MENU

Όλο και πιο πίσω «μετακινείται» χρονικά η παράδοση των υπό ανακατασκευή συρμών του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου

Εντός του 2026 το υπουργείο Υποδομών - Μεταφορών σχεδιάζει να προκηρύξει διαγωνισμό για την προμήθεια νέων συρμών που όμως αναμένεται να φτάσουν και να μπουν σε κυκλοφορία μετά από τρία χρόνια

Μετ’ εμποδίων και φορτωμένο πλέον με ένα βαρύ πρόστιμο κατά της αναδόχου εταιρείας προχωρά το έργο της ανακατασκευής 14 συρμών της Γραμμής 1 της ΣΤΑΣΥ (πρώην ηλεκτρικός σιδηρόδρομος), το οποίο έως και σήμερα δεν έχει δώσει αποτελέσματα.

Με σημαντική υστέρηση ως προς τον αρχικό σχεδιασμό, ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός της Γραμμής 1 αναμένεται τελικά να φτάσει στην Αθήνα την άνοιξη του 2026. Με βάση τα νεότερα δεδομένα, εκτιμάται ότι ολόκληρη η παρτίδα των 14 συρμών θα έχει επιστρέψει σε κυκλοφορία περίπου στα μέσα του 2027, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης που αποσκοπούσε στην επιμήκυνση της διάρκειας ζωής των παλαιότερων οχημάτων του ηλεκτρικού κατά περίπου 25 έτη.

Το αρχικό χρονοδιάγραμμα που είχε συμφωνηθεί με την ισπανική CAF προέβλεπε ότι η ΣΤΑΣΥ θα είχε παραλάβει όλους τους συρμούς έως το τέλος του 2025. Η τεράστια απόκλιση από τις δεσμεύσεις αυτές οδήγησε τη ΣΤΑΣΥ στην επιβολή προστίμου 3,8 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) για «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις», το οποίο αντιστοιχεί στο 5% του ύψους της σύμβασης. Παρότι το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας απέρριψε πρόσφατο αίτημα της CAF για επίσημη παράταση έως τον Σεπτέμβριο του 2027, η ίδια η πορεία του έργου δείχνει ότι η ολοκλήρωση οδεύει ούτως ή άλλως προς αυτόν τον χρονικό ορίζοντα.

Τα προβλήματα στην εκτέλεση της σύμβασης εμφανίστηκαν από νωρίς. Η CAF χρειάστηκε μήνες για να αποφασίσει σε ποια χώρα θα πραγματοποιήσει τις εργασίες ανακατασκευής, με αποτέλεσμα να έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα μόλις ένα δείγμα βαγονιού. Ο πιλοτικός συρμός θα παραμείνει στο εργοστάσιο του Βόλου για στατικές δοκιμές διάρκειας περίπου δύο μηνών και, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, θα μεταφερθεί την άνοιξη στην Αθήνα για λειτουργικές δοκιμές χωρίς επιβάτες. Μόνο μετά την έγκριση της ΣΤΑΣΥ θα ξεκινήσει η παραγωγή των υπόλοιπων 13 συρμών, με προγραμματισμό απόδοσης ενός συρμού ανά μήνα – εξέλιξη που ωθεί την ολοκλήρωση του έργου στα μέσα του 2027, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες καθυστερήσεις.

Οικονομικές κυρώσεις και αθέτηση χρονοδιαγραμμάτων

Η συγκεκριμένη εργολαβία έχει ήδη βεβαρημένο ιστορικό οικονομικών κυρώσεων, καθώς στο παρελθόν είχαν επιβληθεί πρόστιμα από τη ΣΤΑΣΥ ύψους 181.511 και 45.377 ευρώ για επιμέρους καθυστερήσεις. Εξαρχής, η επιλογή να αναβαθμιστούν οχήματα με πάνω από 40 χρόνια συνεχούς χρήσης είχε αντιμετωπιστεί με σκεπτικισμό, ενώ στην πράξη αποδείχθηκε ότι οι εργασίες ήταν πολύ πιο σύνθετες από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί.

