MENU

Στα 650 εκατ. ευρώ το ύψος επένδυσης από τη Gastrade για το FSRU στη Θράκη – Εντός του 2026 η επενδυτική απόφαση

Η δεύτερη εγκατάσταση, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου Δημήτρη Κοπελούζο, θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μόνο με ίδια και τραπεζικά κεφάλαια καθώς δεν προβλέπεται κοινοτική επιδότηση

Έως το τέλος του 2026 αναμένεται να ληφθεί από την Gastrade η επενδυτική απόφαση για τη δημιουργία του δεύτερου FSRU της εταιρίας στο Θρακικό Πέλαγος. Στόχος είναι ο νέος σταθμός αεριοποίησης LNG να τεθεί σε λειτουργία το 2028 αξιοποιώντας τις αλλαγές που θα έχουν συντελεστεί στην αγορά φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης λόγω της πλήρους διακοπής της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Εκτιμάται ότι έως το 2030 οι ανάγκες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θα έχουν αυξηθεί κατά 30 – 35 bcm αερίου τόσο λόγω της διακοπής των ρωσικών ροών όσο και λόγω της αύξησης της ζήτησης.

Το ύψος της επένδυσης για το FSRU Θράκης υπολογίζεται σε περίπου 650 εκατ. ευρώ, με δεδομένο ότι η επένδυση για το FSRU της Αλεξανδρούπολης ανήλθε στα 489 εκατ. ευρώ και έκτοτε τα κόστη έχουν αυξηθεί, ενώ η δυναμικότητα του δεύτερου σταθμού αεριοποίησης θα ξεπερνάει τα 6 bcm.

Πάντως όπως ανέφερε χθες (15/12) σε συνάντηση με τους δημοσιογράφους ο επικεφαλής του ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος, ο οποίος είχε και την επιχειρηματική ιδέα της δημιουργίας του πρώτου FSRU της Ελλάδας στην Αλεξανδρούπολη, σήμερα τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά, αφού το δεύτερο έργο θα πρέπει να γίνει με ίδια κεφάλαια και τραπεζική χρηματοδότηση χωρίς καμία στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά ούτε και δανεισμό με χαμηλότερο επιτόκιο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σύμφωνα με τον κ. Κοπελούζο όλες οι ελληνικές τράπεζες ενδιαφέρονται να χρηματοδοτήσουν το έργο, ενώ γίνονται ήδη συζητήσεις και το αμερικανικό κρατικό fund DFC για δανειοδότηση ή για άλλου είδους συνεργασία. Υπενθυμίζεται ότι το FSRU της Αλεξανδρούπολης έλαβε από την ΕΕ επιδοτήσεις ύψους 230 εκατ. ευρώ.

Εξασφάλιση περισσοτέρων και μεγαλύτερης διάρκειας συμβάσεων

Η απουσία οποιασδήποτε οικονομικής στήριξης από την ΕΕ σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το LNG που θα αεριοποιείται στο FSRU της Θράκης θα μεταφέρεται προς την Ουκρανία και τις άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης από μια μάλλον ακριβή οδό, τον Κάθετο Διάδρομο, δημιουργεί ένα ακόμη συγκριτικό μειονέκτημα που η Gastrade επιδιώκει να ξεπεράσει με τη σύναψη περισσότερων αλλά και μεγαλύτερης διάρκειας συμβάσεων με εμπόρους LNG που χρησιμοποιούν την εγκατάσταση για αεριοποίηση.

Παράλληλα σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι εγγυήσεις που θα δοθούν στο πλαίσιο της σύναψης αυτών των συμβάσεων, ενώ σύμφωνα με τον κ. Κοπελούζο οι Διαχειριστές των χωρών διέλευσης του Κάθετου Διαδρόμου θα πρέπει να προχωρήσουν σε σημαντικές μειώσεις των τελών χρήσης δικτύου ώστε η συγκεκριμένη διαδρομή να γίνει ελκυστικότερη για την αγορά, έναντι των ανταγωνιστικών της Λιθουανίας, της Κροατίας και της Πολωνίας.

Εξάλλου ο κ. Κοπελούζος υπογράμμισε ότι εξετάζεται ήδη η αναβάθμιση του FSRU της Αλεξανδρούπολης, η οποία αυτή τη στιγμή φθάνει στα 5,5 bcm με την αξιοποίηση των τεσσάρων από τις έξι αντλίες του FSRU. Εφόσον χρησιμοποιηθούν στο σύνολό τους τότε η δυναμικότητα του σταθμού μπορεί να φθάσει στα 6,5 bcm.

Υπενθυμίζεται ότι στην Gastrade μετέχουν με ίσα μερίδια η Ελμίνα Κοπελούζου, η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, η Gaslog και η Bulgartransgaz, οι οποίοι είναι στο σύνολο τους ένθερμοι υποστηρικτές και του δεύτερου FSRU.

Περισσότερες ειδήσεις

Επέκταση κατά πέντε μήνες των δημοπρασιών δέσμευσης χωρητικότητας στον Κάθετο Διάδρομο θέλει η Gastrade

Αναθερμαίνονται τα σχέδια Helleniq Energy, Motor Oil και Gastrade για τρία νέα FSRU σε Θεσσαλονίκη, Άγιους Θεοδώρους και Θράκη

Αποφασισμένη να υλοποιήσει το έργο του FSRU Θράκης η Gastrade

Σχετικά Άρθρα