UPD (19:20) Σε επίσημη ανακοίνωση προχώρησε η Cetracore – JetOil σχετικά με την προσωρινή αναστολή λειτουργίας της.
Η ανακοίνωση:
Η Cetracore-JetOil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών ενημερώνει πως έχει προχωρήσει σε προσωρινή αναστολή της λειτουργίας της, σε συνέχεια της από 15 Δεκεμβρίου 2025 προσθήκης του κ. Murtaza Ali Lakhani, πραγματικού δικαιούχου της εταιρείας, στην Απόφαση (ΕΕ) 2025/2594 του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την οποία επιβάλλονται οικονομικές κυρώσεις σε συγκεκριμένα πρόσωπα και οντότητες.
Η απόφαση για την προσωρινή αναστολή της λειτουργίας της εταιρείας ελήφθη με αποκλειστικό σκοπό τη διασφάλιση της πλήρους συμμόρφωσης της Cetracore–JetOil με το ισχύον ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο.
Η εταιρεία βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, προκειμένου να καταστεί δυνατή η άμεση επαναλειτουργία της, σύμφωνα με το εφαρμοστέο ευρωπαϊκό δίκαιο.
Η Cetracore–JetOil καταβάλλει και θα συνεχίσει να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την υποστήριξη των πελατών και των εργαζομένων της, και θα επανέλθει με νεότερη ενημέρωση μόλις υπάρξουν σχετικές εξελίξεις.
(14:35) Σε επίπεδα που είχε να δει πριν από την εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 υποχωρεί το ρωσικό αργό πετρέλαιο, καθώς οι κυρώσεις σφίγγουν τον κλοιό γύρω από τη Μόσχα και αναγκάζουν τους Ρώσους εξαγωγείς να πουλούν με «βαριές» εκπτώσεις. Την ίδια ώρα, καθοδικά κινούνται και τα διεθνή συμβόλαια πετρελαίου, με το Brent και το αμερικανικό WTI να καταγράφουν αισθητές απώλειες.
Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, οι Ρώσοι εξαγωγείς λαμβάνουν πλέον λίγο πάνω από 40 δολάρια το βαρέλι για φορτία που αναχωρούν από τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και το λιμάνι Κοζμίνο στον Ειρηνικό. Πρόκειται για πτώση περίπου 28% μέσα σε μόλις τρεις μήνες, εξέλιξη που συνδέεται άμεσα με τους νέους περιορισμούς που στοχεύουν κολοσσούς όπως η Rosneft και η Lukoil.
Το αυξανόμενο δυτικό πρέσινγκ στο εμπόριο του ρωσικού «μαύρου χρυσού» έχει καταστήσει ολοένα και πιο δύσκολη όχι μόνο την πώληση αλλά και τη φυσική παράδοση των βαρελιών. Οι πιέσεις επεκτείνονται πλέον και στα διυλιστήρια σε βασικούς αγοραστές, όπως η Ινδία, περιορίζοντας τα περιθώρια ελιγμών της Μόσχας.
Τα έσοδα από πετρέλαιο και φυσικό αέριο αντιστοιχούν σε περίπου το 1/4 του κρατικού προϋπολογισμού της Ρωσίας, γεγονός που καθιστά την πτώση των τιμών κρίσιμη για τη χρηματοδότηση του πολέμου. Ο χαμηλότερος τζίρος συμπιέζει τα οικονομικά των πετρελαϊκών εταιρειών και μειώνει τα φορολογικά έσοδα που καταλήγουν στα ταμεία του Κρεμλίνου.
Οι επιπτώσεις των κυρώσεων, όμως, δεν μένουν στα χαρτιά των διεθνών αγορών. Φτάνουν πλέον και στην ελληνική αγορά καυσίμων, με απτές επιχειρηματικές συνέπειες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η προσωρινή αναστολή λειτουργίας της Cetracore-Jetoil, η οποία ανακοίνωσε αιφνίδιο «λουκέτο» προκειμένου να συμμορφωθεί πλήρως με την απόφαση 2025/2594 του Συμβουλίου της ΕΕ, μετά την προσθήκη του Murtaza Ali Lakhani στον κατάλογο των ευρωπαϊκών κυρώσεων.
Η εταιρεία διευκρίνισε ότι βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους νομικούς της συμβούλους, καθώς και με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, ώστε να αποσαφηνιστεί το πλαίσιο και να καταστεί δυνατή η άμεση επαναλειτουργία της.
Μέχρι τότε, η αναστολή λειτουργίας έχει συγκεκριμένες πρακτικές συνέπειες:
παραδόσεις καυσίμων και παρεχόμενες υπηρεσίες ενδέχεται να καθυστερήσουν ή να ανασταλούν προσωρινά, ενώ η εταιρεία δεν προχωρά στη σύναψη νέων συμφωνιών ούτε στην επαναδιαπραγμάτευση υφιστάμενων συμβάσεων.
Η εξέλιξη αυτή εντείνει τις ανησυχίες για προβλήματα τροφοδοσίας σε ορισμένα πρατήρια, σε μια συγκυρία όπου η διεθνής αγορά πετρελαίου παραμένει εξαιρετικά εύθραυστη.
Η Cetracore-Jetoil δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2018, όταν η αυστριακή Cetracore Energy GmbH εξαγόρασε τη Jetoil – μία εταιρεία με ιστορία από το 1968 και πρωταγωνιστικό ρόλο επί δεκαετίες στην εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών.
Σήμερα, ο όμιλος λειτουργεί πρατήρια σε όλη τη χώρα, δεξαμενές καυσίμων στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης και δραστηριότητες στα Βαλκάνια, αποτελώντας κρίσιμο κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα ενέργειας. Το προσωρινό «πάγωμα» της λειτουργίας του δείχνει πώς οι γεωπολιτικές αποφάσεις μεταφράζονται άμεσα σε επιχειρηματικό ρίσκο.
Στο διεθνές ταμπλό, η εικόνα παραμένει πιεστική. Το Brent υποχωρεί στα 59,45 δολάρια το βαρέλι, ενώ το WTI κινείται στα 55,71 δολάρια, καθώς η αγορά προεξοφλεί αυξημένη προσφορά αλλά και ασθενέστερη ζήτηση.
Τα αδύναμα μακροοικονομικά στοιχεία από την Κίνα –με τη βιομηχανική παραγωγή στο χαμηλότερο επίπεδο 15 μηνών– ενισχύουν τον προβληματισμό ότι η παγκόσμια κατανάλωση ίσως δεν επαρκεί για να απορροφήσει τις ποσότητες που απελευθερώνονται στην αγορά.
Περισσότερες ειδήσεις
«Εγκλωβισμένη» στα δεξαμενόπλοια τεράστια ποσότητα πετρελαίου – Η παρατήρηση του CEO της Gunvor
Lukoil: Πουλά στην Gunvor τα διεθνή της assets υπό το βάρος των αμερικανικών κυρώσεων