Πέρα από το σοβαρό χρονικό «ολίσθημα», το έργο έχει επιβαρυνθεί και οικονομικά: Η ΣΤΑΣΥ υπέγραψε συμπληρωματική σύμβαση που αύξησε τον συνολικό προϋπολογισμό κατά 9,5%, ανεβάζοντάς τον από τα 65 εκατ. ευρώ στα 72 εκατ. ευρώ. Η αύξηση αποδόθηκε στις ανατιμήσεις που επέφεραν η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία. Παράλληλα, είχε δοθεί ήδη παράταση 216 ημερών για τον πρώτο συρμό, μεταφέροντας την αρχική προθεσμία στον Σεπτέμβριο του 2025, χωρίς ωστόσο αυτή να τηρηθεί και επιβεβαιώνοντας ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα των 34 μηνών έχει πλέον καταρρεύσει.

Τεχνολογική και λειτουργική αναβάθμιση των παλαιών συρμών

Οι συρμοί που ανακατασκευάζονται είναι οι παλαιότεροι της Γραμμής 1 σε λειτουργία, με χρονολογία κατασκευής τη δεκαετία του 1980. Το έργο που εκτελείται προβλέπει πλήρη τεχνολογική και λειτουργική αναβάθμιση, όπως:

  • Αντικατάσταση συστημάτων με νεότερης γενιάς εξοπλισμό.
  • Νέο εξοπλισμό και εργονομική αναμόρφωση των καμπίνων οδήγησης.
  • Προηγμένες οθόνες ελέγχου λειτουργιών.
  • Αναβαθμισμένα καθίσματα οδηγών.
  • Βελτιωμένη στεγανότητα θυρών και παραθύρων.
  • Νέο σύστημα πληροφόρησης επιβατών

Στους χώρους των επιβατών προβλέπονται νέα παράθυρα, εργασίες συντήρησης κλιματισμού, τοποθέτηση εξωτερικών καμερών (τέσσερις ανά βαγόνι) και σύγχρονες ηλεκτρονικές ενδείξεις προορισμού.

Να σημειωθεί ότι οι ανάγκες σε τροχαίο υλικό όσον αφορά τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας δεν περιορίζονται στη Γραμμή 1. Στις Γραμμές 2 και 3, τα τρένα της πρώτης παραλαβής συμπληρώνουν 25 χρόνια λειτουργίας, με τα πιο επιβαρυμένα να είναι τα διρευματικά που καλύπτουν τη σύνδεση με το αεροδρόμιο. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει να προκηρύξει εντός του 2026 διαγωνισμό για την προμήθεια νέων συρμών, οι οποίοι ωστόσο αναμένεται να φτάσουν μετά από τρία χρόνια δεδομένου ότι δεν είναι ετοιμοπαράδοτοι, αλλά κατασκευάζονται με βάση τις προδιαγραφές που δίνονται.

Όσον αφορά τον κλιματισμό που λείπει από τους συρμούς πρώτης γενιάς, η ΣΤΑΣΥ έχει εκκινήσει διαδικασία διερεύνησης λύσεων για την εγκατάστασή του σε 16 συρμούς της Σειράς Ι των Γραμμών 2 και 3, που λειτουργούν χωρίς σύστημα ψύξης επί σχεδόν τρεις δεκαετίες. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη διαφορετικό έργο για την πλήρη ανακατασκευή και προσθήκη κλιματισμού σε ακόμη 12 συρμούς της ίδιας σειράς, αν και ο δροσισμός δεν αναμένεται να είναι διαθέσιμος για το επόμενο καλοκαίρι.

Περισσότερες ειδήσεις

ΣΤΑΣΥ: «Καμπάνα» 3,8 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο αναβάθμισης συρμών του Ηλεκτρικού για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις

Επιχείρηση …αντι-graffiti στους συρμούς ηλεκτρικού και μετρό ξεκινά η ΣΤΑΣΥ

Ν. Παπαθανάσης: Στο ΕΣΠΑ ο εκσυγχρονισμός συρμών και υποδομών της Γραμμής 1 του Μετρό (Πειραιάς-Κηφισιά)

Σχετικά Άρθρα