Η υπογραφή αύριο Παρασκευή (9/5) της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, συν την ενεργοποίηση της προαίρεσης του «κομματιού» Κίσσαμος – Χανιά) ανάμεσα στο Δημόσιο και τον ανάδοχο όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα φέρει, σε επόμενο βέβαια στάδιο, την έναρξη αρχικών εργασιών στο μεγαλύτερο οδικό έργο που θα γίνει αυτή την περίοδο στην Ελλάδα.
Ωστόσο, δεν είναι το μόνο οδικό «μέτωπο» στο οποίο εντός του 2025 θα εκκινήσουν εργασίες, αρχικές ή πιο προχωρημένες, ή και θα ενταθούν μέσα στη χρονιά.
Επίσης, μέσα στο 2025 αναμένεται και ολοκλήρωση εμβληματικών αυτοκινητοδρόμων (Πάτρα – Πύργος). Ο λόγος γίνεται για κάποια από τα μεγαλύτερα σε μέγεθος και προϋπολογισμό έργα και όχι μικρότερου μεγέθους.
Επί της ουσίας, εντός του έτους, θα έχουμε εργασίες σε πλήθος εμβληματικών οδικών projects σε όλη τη χώρα.
Για παράδειγμα, θα είναι σε εξέλιξη εργασίες σε όλο το μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, καθώς, πέραν της ενεργοποίησης της σύμβασης παραχώρηση, θα έχουν προχωρήσει διεργασίες τόσο στο ΣΔΙΤ τμήμα (Χερσόνησος – Νεάπολη, με ανάδοχο τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor και Άκτωρ Παραχωρήσεις) όσο και στο και Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος (δημόσιο έργο, από Aktor), δηλαδή σε πάνω από 220 χιλιόμετρα συνολικά.
Επίσης, ως γνωστόν, θα ενταθούν οι εργασίες στο μέτωπο του FlyOver Θεσσαλονίκης (οδικά ΣΔΙΤ, Άβαξ – ΜΕΤΚΑ), με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.
Βέβαια, μέσα στο 2025, αρχικά στο μεγαλύτερο μέρος του στο τέλος Ιουλίου και συνολικά στο τέλος 2025, θα παραδοθεί προς χρήση ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, δίνοντας λύση στη Δυτική Ελλάδα (κατασκευαστές οι ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Aktor).
Μέσα στο έτος εκτιμάται ότι θα εκκινήσουν πιο σημαντικές εργασίες τόσο στο μέτωπο του Μπράλος – Άμφισσα (ήδη γίνονται εργασίες στις σήραγγες, από την Άβαξ), αλλά και στο έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών (ΜΕΤΚΑ), όπου όμως έχουν καταγραφεί σημαντικές καθυστερήσεις.
Έργα σε Ήπειρο και Κεντρική Ελλάδα
Μέσα στο προσεχές διάστημα θα ξεκινήσουν χωματουργικές εργασίες (για την ώρα είμαστε σε επίπεδο μελετών κ.α.) στην Ήπειρο, καθώς θα «πάρουν μπρος μπουλντόζες» για τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα – Κακκαβιά από την Άβαξ (που προχωρά σε πάνω από 50% και την υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, στο πλαίσιο του έργου ανάπτυξης της Lamda Development στο Ελληνικό).
Στην Κεντρική Ελλάδα, ήδη έχει ξεπεράσει το 72,7% η πρόοδος των εργασιών στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία του Ε 65, με κατασκευαστή την ΤΕΡΝΑ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026. Κατά συνέπεια, προφανώς, μέσα στο 2025 θα ενταθούν οι εργασίες.
Θεωρητικά, θα έχουμε πιο έντονες διεργασίες σε ένα ακόμα «μέτωπο» στη νοτιοδυτική Πελοπόννησο, με το έργο της υλοποίησης και εκμετάλλευσης του οδικού άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη σε μήκος 49 χιλιομέτρων (ΣΔΙΤ, Aktor – Άκτωρ Παραχωρήσεις).
Ενώ, αναμένονται τα επόμενα βήματα σε δύο επιπλέον οδικά έργα (επίσης μέσω ΣΔΙΤ) αξίας 700 εκατ. ευρώ στη Β. Ελλάδα, το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, με διεκδικητές όλους τους ισχυρούς ομίλους, που όμως βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία (ανταγωνιστικός διάλογος), ως εκ τούτου, δύσκολα θα έχουμε εξελίξεις σε μέτωπο εργασιών φέτος.
Εξελίξεις αναμένονται και για άλλους διαγωνισμούς, αν και όχι έναρξη εργασιών, καθώς είναι ακόμα σε κάποιο στάδιο οι διαδικασίες, όπως ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά (σχεδόν 70 εκατ.), η μελέτη – κατασκευή του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι, στο τμήμα σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού, ύψους σχεδόν 200 εκατ. ευρώ.