάμερες: Ψηφιακό πρόστιμο στον Στ. Τσιτσιπά – Έτρεχε με 210 χλμ. στην Αττική Οδό

Σχετικά Άρθρα